IGHP: 44% hoteli z frekwencją lepszą niż w stycznia ub.r.

Aktualności

IGHP: 44% hoteli z frekwencją lepszą niż w stycznia ub.r.

Obłożenie hoteli w styczniu br. było słabsze od uzyskanego rok wcześniej. Za sprawą początku ferii zimowych w drugiej połowie stycznia tylko obiekty wypoczynkowe mogły się cieszyć względnie lepszymi wynikami – wynika z najnowszej ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego.

Wśród wszystkich ankietowanych hoteli 1/3 miała frekwencję poniżej 30% (o 17 pp. więcej niż w grudniu), w tym 21% w przedziale 21-30%. Obłożenie powyżej połowy możliwości zanotowała również jedna trzecia obiektów, czyli 14 pp. mniej niż w grudniu. W grupie hoteli biznesowych 29% uzyskało obłożenie powyżej 50%. Frekwencji 30% nie osiągnęło 40% obiektów. Mniej liczniejsza była grupa „środka” z obłożeniem w zakresie 30-50% i udziałem 31%. Hotele wypoczynkowe również uzyskały wskaźniki słabsze niż w grudniu: 22% zapełniło się więcej niż w połowie (o 6 pp. mniej), natomiast obiektów, które zanotowały frekwencję poniżej 30%, było 30% (podobnie jak w grudniu). Najliczniejszą grupę stanowiły hotele z obłożeniem 30-50%, z udziałem 48%.

Wskaźniki obłożenia niższe od uzyskanych rok temu

Dla 44% hoteli frekwencja wzrosła w stosunku do stycznia ubiegłego roku, w tym 23% obiektów zanotowała wzrost do 5 pp. Pogorszyło obłożenie w stosunku do stycznia ubiegłego roku 39% hoteli, w tym dwie równoliczne grupy w zakresach spadków do 5 pp. oraz 6-10 pp. z udziałem 14% każda. Do tego 17% hoteli miało wyniki na tych samych poziomach, jak w zeszłym roku. W styczniu, podobnie jak w grudniu, hotele biznesowe wypadły słabiej od wypoczynkowych. Dla 37% wskaźnik obłożenia poprawił się w stosunku do stycznia ubiegłego roku, z najwyższym udziałem 19% w grupie do 5 pp. 46% hoteli zanotowało obniżenie obłożenia i wszystkie trzy przedziały spadków miały podobny udział 14-17%. Na tym samym poziomie frekwencję utrzymało 17% obiektów. Wśród hoteli wypoczynkowych dla 44% wskaźnik obłożenia poprawił się w stosunku do stycznia ubiegłego roku, w tym najliczniejsza grupa 22% z wzrostem do 5 pp. 48% obiektów pogorszyło obłożenie, w tym 22% ze spadkiem w przedziale 6-10 pp.

Spada tempo wzrostu cen w hotelach

Średnie ceny rosły rok do roku, ale tempo ich wzrostu było wyraźnie niższe niż w poprzednim miesiącu. Odpowiedzi ankietowanych hoteli wskazują, że 43% hoteli (o 22 pp. mniej niż w grudniu) podniosło ceny w stosunku do stycznia 2024 r., w tym 28% odnotowało wzrost do 10 pp. 57% hoteli uzyskało ceny na poziomie zeszłego roku lub niższe, w tym 31% utrzymało te same ceny, a 18% zanotowało spadek do 10%.

Nieco lepiej z rezerwacjami

Dane dotyczące przyjętych rezerwacji na luty są zdecydowanie na wyższym poziomie niż miesiąc temu dla słabego stycznia, zarówno jeśli chodzi o odsetek hoteli z frekwencją poniżej 30%, jak i tych z obłożeniem powyżej 50% Jednak dla branży to kolejny słaby wynikowo miesiąc w okresie całego roku. Jedynie hotele wypoczynkowe mogą liczyć na lepsze wyniki w związku z kontynuacją ferii szkolnych w trakcie całego miesiąca, choć aktualne prognozy dla tych obiektów nie są nadzwyczajne. Dla całej grupy ankietowanych 39% hoteli wskazuje aktualną frekwencję poniżej 30%. Obłożenie powyżej 50% posiada 28%. W hotelach biznesowych blisko połowa (48%) nie przekracza frekwencji 30%, a powyżej 50% wskazuje 19%. Wskaźniki aktualnego obłożenia dla obiektów wypoczynkowych to 26% z frekwencją poniżej 30% i 39% z obłożeniem powyżej 50%.

Ferie pozostawiają wiele do życzenia

Druga połowa stycznia to okres obejmujący początek ferii szkolnych. Z danych ankietowych wynika, że faktyczne rezultaty, choć lepsze od prognoz sprzed miesiąca, pozostawiły wiele do życzenia. 13% spośród wszystkich hoteli uczestniczących w ankiecie odnotowało obłożenie poniżej 30%. Do tego należy jednak dodać ponad połowę (53%) hoteli, które w ogóle nie sprzedawały oferty specjalnej w tych dniach. Obiektów wypełnionych więcej niż w połowie było zaledwie 18%. Podobnie jak w prognozach z ankiet sprzed miesiąca, hotele biznesowe wypadły w okresie ferii zdecydowanie gorzej niż wypoczynkowe. 73% nie sprzedawało oferty, a obłożenie poniżej 30% odnotowało 8% obiektów. W hotelach wypoczynkowych 30% nie sprzedawało oferty, a 17% uzyskało obłożenie poniżej 30% Również tylko 17% obiektów zapełniło się w ponad połowie. 35% stanowiły hotele, które uzyskały obłożenie w granicach 30-50%.

Cały luty to kontynuacja ferii szkolnych w podziale na kolejne województwa. Prognozy na ten okres są jednak słabe. Wśród wszystkich hoteli uczestniczących w ankiecie 12% posiada aktualnie obłożenie poniżej 30%. Do tego należy jednak dodać liczną grupę 54% obiektów, które w ogóle nie sprzedają oferty specjalnej. Hoteli wypełnionych więcej niż w połowie jest 18%. Podobnie jak w okresie ferii w drugiej połowie stycznia, hotele biznesowe wypadają gorzej niż wypoczynkowe. Blisko 4/5 (79%) nie sprzedaje oferty, a obłożenie poniżej 30% notuje 10% obiektów. Jednak w hotelach wypoczynkowych prognozy również są dalekie od oczekiwań: 26% nie sprzedaje oferty, a 9% posiada obłożenie poniżej 30%. Obiektów zapełnionych w ponad połowie na dzień udzielenia odpowiedzi było tylko 30%.

O ankiecie

W ankiecie IGHP przeprowadzonej online w dniach 11-14 lutego 2025 roku wzięło udział 120 hoteli zlokalizowanych we wszystkich województwach. Spośród nich 76% położonych jest w miastach. 32% to obiekty sieciowe. Większość ankietowanych (83%) to hotele liczące do 150 pokoi, 61% ma mniej niż 100 pokoi, a średnia wielkość obiektu wyniosła 97 pokoi. Hotele, w których przeważa ruch biznesowy, stanowiły 43%, 19% specjalizuje się w turystyce wypoczynkowej, a łączące segment biznesowy z turystycznym to 38%. Dominującymi formami biznesu hotelowego wśród ankietowanych obiektów są mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (93%).

źródło: biuro prasowe IGHP

oprac. H. Handkowska