Dobrą frekwencją cieszyły się hotele w Polsce w czerwcu, 3/4 odnotowało obłożenie powyżej 50% – wynika z najnowszej ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego. Z uwagi na tzw. krótkie okienko rezerwacyjne, czyli podejmowanie decyzji o urlopie na ostatnią chwilę, wciąż w hotelach jest sporo wolnych miejsc na sezon letni.
Czerwiec przyniósł kolejną poprawę wyników
Zmalała grupa hoteli z frekwencją mniejszą niż 30% (3%) i jednocześnie zwiększyła się z obłożeniem powyżej 50% (3/4 hoteli, w tym 43% obiektów powyżej 70%). Wysoki poziomi obłożenia utrzymały (po maju) hotele biznesowe, ale obiekty wypoczynkowe, osiągnęły jeszcze lepsze rezultaty, w efekcie dobrego tzw. weekendu czerwcowego.
W hotelach biznesowych również dokładnie 3/4 uzyskało obłożenie powyżej 50%, w tym 46% powyżej 70%. Frekwencji 30% nie osiągnęło zaledwie 2% hoteli. Wśród obiektów wypoczynkowych 80% przekroczyło 50% frekwencję, w tym 41% powyżej 70% i 5%, które uzyskały obłożenie poniżej 30%.
Dla 31% hoteli wskaźnik obłożenia pogorszył się w stosunku do czerwca ubiegłego roku, w tym 19% obiektów zanotowało obniżenie frekwencji w przedziale do 10 pp. Z kolei dokładnie połowa obiektów poprawiła obłożenie w stosunku do czerwca ubiegłego roku, z najliczniejszą grupą 26% hoteli z frekwencją wyższą do 10 pp. O połowę mniej liczną grupę, stanowiącą 13%, tworzą obiekty, których obłożenie wzrosło w przedziale 11-20 pp. Co piąty hotel uzyskał obłożenie na tych samym poziomie co w roku ubiegłym.
W czerwcu goście zagraniczni stanowili średnio dla całej grupy ankietowanych 27%. Hotele biznesowe zanotowały wskaźnik 28%, a w obiektach wypoczynkowych wyniósł on 22%.
Średnia cena nadal z tendencją wzrostową
Odpowiedzi ankietowanych hotelarzy wskazują, że wzrost cen w stosunku do czerwca 2022 roku odnotowuje większość hoteli, co jest zrozumiałe w kontekście wciąż wysokiej inflacji i w ślad za tym – kosztów zaopatrzenia. Dwie najliczniejsze grupy zanotowały wzrosty do 10% i w przedziale 11-20% – odpowiednio 34% i 31% hoteli.
Są jeszcze wolne miejsca w sezonie wakacyjnym
Dane dotyczące przyjętych rezerwacji na lipiec potwierdzają, że jest to tradycyjnie słabszy okres dla hoteli biznesowych i jednocześnie bardzo dobry dla obiektów wypoczynkowych. W efekcie, dla całej grupy ankietowanych hoteli, prognozy są jednak na niższym poziomie niż były dla czerwca miesiąc temu. 1/4 hoteli wskazuje aktualną (na dzień wypełnienia ankiety) frekwencję poniżej 30%. Z kolei obłożenie powyżej 50% posiada 44%. W hotelach biznesowych 45% nie przekracza frekwencji 30%, a powyżej 50% wskazuje 20%. Natomiast wskaźniki aktualnego obłożenia dla obiektów wypoczynkowych to tylko 5% z frekwencją poniżej 30% i już 80% z obłożeniem powyżej 50%, w tym 41% powyżej 70%.
Na podobnym poziomie kształtują się aktualne prognozy dla całego okresu wakacji. 1/3 hoteli wskazuje aktualną frekwencję poniżej 30%. Obłożenie powyżej 50% posiada 36%. W hotelach biznesowych ponad połowa – 53% – nie przekracza frekwencji 30%, a powyżej 50% wskazuje 16%. Wskaźniki aktualnego obłożenia dla obiektów wypoczynkowych to 11% z frekwencją poniżej 30% i 55% z obłożeniem powyżej 50%.
Powrót popytu sprzed pandemii nie wcześniej niż w przyszłym roku
Na powrót popytu na usługi hotelowe do poziomu z lat 2018-19 nie wcześniej niż w roku 2024 wskazało 64% ankietowanych, w tym, po 2024 r. – 38%. Jednocześnie 31% hoteli uważa, że popyt już jest na poziomie lat referencyjnych sprzed pandemii. Wśród hotelarzy przeważa nastrój optymistyczny dotyczący sytuacji rynkowej ich obiektów – taką odpowiedź zaznaczyło 64% hoteli.
O ankiecie
W ankiecie przeprowadzonej w dniach 4-7 lipca 2023 roku wzięły udział 152 hotele zlokalizowane we wszystkich województwach. Spośród nich 67% położonych jest w miastach. 25 proc. to obiekty sieciowe. Większość ankietowanych (87%) to hotele liczące do 150 pokoi, 66% hoteli ma mniej niż 100 pokoi, a średnia wielkość obiektu wyniosła 87 pokoi. Hotele, w których przeważa ruch biznesowy, stanowiły 36%, 29% specjalizuje się w turystyce wypoczynkowej, a łączące segment biznesowy z turystycznym to 35%. Dominującymi formami biznesu hotelowego wśród ankietowanych obiektów są mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (85%).