Jedzenie definiuje styl życia i stanowi sposób na wyrażanie siebie co drugiego mieszkańca Warszawy – wynika z badania “Jedzenie, a styl życia” zrealizowanego na zlecenie Pyszne.pl[1]. Stolica wyróżnia się na tle kulinarnej mapy Polski zarówno pod względem liczby restauracji i ich bogatej oferty, jak i dynamiki powstawania nowych lokali oraz kreowania trendów kulinarnych. Choć warszawiakom z gastronomią najczęściej kojarzy się Śródmieście, to tak naprawdę każda z 18 dzielnic Stolicy pozwala odkrywać smaki z całego świata. W Warszawie znacznie popularniejsza niż w pozostałej części Polski jest kuchnia azjatycka oraz specjały wegetariańskie i wegańskie. Pyszne.pl zapytało więc mieszkańców Warszawy o ich emocje, przyzwyczajenia i doświadczenia związane ze stołeczną gastronomią, które w październiku będą jeszcze bogatsze dzięki specjalnej akcji promocyjnej serwisu.
Jak wynika z badania Pyszne.pl, dzielnicą, która najbardziej kojarzy się mieszkańcom Stolicy z jedzeniem, jest Śródmieście (57%). Po piętach depczą mu Saska Kępa oraz Mokotów – szczególnie według osób w wieku 25-34 lat. Mężczyźni częściej stawiali na Ochotę, a kobiety wybierały Powiśle. Według mieszkańców Stolicy, to Krakowskie Przedmieście jest warszawskim centrum gastronomii. Aż 45% respondentów uważa, że to właśnie ta ulica przychodzi im na myśl, gdy myślą o stołecznym jedzeniu. Prawie co trzecia osoba postawiła na ulicę Francuską na Saskiej Kępie oraz Halę Koszyki, a co czwarta wskazała Bulwary Wiślane. Co ciekawe, daleko poza podium znalazł się Nocny Market, czyli największy w Polsce streetfoodowy targ w Polsce, miejsce w którym można spróbować różnych kuchni z całego świata.
Lokalne pyszności na świeżym powietrzu
Oprócz popularnych lokali i ulic kojarzących się z gastronomią, w Stolicy nie brakuje także miejsc, gdzie warszawiacy mogą zorganizować spontaniczny piknik i delektować się ulubionym jedzeniem „pod chmurką”. Według badania, 25 % mieszkańców Warszawy za idealne miejsce na piknik uważa Pole Mokotowskie, ale dużą popularnością cieszy się też Parki Skaryszewski oraz Łazienki Królewskie. W odpowiedziach znalazło się również miejsce dla Kępy Potockiej, Parku Szczęśliwickiego i Królikarni.
Jakie pyszności chodzą po głowie mieszkańcom Stolicy?
Warszawa zdecydowanie wyróżnia się na tle reszty Polski pod względem różnorodności myśli o jedzeniu. O ile w skali kraju nic nie może konkurować z rodzimą kuchnią, to w Stolicy często marzymy także o innych smakach: włoskich, amerykańskich czy azjatyckich. Obok pomidorowej i rosołu, dużą popularnością cieszą się również zupy o orientalnym rodowodzie – pho, tom kha oraz ramen, którego także wegańskie wariacje znalazły szczególne miejsce w sercach i żołądkach Warszawiaków. Jako dodatek do kotleta i surówki podawane są nie tylko tradycyjne ziemniaki, ale też belgijskie frytki. Makaron kojarzy się przede wszystkim z włoską pastą, a ryż serwowany jest najczęściej w stylu azjatyckim.
Po prawie trzech dekadach komentowania warszawskiej gastronomii wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Pyszne.pl nie wydają mi się zaskakujące. Warszawa u progu trzeciej dekady XXI wieku szybko nadrobiła niegdysiejsze zaległości w kulinarnych gustach. Mocno trzyma się polska kuchnia tradycyjna, co chyba nikogo nie zaskakuje. Nasza dieta wyraża nasze postawy społeczne i polityczne. Pomidorówka, rosół i schaboszczak rządzą. Jednocześnie, jak w każdej wielkiej zachodniej metropolii chcemy jeść barwnie, zdrowo i niebanalnie. Jedzenie stało się doświadczeniem i przygodą, przywoływaniem miłych skojarzeń. Dlatego kochamy smaki włoskie oraz orientalne, które rządzą dziś w większości wielkich ośrodków Europy. To marzenie (a coraz częściej też wspomnienie) o ciepłym klimacie, egzotycznych podróżach, niezwykłych przygodach – mówi Maciej Nowak, krytyk kulinarny.
Co trzeci mieszkaniec Warszawy zamawia jedzenie online, a niemal 80 % z nich zdarza się testować nowo otwarte restauracje.
Miasto pobudzające smakowite myśli
Jak wynika z badania Pyszne.pl, myśli o jedzeniu pojawiają się w naszych głowach wielokrotnie każdego dnia, a o ulubionych posiłkach przypominają nam nie tylko smakowite zapachy (65%), ale również elementy przestrzeni miejskiej, które mijamy każdego dnia – billboardy, reklamy, czy restauracje. Rozmyślanie o wymarzonych potrawach i planowanie posiłku już same w sobie są źródłem przyjemności – dwóch na pięciu mieszkańców Stolicy lubi marzyć o tym, co zje w najbliższym czasie.
Bodźce wizualne są tym, co najczęściej przypomina mieszkańcom Warszawy o zaplanowaniu posiłku. Co trzeciemu z nas zdarzyło się pomyśleć o jedzeniu po zobaczeniu witryn restauracji, a co piątemu wystarczyła sama nazwa wzbudzającego apetyt dania. Miejscem, w którym wielu mieszkańców Warszawy myśli o jedzeniu – w drodze z pracy, uczelni czy na spotkanie – jest Patelnia. Nic dziwnego – już sama nazwa budzi smakowite skojarzenia. Serwis Pyszne.pl, celebrując miłość mieszkańców Warszawy do pysznego jedzenia i ich ulubionych kuchni – polskiej, włoskiej i amerykańskiej – razem z trzema utalentowanymi lokalnymi artystam – Eweliną Gąską, Joanną Gniady i Marcinem Mokierówem – stworzył apetyczny mural.
Budząc przyjemne skojarzenia jedzeniowe w przestrzeni miejskiej, Pyszne.pl ma ambicję zmieniać je w rzeczywistość. Dlatego w październiku serwis przygotował dla mieszkańców Stolicy 10 000 zniżek o wartości 10 zł do wykorzystania w wybranych restauracjach w mieście. Można je odebrać na stronie: https://www.pyszne.pl/deals/warszawskie-pysznosci/.
[1] Badanie “Jedzenie a styl życia” zrealizowane na zlecenie Pyszne.pl we wrześniu 2021 metodą CAWI na grupie 1000 respondentów przez Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia.