Po raz pierwszy do dyskusji o sztuce przetrwania w gastronomii włączą się artyści. Tuż po konferencji w Małopolskim Ogrodzie Sztuki w Krakowie odbędzie się premiera sztuki Jedzonko, stanowiąca słodko-gorzki komentarz do zjawisk obserwowanych w restauracjach. Merytoryczne wsparcie wykładom i warsztatom w ramach wydarzenia zapewnią twórcy książki „Less Waste Polska”.
Konferencja Made For Restaurant odbędzie się 20 kwietnia w należącym do Teatru im. Juliusza Słowackiego Małopolskim Ogrodzie Sztuki w Krakowie. Partnerem wydarzenia jest Miasto Kraków – Europejska Stolica Kultury Gastronomicznej Kraków 2019.
Już po raz czwarty do Krakowa przybędą najważniejsi przedstawiciele polskiej gastronomii, którzy przeanalizują problemy dotykające branżę (m.in. marnotrawstwo żywności, nowe eko-prawo, zasadzki biznesowe czy zadziwiające zachowania gości) i przedstawią ich rozwiązania. Swoją wiedzą i doświadczeniem podzielą się również eksperci zagraniczni – Lara Gilmore (Osteria Francescana, Modena, Food For Soul), Sarah Canet (PR Manager najlepszych szefów kuchni na świecie, Spoon PR) i Andrea Petrini (Gelinatz, ekspert kulinarny, dziennikarz).
Nowe podejście do biznesu
– Bałam się tego tematu. Czy jest biznesowy? Czy rzeczywiście jest istotny dla branży? Jednak nie da się już być obojętnym wobec tematów eko i zrównoważonego rozwoju. Uważność w tym zakresie wymusza prawo, rynek, ekonomia i środowisko. Zakazy, kary, systemy HACCP i nowe normy Unii Europejskiej, ale też problemy psychologiczne i etyczne, jeszcze szybszy proces komunikacji … to będzie codzienność naszej branży w najbliższych latach – podkreśla Agnieszka Małkiewicz, inicjatorka konferencji.
Analizy, wnioski i rozwiązania…
Restauracja bez kosza na śmieci? Wymiana produktów między restauracjami? Współpraca i oddolne inicjatywy etyczne? Work&life balance? Czy rzeczywiście większość z nas jest już #ecofriendly? – takie tematy poruszą najskuteczniejsi przedstawiciele małopolskiej gastronomii, a także goście z kraju i ze świata. Nie zabraknie zmierzenia się z problemami z zakresu prawa, finansów, marketingu. Podczas wykładów i warsztatów najpierw pojawi się diagnoza problemu, aby potem wypracować recepty na jego rozwiązanie.
– Posiadanie tytułu Europejskiej Stolicy Kultury Gastronomicznej Kraków 2019 zobowiązuje. Kulinaria stały się ważnym elementem kultury naszego regionu, ale kolejne wyzwania przed nami. Idąc śladem współczesnych oczekiwań, skupiających się na poszanowaniu produktów pochodzenia naturalnego, zachowaniu równowagi ekologicznej danego regionu i podkreślaniu roli lokalnych produktów kulinarnych, nie można pozostać obojętnym wobec konieczności świadomego podejścia do gastronomii. To właśnie powinno stać się wyróżnikiem współczesnego kulinarnego Krakowa postrzeganego w kategoriach odpowiedzialnego, zrównoważonego rynku, czerpiącego zarówno z tradycji, jak i nowoczesności – dodaje Elżbieta Kantor, dyrektor Wydziału ds. Turystyki Urzędu Miasta Krakowa.
Nowe partnerstwo merytoryczne
”Odpowiedzialność jest duża. Restauracje uznane zostały za przedsiębiorstwa, które generują łącznie najwięcej odpadów żywnościowych” to słowa, które rozpoczynają tekst Agnieszki Małkiewicz, organizatorki Made For Restaurant, w książce Agnieszki Bukowskiej ,,Less Waste Polska”, na której łamach wypowiadają się branżowe autorytety zaproszone do dyskusji.
Książka ta to merytoryczny przewodnik całej kampanii. Stanowi ona zbiór case studies, artykułów, komentarzy i wywiadów dotykających tematów zagrożeń, korzyści, trudności i szanse, jakie idea less waste daje restauracjom. Swojego eksperckiego głosu w książce użyczyły takie osobowości, jak Jagna Niedzielska, Małgosia Minta, Eliza Mórawska, Grzegorz Łapanowski i wielu innych. Część z nich podzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem z uczestnikami konferencji Made For Restaurant.
– W Polsce co roku wyrzucamy co najmniej 9 mln ton jedzenia, a statystyczny Polak produkuje w tym czasie około 300 kg odpadów. Większość śmieci trafia do ekosystemu, który nie jest w stanie ich przetworzyć. Powierzchnia wyspy śmieci pływającej na Pacyfiku jest już pięć razy większa, niż nasz kraj. Mamy dwie możliwości: pogrążyć się w defetyzmie, albo poszukać rozwiązań wokół siebie. – podkreśla Agnieszka Bukowska, autorka opracowania.
Głos artystów rozpoczynający kampanię
Po raz pierwszy konferencja ma partnera artystycznego – Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. Artyści przygotowali specjalny spektakl pt. ,,Jedzonko”, który idealnie wpasowuje się w tematykę tegorocznych konferencji. Prowokacyjny performance będzie traktował o jedzeniu, czyli tym, czym się ,,delektujemy, obżeramy, co konsumujemy, pochłaniamy, wcinamy…” – czytamy w opisie sztuki.
Artyści postawili sobie za zadanie przerzucenie scenicznego mostu między codziennością aktów konsumpcji a globalnymi procesami; ukazanie nieoczywistych linii, które łączą wizytę w supermarkecie i selfie z modnej restauracji; zakupy na ekologicznym bazarku i cyklony pustoszące wybrzeża odległego kraju; twoją niewielką lodówkę i największą hodowlę drobiu w Europie.
– Wszyscy jemy, oddychamy, a tak się składa, że większość ludzi naprawdę nie wie, co je i skąd się bierze jedzenie. I to jest niesamowite. Dlatego robimy spektakl o jedzeniu… Projekt Katarzyny Szyngiery pt. ,,Jedzonko” jest po to, żebyśmy zaczęli drążyć ten temat – zauważa Krzysztof Głuchowski, dyrektor naczelny i artystyczny Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie.
Ogólnopolski manifest dla branży
– Mamy nadzieję, że efektem tegorocznych rozmów, podsumowań, inspiracji i działań kulturalnych będzie manifest, w którym znajdzie się zbiór problemów, z jakimi obecnie mierzy się branża gastronomiczna oraz kompendium ich rozwiązań. Efekty poznamy pod koniec roku 2020 – zdradza Agnieszka Małkiewicz, FOR Solutions, organizatorka konferencji. Problemy i rozwiązania zbieramy pod specjalnym adresem manifest@forsolutions.pl.