Fotografia kulinarna, czyli wirtualna degustacja
Zakłada się, że 65 % populacji stanowią wzrokowcy. Co więcej, nasz mózg potrzebuje 1/10 sekundy, by zrozumieć sens treści wizualnych. W przypadku tekstu zawierającego między 200 – 250 słów zajmuje mu to aż 60 sekund. Dlatego to właśnie treści wizualne powodują wzrost zaangażowania u odbiorcy.
– W przypadku planowania premiery nowości produktowej duży nacisk warto położyć na odpowiednie materiały graficzne np. zdjęcia potraw – tłumaczy Bartosz Zieliński, dyrektor zarządzający w agencji PR Commplace. – Dobrym pomysłem jest zorganizowanie profesjonalnej sesji zdjęciowej. Fotografia kulinarna pomoże dotrzeć do kubków smakowych klientów, bez konieczności organizowania degustacji. Apetycznie zaprezentowany produkt pomaga zwizualizować smak, zapach oraz sugeruje sposób podania – dodaje.
Fotografia żywności może odwoływać się także do emocji konsumentów, zatrzymując ich przy naszym produkcie i obiecując ucztę dla zmysłów. Zdjęcia kulinarne będzie można później wielokrotnie wykorzystywać w wielu kanałach komunikacji. Blog firmowy, strona internetowa, przepisy kulinarne, reklamy – w tym POSy, menu, reklamy drukowane, czy media społecznościowe – to tylko niektóre z nich. Co istotne, jednym z najpopularniejszych hashtagów na Instagramie w 2019 roku jest #foodie, który nawiązuje właśnie do tematyki żywności.
Food marketing – kupujemy oczami
Kolejna kwestia – opakowanie. Słynne powiedzenie „Książka jest oceniana na podstawie okładki” można zmodyfikować i śmiało powiedzieć „Produkt jest oceniany po opakowaniu”. Znaczenie opakowań rośnie, a jednym z najważniejszych elementów, na którym koncentrują się klienci przy wyborze, jest wygląd produktu. Dotyczy to nie tylko opakowania w dosłownym znaczeniu. Zaczyna się od podstawowego projektu logo marki, sposobu prezentacji i opowiedzenia historii. Właśnie dlatego naming, logo, branding, czy projekty opakowań i materiały POS to elementy, których nie może zabraknąć na twojej liście zadań związanej ze strategią komunikacji marki.
Silne osobowości: influencer, bloger kulinarny, szef kuchni
Przygotowując strategię komunikacji marki, warto pamiętać także o tzw. społecznym dowodzie słuszności, dzięki któremu możemy budować zaufanie odbiorców. W tym przypadku dobrze jest rozważyć koncepcję wykorzystania kucharzy, blogerów, ekspertów w promocji marki. Dlaczego? Nie wszyscy, nawet lojalni klienci sięgną bowiem chętnie po nowość, którą wprowadzamy na rynek. Jest to związane z lękiem przed zmianą. Odbiorcy przyzwyczaili się do starego opakowania, smaku, czy konsystencji, a spróbowanie „nowego” zmusza ich poniekąd do wyjścia ze strefy komfortu i porzucenia dawnych przyzwyczajeń. Badanie przeprowadzone przez SW Research, wykazało, że Polacy przywiązani są do znanych sobie marek i z dużym dystansem podchodzą do nowości. W kategorii FMCG tylko kilka procent respondentów zadeklarowało skłonność do kupowania nowości rynkowych. Dlatego tak istotne jest, aby marki „wspierały” w tym kroku swoich odbiorców. Influencer, bloger kulinarny lub ekspert sprawią, że kampania kulinarna przełamie obawy przed próbowaniem nowości.
Gotowanie razem z marką – przepisy
Przygotowanie autorskich koncepcji kulinarnych oraz przepisów to kolejny element układanki składającej się na food marketing. W tym przypadku także świetnie sprawdzi się współpraca z szefami kuchni lub blogerami, którzy nie tylko zaprezentują jak wykonać danie, ale również odeślą zainteresowanych do przepisu. Stworzone materiały warto wykorzystać i crossować w różnorodnych kanałach komunikacji. W jaki sposób? Autorskie przepisy kulinarne zaprezentować można na swojej stronie, w mediach społecznościowych lub wysłać do mediów branżowych. Dzięki temu osiągniemy maksymalne zasięgi, docierając do szerokiego grona odbiorców. Dobrym pomysłem jest również stworzenie dedykowanego hashtaga, którym z kolei odbiorcy będą mogli oznaczać w mediach społecznościowych zdjęcia dań, wykonanych z produktów danej marki. Autorów najciekawszych zdjęć można natomiast nagradzać pakietami produktów firmowych.
Istnieją nieograniczone możliwości wprowadzenia produktu na rynek. Od chwytliwych wzorów opakowań, profesjonalnych sesji produktowych, aż po stworzenie autorskich przepisów. Kluczem jednak jest zrozumienie psychiki i potrzeb konsumentów, a dopiero następnie stworzenie skutecznej komunikacji.