IGHP: Czerwiec bardzo udany dla hotelarzy – wysoka frekwencja

Aktualności

IGHP: Czerwiec bardzo udany dla hotelarzy – wysoka frekwencja

22 lipca 2025

Czerwiec był dla branży hotelarskiej miesiącem udanym, zarówno pod względem obłożenia, jak i wzrostu cen, zwłaszcza w segmencie wypoczynkowym. Lipiec zapowiada się korzystnie głównie dla hoteli położonych w rejonach turystycznych – wynika z najnowszej ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego na temat sytuacji branży w minionym miesiącu.

Czerwiec przyniósł bardzo dobre wyniki – 83% hoteli odnotowało obłożenie powyżej 50%, z czego 46% przekroczyło próg 70%. Zarówno hotele biznesowe, jak i wypoczynkowe osiągnęły podobny poziom frekwencji, a żaden obiekt nie spadł poniżej 30%.

Porównanie rok do roku również napawa optymizmem. Dla 32% hoteli frekwencja pogorszyła się w stosunku do czerwca ubiegłego roku, w tym 15% obiektów zanotowało obniżenie do 5 pp., ale ponad połowa (53%) hoteli zanotowała wyższe obłożenie niż w czerwcu 2024 roku, w tym 32% obiektów uzyskało frekwencję wyższą do 5 pp. 15% hoteli miało wyniki na tych samych poziomach, jak w zeszłym roku.

Dane w podziale na hotele biznesowe i wypoczynkowe nieco różniły się, z przewagą dla tych drugich. Dla 44% hoteli biznesowych wskaźnik obłożenia poprawił się w stosunku do czerwca ubiegłego roku, w tym 28% obiektów zanotowało wzrost frekwencji do 5 pp. 2/5 hoteli zanotowało obniżenie obłożenia, w tym 20% stanowiła grupa z frekwencją niższą do 5 pp. Wśród obiektów wypoczynkowych, dla 55% wskaźnik obłożenia poprawił się w stosunku do czerwca ubiegłego roku, w tym najliczniejszą grupę 32% stanowiły obiekty, które zanotowały wzrost frekwencji do 5 pp. 32% obiektów pogorszyła obłożenie, z najliczniejszą grupą 18% hoteli z frekwencją niższą do 5 pp.

Średnie ceny nadal w górę

W czerwcu średnie ceny nadal rosły rok do roku, z wyraźnie wyższym tempem, niż w minionych miesiącach. Odpowiedzi wskazują, że blisko 3/4 (72%) hoteli podniosło ceny w stosunku do czerwca 2024 r., w tym 45% odnotowało wzrost do 10 pp. 28% hoteli uzyskało ceny na poziomie zeszłego roku lub niższe, w tym 15% utrzymało te same ceny, a 10% zanotowało spadek do 10%.

Prognozy na lipiec są zróżnicowane

W lipcu hotele wypoczynkowe spodziewają się dobrych wyników, natomiast w sektorze biznesowym widać sezonowy spadek. Dla całej grupy ankietowanych 19% hoteli wskazuje aktualną frekwencję poniżej 30%. Obłożenie powyżej połowy posiada 46%. Grupa hoteli „środka”, tj. z prognozą obłożenia w zakresie 30-50%, wyniosła 35%.

W hotelach biznesowych 28% nie przekracza frekwencji 30%, a powyżej 50% wskazuje 1/5. Najliczniejsza grupa hoteli z prognozą obłożenia w zakresie 30-50% wynosi ponad połowę, tj. 52%. Wskaźniki aktualnego obłożenia dla obiektów wypoczynkowych to ponad 3/4 (77%) z frekwencją powyżej 50%, w tym 23% jest zapełniona w więcej niż 70%. Nie ma obiektów z obłożeniem poniżej 30%.

Wyniki tzw. „czerwcówki” (19–22 czerwca) zbliżone do majówki

Dla całej grupy hoteli uczestniczących w ankiecie 4% nie przekroczyło obłożenia 30%. Do tego należy dodać 26% obiektów, które w ogóle nie sprzedawały oferty na ten okres. Obiektów, które uzyskały frekwencję powyżej 50% było 67%, w tym 56% hoteli wypełniło się więcej niż w 70%, a 1/4 osiągnęła frekwencję powyżej 90% – to wyniki na bardzo zbliżonym poziomie do „majówki”.

43% hoteli biznesowych nie sprzedawało oferty, a obłożenie poniżej 30% zanotowało tylko 2% obiektów. Hoteli zapełnionych w więcej niż połowie było 44%, w tym frekwencję powyżej 70% odnotowała nieco ponad 1/3 hoteli. Obiekty wypoczynkowe zanotowały oczywiście wyraźnie lepsze wyniki. Wśród ankietowanych nie było takich, które nie sprzedawały oferty, ale również nie było obiektów nie tylko takich, których obłożenie wyniosło poniżej 30%, ale nawet poniżej 50%. Prawie wszystkie (95%) zapełniły się powyżej 70%, a sporo ponad połowa (55%) osiągnęła frekwencję powyżej 90%.

     O ankiecie

W ankiecie przeprowadzonej online przez IGHP w dniach 2-9 lipca 2025 roku wzięło udział 117 hoteli zlokalizowanych we wszystkich województwach. Spośród nich 76 proc. położonych jest w miastach. 38 proc. to obiekty sieciowe. Większość ankietowanych (86%) to hotele liczące do 150 pokoi, 57% hoteli ma mniej niż 100 pokoi, a średnia wielkość obiektu wyniosła 96 pokoi. Hotele, w których przeważa ruch biznesowy, stanowiły 39%, 19% specjalizuje się w turystyce wypoczynkowej a łączące segment biznesowy z turystycznym to 42%. Dominującymi formami biznesu hotelowego wśród ankietowanych obiektów są mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (96%). Wyniki czerwca należy uznać za bardzo dobre. Hotele biznesowe i wypoczynkowe uzyskały bardzo zbliżone rezultaty. Również w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku hotele zwiększyły obłożenie.

źródło: IGHP

oprac. H.Handkowska