Choć pełne dane za 2024 r. nie są jeszcze dostępne, te obejmujące okres do listopada wskazują, że eksport czekolady osiągnął już 12 mld zł, co oznacza wzrost o ponad 5 % w porównaniu z całym 2023 r. – wynika z danych GUS oraz analizy firmy Akcenta.
Według analizy firmy Akcenta Polska jest prawdziwą potęgą w produkcji czekolady, zajmując trzecie miejsce wśród największych eksporterów na świecie. Roczna wartość eksportu przekracza 2,5 mld euro, a zapotrzebowanie na polskie wyroby czekoladowe stale rośnie – od 2019 r. ich sprzedaż zagraniczna wzrosła o 52 %.
– Eksport polskiej czekolady dynamicznie się rozwija, wpisując się w globalny trend rosnącego popytu na produkty czekoladowe. Prognozy Euromonitora wskazują, że do 2029 r. wartość światowego rynku słodyczy czekoladowych przekroczy 189 mld dolarów, co otwiera jeszcze większe możliwości dla polskich producentów – mówi Radosław Jarema, dyrektor polskiego oddziału Akcenty.
Dodaje również, że sprzedaż czekolady napędzają sezonowe wzrosty konsumpcji, takie jak walentynki, Wielkanoc czy Boże Narodzenie, kiedy zapotrzebowanie na czekoladki i słodkie upominki znacząco wzrasta.