Od 10 listopada do 3 grudnia trwać będzie w tym roku XIV edycja slowfoodowej akcji Gęsina na św. Marcina. Tradycyjnie wybierane są najlepsze restauracje w całej Polsce, które w tym okresie serwują przynajmniej 3 dania na bazie gęsiny. Pełna lista restauracji znajduje się na stronie www.gesina.pl.
Efekty naszych działań są bardzo wymierne – spożycie gęsiny w Polsce z 17 gramów 15 lat temu urosło dzisiaj do około 350 gramów, czyli prawie 20 krotnie. Jednak wciąż z 12 milionów sztuk gęsi hodowanych rocznie, 90% czyli około 22 tys. ton trafia na rynek niemiecki. Niestety, to co jest lekkim pocieszeniem w tym roku, to fakt, że cena gęsiny nieznacznie spadła o około 10%.gęsina wywołana skutkami ptasiej grypy na Węgrzech i we Francji. Dzisiaj za jeden kilogram tuszki gęsi trzeba zapłacić około 35-45 zł, czyli cała tuszka o wadze 4-5 kg jest już wydatkiem między 140-200 zł – mówi Jacek Szklarek, pomysłodawcy akcji Gęsina na św. Marcina. Mimo wszystko, warto odwiedzić ulubione restauracje i przenieść się w atmosferę radości, dobrego smaku i wspólnego biesiadowania, co od wieków było sprawdzonym sposobem radzenia sobie w czasach niepewności i niekiedy zwątpienia – dodaje.
Podobnie jak w minionych latach, w akcji „Gęsina na św. Marcina” wezmą udział, między innymi, tacy szefowie kuchni i restauracje jak: Witek Iwański (Restauracja Hub Praga, Warszawa), Łukasz Rakowski (Hotel Cristal – Białystok), Mateusz Suliga (Bistro The Hours – Kraków), Adrian Gabryszak (M15 – Sopot), Przemysław Samul (Le Braci – Warszawa), Mateusz Ciołko (Butchery & Wine – Gdynia), Karol Górka (Drukarnia Smaku Cristina – Zakopane) czy Dawid Klimaniec (Złoty Groń – Istebna).
Program “Gęsiny na św. Marcina” będzie w tym roku wyjątkowy. Jak co roku zorganizowany został konkurs na najlepsze danie na bazie gęsiny – po raz pierwszy w całej historie akcji „Gęsina na św. Marcina” zawody odbywały się nie poprzez głosowanie na wybrany przepis, ale 6 drużyn z różnych restauracji zostało zakwalifikowanych do finału, który odbył się 25 października w Hotelu Złoty Groń w Istebnej. Zwyciężyła drużyna w składzie Tomasz Wróblewski (szef) oraz Marcin Biernacki z Hotelu Green Montain za danie „Tatar z gęsiny z majonezem jałowcowym, marynowaną cebulką w Porto, marynowanymi grzybkami shimeji, żółtkiem i oliwą z szałwi – oraz „Pie z gęsi z konfitowanym udkiem, sercem, cebulą z jabłkiem i szałwią podany na puree z jabłka oraz smażonymi boczniakami i paloną cebulą”. Obradom Jury przewodniczył Przemysław Klima z Restauracji Bottiglieria. Zwycięzca otrzymał największą liczbę punktów, zaś jego autor ogłoszony został Królem Gęsiny 2023/2024. Przypominamy, że ten tytuł w przeszłości wywalczyli: Adam Chrząstowski, Aleksander Baron, Przemek Błaszczyk, Tomasz Dziura, Adrian Gabryszak, Marcin Pławecki, Mateusz Guzik, Mateusz Ciołko, Dawid Klimaniec, Michał Matuszewski ze Zwierzyniec Beer & Rest. – Warszawa i Przemysław Samul.
Od kilku lat gęsinie towarzyszy również rodzimej produkcji Wino Świętomarcińskie. Podobnie jak i w latach poprzednich, przygotowała je na potrzeby akcji Winnica Turnau z Baniewic w woj. zachodniopomorskim. Jacek Turnau, współwłaściciel winnicy informuje, że „zrodziło się ono z gron zebranych w październiku tego roku z odmiany seyval blanc. Po 3 tygodniach fermentacji powstało młode wino, będące odbiciem pogody ostatnich kilku miesięcy. W zapachu przynosi miętę i odrobinę limonki oraz pomarańczy. Usta są łagodne, a cytrynowa kwasowość nie pozwala o sobie zapomnieć, komponując się z jabłkowym posmakiem. Odzwierciedla świeżość młodego wina. Kwasowość orzeźwia podniebienie i podbija smak pasztetów z gęsiny, oczyszcza kubki smakowe przed gęsim rosołem. Jest idealne do gęsi pieczonej w jabłkach a także do delikatnej sałatki z malinami i ziołami, okraszonej soczystymi kawałkami gęsiego fileta.
XIV edycja akcji „Gęsina na św. Marcina” zakończy się w niedzielę 3 grudnia. Wszelkie informacje na temat tegorocznej akcji mona znaleźć na stronie: www.gesina.pl.