Wyniki kwietnia i majówki wskazują na poprawę sytuacji w hotelach – wynika z ankiety przeprowadzonej na początku maja przez Izbę Gospodarczą Hotelarstwa Polskiego.
Wyniki hoteli w kwietniu były lepsze niż w ubiegłym miesiącu i również poprawiły się w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. Wśród ankietowanych hoteli z frekwencją poniżej 30% było 15% (o 1 pp. mniej niż w marcu). Obłożenie powyżej 50% zanotowało 47% obiektów (czyli 6 pp. więcej niż w marcu), w tym 1/5 z frekwencją powyżej 70%. W grupie hoteli biznesowych nieco ponad połowa (52%) uzyskała obłożenie powyżej 50%. Frekwencji 30% nie osiągnęło 13% hoteli. Grupa „środka” z obłożeniem w zakresie 30-50% stanowiła 56%. Obiekty wypoczynkowe uzyskały wskaźniki lepsze niż w marcu, ale dalekie od satysfakcjonujących: 27% zapełniło się więcej niż w połowie (6 pp. więcej). Hoteli, które zanotowały frekwencję poniżej 30%, było 18%. Najliczniejszą grupę stanowiły obiekty „środka” z udziałem 55%.
Lepsze wyniki niż rok temu, ale nie dla wszystkich
Wskaźniki obłożenia były wyższe od uzyskanych rok temu i nastąpiła również poprawa wyników w stosunku do poprzedniego miesiąca. Dla 36 proc. hoteli frekwencja pogorszyła się w stosunku do kwietnia ubiegłego roku, w tym 17% obiektów zanotowało obniżenie do 5 pp. 17% hoteli uzyskało obłożenie na tych samych poziomach co w roku ubiegłym. 47% obiektów poprawiło obłożenie w stosunku do kwietnia ubiegłego roku, z najliczniejszą grupą 27% hoteli z frekwencją wyższą do 5 pp.
Dane nie różniły się istotnie w podziale na hotele biznesowe i wypoczynkowe. Dla 40% hoteli biznesowych wskaźnik obłożenia pogorszył się w stosunku do kwietnia ubiegłego roku, w tym 23% obiektów zanotowało obniżenie frekwencji do 5 pp. 38% hoteli poprawiło obłożenie, w tym 21% stanowiła grupa z frekwencją wyższą do 5 pp. Wśród obiektów wypoczynkowych, dla 36% wskaźnik obłożenia pogorszył się w stosunku do kwietnia ubiegłego roku, w tym 27% zanotowała obniżenie do 5 pp. 41% obiektów poprawiło obłożenie, z najliczniejszą grupą 27% hoteli z frekwencją wyższą do 5 pp.
Rezerwacje na maj
Dane dotyczące przyjętych rezerwacji na maj wskazują na lekkie wyhamowanie w hotelach biznesowych oraz poprawę prognoz w obiektach wypoczynkowych. Dla całej grupy ankietowanych, 20% hoteli (o 7 pp. więcej niż w kwietniu) wskazało frekwencję w maju poniżej 30%. Obłożenie powyżej 50% posiada 44% (o 4 pp. więcej niż w kwietniu). Grupa hoteli „środka”, tj. z prognozą obłożenia w zakresie 30-50%, wyniosła 36%.
W hotelach biznesowych 21% nie przekracza frekwencji 30%, a powyżej 50% wskazuje 38%. Grupa hoteli z prognozą obłożenia w zakresie 30-50% wynosi 42%. Wskaźniki aktualnego obłożenia dla obiektów wypoczynkowych to 9% z frekwencją poniżej 30% i 59% z obłożeniem powyżej 50%, a więc zdecydowanie lepiej, niż miesiąc temu dla kwietnia.
Święta Wielkanocne tradycyjnie z dużym zróżnicowaniem między segmentami
Dla całej grupy hoteli uczestniczących w ankiecie 21% nie przekroczyło obłożenia 30% w wydłużony weekend w Święta Wielkanocne (18-21 kwietnia). Do tego należy dodać 31% obiektów, które w ogóle nie sprzedawały oferty świątecznej. Obiektów, które uzyskały frekwencję powyżej 50% było 43%, w tym 29% hoteli wypełniło się więcej niż w 70%.
Hotele biznesowe, jak można było się spodziewać, w czasie Świąt wypadły wyraźnie gorzej niż wypoczynkowe. 56% nie sprzedawała oferty, a obłożenie poniżej 30% zanotowało 29% obiektów. Hoteli zapełnionych w więcej niż połowie było tylko 10%. Natomiast obiekty wypoczynkowe uzyskały dużo lepsze wskaźniki. Wśród ankietowanych nie było takich, które nie sprzedawały oferty, 9% nie przekroczyło obłożenia 30%. Obiektów zapełnionych w ponad połowie było 91%, w tym z frekwencją powyżej 70%.
Majówka z dobrymi wynikami, zwłaszcza w hotelach wypoczynkowych
W weekend majowy (w dniach 30 kwietnia – 4 maja) wśród całej grupy hoteli uczestniczących w ankiecie tylko 9% nie przekroczyło obłożenia 30%. Do tego należy dodać 23% obiektów, które w ogóle nie sprzedawały oferty na ten okres. Obiektów, które uzyskały frekwencję powyżej 50% było blisko 2/3 (65%), w tym 52% hoteli wypełniło się więcej niż w 70%, a 1/4 osiągnęła frekwencję powyżej 90%.
Hotele biznesowe uzyskały w okresie majówki umiarkowanie dobre wyniki. 46% nie sprzedawała oferty, a obłożenie poniżej 30% zanotowało 8% obiektów. Hoteli zapełnionych w więcej niż połowie było 40%, w tym powyżej 70%, 21%. Natomiast obiekty wypoczynkowe zanotowały oczywiście wyraźnie lepsze wyniki. Wśród ankietowanych nie było hoteli, które nie sprzedawały oferty, ale również nie było obiektów nie tylko takich, których obłożenie wyniosło poniżej 30%, ale nawet poniżej 50%. Obiektów zapełnionych powyżej 70% było 82%, a 55% osiągnęła frekwencję powyżej 90%.
O ankiecie
W ankiecie przperowadzonej przez IGHP w dniach 5-9 maja 2025 roku wzięło udział 106 hoteli zlokalizowanych we wszystkich województwach. Spośród nich 76% położonych jest w miastach. 35% to obiekty sieciowe. Większość ankietowanych (83%) to hotele liczące do 150 pokoi, 54% hoteli ma mniej niż 100 pokoi, a średnia wielkość obiektu wyniosła 98 pokoi. Hotele, w których przeważa ruch biznesowy, stanowiły 45%, 21% specjalizuje się w turystyce wypoczynkowej, a łączące segment biznesowy z turystycznym to 34%. Dominującymi formami biznesu hotelowego wśród ankietowanych obiektów są mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (92%).
oprac. H.Handkowska
źródło: IGHP