Turystyka biznesowa jest najbardziej dochodową gałęzią branży hotelarskiej. Polska, dzięki swojemu geograficznemu położeniu, wysokiemu bezpieczeństwu i dobrze rozwiniętemu sektorowi usług, z roku na rok przyciąga więcej zagranicznych inwestorów i organizatorów konferencji. Stanowimy tzw. emerging market, czyli stosunkowo nowy, atrakcyjny i konkurencyjny cenowo kierunek dla międzynarodowych podróży biznesowych.
Według wydanego przez POT Raportu Przemysłu Spotkań i Wydarzeń w Polsce 2016, blisko 71 % eventów odbyło się w hotelach, a liczba pokoi sprzedanych uczestnikom spotkań stanowiła 38,4 % ogółu wykupionych noclegów. W związku z tak dynamicznym rozwojem branży spotkań, konkurujące ze sobą obiekty dokładają wszelkich starań, aby sprostać wymaganiom turystów biznesowych.
Rosnące oczekiwania
Oczekiwania gości biznesowych znacząco różnią się od tych, jakie mają osoby podróżujące w celach turystycznych. Turyści biznesowi spędzają w hotelu najczęściej jedną lub dwie noce – wydając w tym czasie przeciętnie cztery razy więcej niż pozostali goście hotelowi. Dlatego kompleksowa i profesjonalna obsługa wyjazdów służbowych to jeden z ważniejszych segmentów działalności obiektów cztero i pięciogwiazdkowych w Polsce.
Dla podróżujących biznesmenów ważne jest, żeby pokoje hotelowe wyposażone były w komfortową i całkowicie wyciszoną strefę wypoczynku oraz miejsce do pracy, a więc w ergonomiczny fotel, dobrze oświetlone biurko i bezpłatny dostęp do szybkiego Wi-Fi. Oprócz szeregu udogodnień w pokojach, obiekty muszą dysponować nowocześnie wyposażonym zapleczem konferencyjno-bankietowym. Turysta biznesowy z pewnością chętnie skorzysta również z dodatkowych udogodnień, które oferuje hotel np. z centrum odnowy biologicznej, basenu, sauny lub siłowni, które pomogą mu zachować równowagę pomiędzy pracą a wypoczynkiem. Ważna jest także obsługa i odpowiednie nastawienie personelu. Goście podróżujący w celach biznesowych, to najbardziej wymagająca grupa klientów. Zazwyczaj dysponują wysokim budżetem i bogatym doświadczeniem hotelowym, dlatego oczekują indywidualnego traktowania przez obsługę. Aby gość zatrzymujący się w obiekcie czuł się dobrze obsłużony musi mieć gwarancję bezstresowego i szybkiego załatwienia z pozoru błahych spraw, takich jak pranie i prasowanie, wynajem samochodu, rezerwację stolika w restauracji, zorganizowanie telekonferencji, czy możliwość bezprzewodowego drukowania dokumentów.
Czas to pieniądz
Dla turysty biznesowego odległość od atrakcji turystycznych ma znaczenie drugorzędne. Liczy się czas dojazdu z lotniska, bądź dworca kolejowego do hotelu oraz bliskość miejsca, w którym ma się odbyć spotkanie. Dlatego przy wyborze obiektu firmy kierują się jego położeniem, odległością od centrów konferencyjnych, dworców i głównych węzłów komunikacyjnych. W ostatnich latach, przez wzgląd na rozbudowę i modernizację lotnisk oraz stale rosnącą siatkę połączeń lotniczych, również do Polski dotarł trend budowania hoteli przylotniskowych. Obiekty typu airport cieszą się coraz większym zainteresowaniem event plannerów, zwłaszcza przy organizacji imprez o charakterze międzynarodowym. Zorganizowanie konferencji w tego typu hotelach pozwala ograniczyć wydatki na logistykę. Dodatkowo obiekty, które korzystają z infrastruktury portów lotniczych udostępniają swoim gościom wielkopowierzchniowe parkingi, mogące pomieścić nawet kilkaset samochodów jednocześnie.
