Turystyka kulinarna stanowi obecnie jeden z wiodących trendów motywujących do przyjazdu. Potencjał Gdańska i całego Pomorza w tym zakresie jest niezaprzeczalny, co dało impuls do zainicjowania nowego projektu marketingowego. Gdańsk-Pomorskie Culinarny Prestige jest platformą integrującą i promującą ofertę jakościowych kulinariów województwa pomorskiego. Jego pomysłodawcą jest Pomorska Regionalna Organizacja Turystyczna (PROT), ale projekt realizowany jest w partnerstwie z Miastem Gdańsk i przy udziale branży gastronomicznej. Koordynację i nadzór realizacyjny powierzono firmie landbrand, specjalizującej się w rozwoju markowej oferty turystyki kulinarnej.
Na rok 2014 zaplanowano szereg działań o charakterze analitycznym i wdrożeniowym. Wszystko po to, aby profesjonalnie i obiektywnie przeanalizować potencjał kulinariów regionu, stworzyć platformę współpracy oraz rozpocząć wspólne działania, które mają szansę zwiększyć zyski dla branży, jak i budować silną, rozpoznawalną markę regionu na arenie międzynarodowej. Jednym z podstawowych celów projektu jest wypromowanie tych restauracji, które mogą stanowić wizytówkę kulinarną Gdańska i Pomorskiego na perspektywicznych i wymagających rynkach: skandynawskim, zachodnioeuropejskim oraz wśród turystów z Polski poszukujących jakościowej oferty gastronomicznej.
Projekt wspierają Slow Food Pomorze oraz Akademia Kulinarna Fumenti, pomagając wytypować restauracje, które spełniają ściśle określone kryteria bazujące na regulaminie międzynarodowego stowarzyszenia Slow Food. W procesie selekcji brane są pod uwagę takie aspekty jak: wykorzystanie regionalnych składników, sezonowość menu, jakości obsługi, a nawet wystrój i sposób podawania potraw. Bardzo ważna jest również osoba szefa kuchni, którego autorskie podejście do tradycji i regionalnego produktu powinno być dla gości gwarancją szczególnego przeżycia kulinarnego.
Projekt jest częścią szerszego programu promocji jakościowych usług przemysłu czasu wolnego typu premium, prowadzonego pod hasłem Pomorskie Prestige. Docelowo obejmie między innymi takie obszary jak: golf & yachting, amber & design, spa & medical, shopping & lifestyle. Punkt wyjściowy stanowią jednak kulinaria.
Już w tej chwili na Pomorzu i w Gdańsku może działać ponad 20 restauracji, które gotują w zgodzie z filozofią projektu i serwują autorskie dania na najwyższym europejskim poziomie. Krystyna Hartenberger-Pater, Dyrektor Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej podkreśla, że działania audytowe i certyfikacyjne
już trwają, a ich efektów można spodziewać się w połowie kwietnia. Wtedy to zostanie wyłoniona pierwsza grupa lokali objęta projektem. Aby się w niej znaleźć należy spełnić wysokie kryteria oceny i wykazać się otwartością na współpracę. Udział w projekcie zapewni restauracjom możliwość bezpłatnego skorzystania z wielu narzędzi promocyjnych. Uruchomiony zostanie blog tematyczny poświęcony luksusowej ofercie turystycznej regionu dostępny pod adresem www.pomorskie-prestige.eu, który spięty będzie z kanałami społecznościowymi i pozycjonowany w Skandynawii. W planach jest również zorganizowanie wizyty studyjnej dla dziennikarzy mediów kulinarnych i lifestylowych, o podobnym charakterze do ubiegłorocznej imprezy „3 natury Gdańska i Pomorza”, czy realizacja dedykowanych działań marketingowych na rynkach zagranicznych – dodaje Hartenberger-Pater.
Najsmaczniejszym adresem na kulinarnej mapie Pomorskiego jest bez wątpienia Gdańsk – podkreśla Anna Zbierska, dyrektor Biura Prezydenta ds. Promocji Miasta Gdańska. Właśnie w naszym mieście działają restauracje, które wyznaczają nowe trendy kulinarne w kraju i wygrywają najbardziej renomowane konkursy. Chcemy wskazać je turystom, a także mieszkańcom miasta. W projekcie tym eksponujemy także tożsamość kulinarną miasta. W Gdańsku odradza się sięgająca czasów średniowiecza tradycja browarnictwa rzemieślniczego. Piwo stanowiło niegdyś jeden z głównym towarów w gdańskim porcie. Nasza kuchnia słynęła także z najbardziej wyszukanych przypraw i produktów, jak chociażby owoce morza, które pojawiały się powszechnie na stołach mieszczan i kupców. Tutaj także wynaleziono receptury wielu destylatów i likierów, z których najbardziej znany to Goldwasser.
Docelowo Pomorskie Culinary Prestige zadziała jak parasol marki, który obejmie całość jakościowej oferty kulinarnej Pomorskiego. Rozpoczynając od restauracji, przez targi żywności regionalnej, kalendarz markowych imprez kulinarnych, na producentach i warsztatach kulinarnych skończywszy. Pod marką projektu mogą być również realizowane działania własne innych miast czy branży, które nadadzą spójny ton komunikacji marki kulinarnej Pomorskiego.
Realizację projektu wsparło finansowo Ministerstwo Sportu i Turystyki. Więcej na temat projektu będzie można dowiedzieć się podczas Konferencji Nowe Trendy w Turystyce zaplanowanej na piątek 28 marca 2014 (godzina 13:30 w Hotelu Mercure w Gdańsku) www.trendywturystyce.pl. Jeden z paneli tematycznych w całości poświęcony zostanie turystyce kulinarnej na Pomorzu, a w szczególności – możliwościom rozwoju projektu Pomorskie-Culinary Prestige. Wśród prelegentów wydarzenia znajdą się dziennikarze, szefowie kuchni, a także specjaliści w zakresie wykorzystania kulinariów do budowania marki miast i regionów.