HoReCa w Polsce 2025: Polacy chętnie chodzą do restauracji, ale nie rezygnują z oszczędzania

Aktualności

HoReCa w Polsce 2025: Polacy chętnie chodzą do restauracji, ale nie rezygnują z oszczędzania

PMR Market Experts by Hume’s opublikował Raport „Rynek HoReCa w Polsce. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2025-2030”. Wartość rynku HoReCa (gastronomia, hotele, catering) w 2024 r. wzrosła o 9% zarówno nominalnie, jak i realnie – sygnalizując odbicie po kryzysie pandemicznym.

W 2024 r. aż 74% Polaków korzystało z usług na miejscu, a 60% korzystało z jedzenia na wynos — oba wskaźniki wzrosły o około 4 punkty procentowe względem roku poprzedniego.

Wśród osób ograniczających wydatki aż 44% wskazuje gastronomię jako główny obszar oszczędności, najwyższe na tle wszystkich analizowanych kategorii.

Czynniki wpływające na wybór lokalu:

atrakcyjna cena – wskazywana przez 52% (spadek z 60% w 2024 r.),

dobre doświadczenia klientów – 41%,

czystość lokalu – 38% (częściej oceniają kobiety: 43% vs. 32%).

58% pokolenia Z (osoby urodzone w latach 1996–2006) sprawdza opinie online przed pierwszą wizytą w lokalu gastronomicznym.

Rośnie konkurencja ze strony produktów typu food‑to‑go: 96% dorosłych Polaków sięga po nie sporadycznie, mimo że tylko 21% uważa je za równorzędne jakościowo do restauracji.

Źródło: PMR Market Experts

oprac. H.Handkowska