Hotele lotniskowe w Polsce, dzięki nieznacznym odległościom od centrum miast, idealnie wpasowują się w trend bleisure, czyli łączenie turystyki wypoczynkowej z biznesową. Goście konferencji coraz częściej decydują się pozostać w hotelu na dodatkową noc lub dwie, aby poznać walory turystyczne miejsca. – Połączenie najwyższej jakości obsługi gości z lokalizacją typu airport oraz infrastrukturą konferencyjną hotelu pozwala z sukcesem konkurować na rynku usług MICE z obiektami położonymi w centrum miasta. Goście biznesowi, uczestnicy spotkań i konferencji doceniają przede wszystkim położenie Hilton Garden Inn Kraków Airport, który znajduje się w bezpośredniej bliskości krakowskiego portu lotniczego, autostrady A4 i jedynie 12 km od historycznej części Krakowa. Przy pobytach dwudniowych obserwujemy, że nasi goście bardzo chętnie podróżują do centrum miasta wykorzystując połączenie szybką koleją, to zaledwie 20 minut – licząc od wyjścia z hotelu do stacji Kraków Główny. Dla bardziej wymagających oferujemy możliwość transportu luksusowymi limuzynami Kraków Airport Taxi, które oczekują na gości przy wyjściu z hotelu – mówi Grzegorz Gogola, prezes spółki Kraków Airport Hotel.
Nowoczesne technologie dla biznesu
Klimatyzacja, sprzęt audiowizualny, możliwość różnej konfiguracji stołów i krzeseł, łączenie i dzielenie poszczególnych sal konferencyjnych to podstawowe elementy składające się na zorganizowanie bankietu czy konferencji. Jednak dla organizatorów i uczestników konferencji to obecnie za mało. Hotele, które korzystają z najnowocześniejszych rozwiązań IT są najbardziej atrakcyjne z punktu widzenia organizatorów wydarzeń i gości podróżujących biznesowo. Zaczynając od możliwości rezerwacji pobytu przez urządzenia mobilne, poprzez usługę self check-in, aż po wirtualnego konsjerża. W 2020 roku pokolenie Millenialsów, czyli osób urodzonych pomiędzy 1980 a 1994 rokiem stanowić będzie ponad 50% wszystkich gości hotelowych, w tym klientów konferencyjnych. To grupa bardzo mocno związana z nową technologią. Aby spełnić ich wymagania hotele będą stosować inteligentne rozwiązania, wykorzystując w głównej mierze technologie mobilne. – Wybudowany zaledwie 2 lata temu Hilton Garden Inn Kraków Airport został zaprojektowany z myślą o najbardziej wymagających gościach i w oparciu o dostępność najnowocześniejszych technologii. W pokojach hotelowych tradycyjne kompendium opisujące usługi hotelowe jest teraz częścią spersonalizowanego systemu telewizji hotelowej. Inteligentny system telewizji hotelowej jest z powodzeniem wykorzystywany jako środek komunikacji oraz narzędzie wspomagające sprzedaż. Kolejnym istotnym narzędziem w komunikacji z gośćmi jest elektroniczna, responsywna ankieta, która daje nam możliwość szybkiej reakcji na ich uwagi, co jest wyjątkowo cenne z punktu widzenia ciągłego starania się o świadczenie jak najwyższej jakości usług – mówi Marcin Ziobro, dyrektor generalny Hilton Garden Inn Kraków Airport. – Dodatkowo nasz dział sprzedaży odwiedzając klientów w siedzibach ich firm może zaprosić do spaceru po wnętrzach hotelu, korzystając z okularów wirtualnej rzeczywistości i pokazując panoramy w dedykowanej aplikacji – dodaje.
W kraju nie brakuje nowoczesnych obiektów kongresowych doskonale przystosowanych pod względem wyposażenia i logistyki. Stale rozwija się też infrastruktura hotelowa z zapleczem konferencyjnym. Jak zatem w dobie rosnącej konkurencji zbudować długofalową współpracę z gościem biznesowym? Kluczem do przyciągnięcia i utrzymania turysty biznesowego jest poznanie jego indywidualnych potrzeb i zapewnienie spersonalizowanych udogodnień. Badanie przeprowadzone przez TNS Polska w listopadzie 2016 r., na zlecenie Hampton by Hilton, przy udziale 800 respondentów, wykazało, że Polacy to wyjątkowo lojalni klienci. 69% badanych przyznało, że jeżeli są zadowoleni z pobytu, z chęcią ponownie wybiorą ten sam hotel. Goście zagraniczni, świadomi korzyści płynących z przystąpienia do programów lojalnościowych, chętnie wybierają hotele przynależące do danej sieci korzystają z przysługujących im dodatkowych świadczeń. Sieć Hilton Worldwide przygotowała nawet specjalny program nagradzający lojalnych organizatorów konferencji i eventów – Hilton HHonors® Event Planner Bonus Program.