Hotele zakończyły kolejny miesiąc dobrymi wynikami. W maju mniej obiektów odnotowało frekwencję mniejszą niż 30% i jednocześnie zwiększyła się grupa hoteli z obłożeniem powyżej 50% – wynika z najnowszej ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego dotyczącej sytuacji branży. Według hotelarzy, długi weekend czerwcowy cieszył się dużo większym zainteresowaniem gości niż majowy, szczególnie w obiektach wypoczynkowych.
Maj z kolejną poprawą wyników w hotelach
Wśród wszystkich hoteli uczestniczących w ankiecie 8% nie przekroczyło w maju frekwencji 30%, a satysfakcjonujący poziom obłożenia powyżej 50% uzyskało 68% hoteli (o 8 pp. lepiej niż w kwietniu), w tym 27% obiektów powyżej 70%.
W hotelach miejskich 71% uzyskało frekwencję powyżej 50%. Z kolei tylko 4% hoteli nie przekroczyło obłożenia 30%. W hotelach pozamiejskich 58% (aż o 31 pp. więcej niż w kwietniu) obiektów zanotowało frekwencję powyżej 50%, a 16% stanowiła grupa, która uzyskała obłożenie poniżej 30%.
Podobne relacje miały miejsce w obiektach w podziale na obsługujące gości z segmentów biznesowego oraz wypoczynkowego. W hotelach biznesowych dokładnie 70% uzyskało obłożenie powyżej 50%. Z kolei frekwencji 30% nie osiągnęło 6% hoteli. W obiektach wypoczynkowych było 62% (o 14 pp. więcej niż w kwietniu) z frekwencją powyżej 50% i 12%, które uzyskały obłożenie poniżej 30%.
Dla 35% hoteli wskaźnik obłożenia pogorszył się w stosunku do maja ubiegłego roku, w tym 19% obiektów zanotowało obniżenie frekwencji do 10 pp. Z kolei dokładnie połowa obiektów poprawiła obłożenie w stosunku do maja ubiegłego roku, z najliczniejszą grupą 21% hoteli z frekwencją wyższą do 10 pp. Również liczną grupę, stanowiącą 16%, tworzą obiekty, których obłożenie wzrosło w przedziale 11-20 pp. Natomiast 14% hoteli uzyskało obłożenie na tych samych poziomach. W maju goście zagraniczni stanowili średnio dla całej grupy ankietowanych 26%. Taki sam wskaźnik zanotowały hotele biznesowe, a w obiektach wypoczynkowych wyniósł on 24%. Dane dotyczące średniej ceny nadal świadczą o tendencji wzrostowej
Według ankietowanych, wzrost cen w stosunku do maja 2022 roku odnotowuje zdecydowana większość hoteli: 85%. Dwie najliczniejsze grupy zanotowały wzrosty do 10% i w przedziale 11-20% – odpowiednio 36% i 31% hoteli. Kolejne dwie grupy z przedziałami wzrostów 21-30% i powyżej 30% stanowiły odpowiednio 10% i 9%. Konieczność podnoszenia cen przez hotele wynika z rosnących cen towarów i usług, w tym przede wszystkim kosztów żywności, wynagrodzeń oraz gazu i energii elektrycznej.
Poprawa stanu rezerwacji na kolejne miesiące
Dane dotyczące przyjętych rezerwacji na czerwiec także świadczą o poprawie w stosunku do prognoz z poprzedniego miesiąca, zarówno jeśli chodzi o odsetek obiektów z obłożeniem poniżej 30%, jak i tych z frekwencją powyżej 50%. Obiekty wypoczynkowe mają ponownie (po maju) lepsze prognozy niż segment biznesowy.
W czerwcu tylko 10 proc. hoteli wskazuje aktualną (na dzień udziału w ankiecie) frekwencję poniżej 30% (miesiąc temu dla maja było to 16%). Z kolei obłożenie powyżej 50% posiada 57% – tu poprawa o 7 pp. w stosunku do maja. W hotelach biznesowych 13% nie przekracza frekwencji 30% (poprawa o 12 pp.), a powyżej 50% wskazuje blisko połowa (49%, o 8 pp. lepiej niż miesiąc temu dla maja). Wskaźniki aktualnego obłożenia dla obiektów wypoczynkowych to 7% z frekwencją poniżej 30% i 62% z obłożeniem powyżej 50% (poprawa o 7 pp. w stosunku do danych sprzed miesiąca dla maja).
Czerwcówka lepsza niż majówka
Wśród wszystkich hoteli uczestniczących w ankiecie 7% (poprawa o 17 pp. w stosunku do prognozowanych danych z ankiety sprzed miesiąca) nie przekroczyło w trakcie wydłużonego weekendu czerwcowego (8-11 czerwca) obłożenia 30%. Do tego należy dodać 19% obiektów (o 5 pp. więcej niż w prognozach sprzed miesiąca), które w ogóle nie sprzedawały oferty na ten okres. Obiektów, które uzyskały frekwencję powyżej 50%, było 64% – a więc o 28 pp. lepiej niż przed miesiącem, w tym ponad połowa, bo 52% hoteli wypełniło się więcej niż w 70%.
Hotele biznesowe, jak przewidywały wcześniejsze prognozy, w okresie weekendu czerwcowego wypadły gorzej niż wypoczynkowe. 34% nie sprzedawało oferty, a obłożenie poniżej 30% zanotowało 12% obiektów. Hoteli zapełnionych więcej niż w połowie było 34%. Były to jednak i tak wyniki lepsze o kilkanaście pp. w stosunku do prognoz sprzed miesiąca.
Natomiast obiekty wypoczynkowe zanotowały wyraźnie lepsze wskaźniki niż wskazywały na to dane jeszcze miesiąc temu. 5% nie sprzedawało oferty i podobnie 5% nie przekroczyło obłożenia 30%. Obiektów zapełnionych w ponad 50% było 90%, w tym z frekwencją powyżej 80% 2/3, a powyżej 90% aż 36%! Czerwcówka okazała się bardzo dobrym okresem sprzedaży usług hotelowych, lepszym niż weekend majowy.
W ankiecie online przeprowadzonej przez IGHP w dniach 12-15 czerwca 2023 roku wzięło udział 146 hoteli zlokalizowanych we wszystkich województwach. Spośród nich 69% położonych jest w miastach. 29% proc. to obiekty sieciowe. Większość ankietowanych (79%) to hotele liczące do 150 pokoi, 60% hoteli ma mniej niż 100 pokoi, a średnia wielkość obiektu wyniosła 96 pokoi. Hotele, w których przeważa ruch biznesowy, stanowiły 42%, 29% specjalizuje się w turystyce wypoczynkowej a łączące segment biznesowy z turystycznym to 29%. Dominującymi formami biznesu hotelowego wśród ankietowanych obiektów są mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (93%).