Obroty centrów handlowych w sierpniu 2022 r. były o 19,9% wyższe niż w sierpniu 2019 r. W podziale na kategorie obroty rosły odpowiednio: gastronomia o 38,9%, wyposażenie domu z RTV i AGD o 28,1%, a odzież o 12,4%.
Obroty wzrosły we wszystkich kategoriach obiektów. W największych galeriach (powyżej 60 tys. m2 GLA) wzrost wyniósł 26,2%. Duże obiekty (40-60 tys. m2 GLA) notowały wzrosty o 14,6%, średnie (20-40 tys. m2 GLA) o 13,6%, a najmniejsze (5-20 tys. m2 GLA) o 12,6%.
Obroty centrów handlowych pozostają wyższe niż przed pandemią. Ze wskaźnika Turnover Index wynika, że w sierpniu 2022 r. wzrosły o blisko 20% w porównaniu do sierpnia 2019 r. Liczymy, że podobne wyniki utrzymają się także w nadchodzących miesiącach, które są kluczowe dla handlu. Z uwagą obserwujemy wciąż rosnącą inflację i w konsekwencji wzrastające koszty utrzymania, na które dodatkowo wpływają jeszcze ponadnormatywne koszty energii. Z pewnością są to czynniki, które mogą wpływać na postawy konsumentów — mówi Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.
W czasie wakacji klienci chętnie korzystali z oferty gastronomicznej, proponowanej przez centra handlowe. Wzrost w tej kategorii o blisko 39% pokazuje, jak ważny dla klientów jest aspekt społeczny centrów handlowych i potrzeba obcowania z ludźmi po okresie zamknięcia, który wymusiła pandemia. To trend trwający od momentu zniesienia restrykcji sanitarnych.
Odwiedzalność centrów handlowych we wrześniu 2022 r., mierzona liczbą klientów na 1 m2 powierzchni najmu, była o 0,7% wyższa niż we wrześniu 2019 r.
źródło: Polska Rada Centrów Handlowych