Z badań przeprowadzonych na rynku gastronomicznym wynika, że Polacy nadal chcą chodzić do restauracji, ale muszą oszczędzać. Często więc wybierają sprawdzone lokale, gdzie nie spotka ich cenowe ani smakowe zaskoczenie. To kolejny cios dla branży restauracyjnej, której rynek do czasu pandemii rozwijał się bardzo dynamicznie. Te czynniki sprawiają jednak, że na popularności zyskują restauracyjne festiwale, podczas których można spróbować najlepszych i autorskich potraw danej restauracji w przystępnej i z góry określonej cenie.
Niemal co drugiego Polaka nie stać już na odwiedzanie restauracji ze względu na zbyt wysokie ceny i konieczność rezygnacji z budżetu na przyjemności. Zgodnie z tegorocznymi danymi raportu opracowanego przez Rynek Gastronomiczny, restauracje zanotowały w pierwszym kwartale 2023 r. wzrost przychodów o 19%, zaś w drugim o 17% w porównaniu do analogicznych okresów w 2022 r. Koszty prowadzenia działalności nie maleją, a ceny produktów spożywczych wciąż rosną. Co więc zrobić, aby zachęcić Polaków do odwiedzenia restauracyjnych stołów? Odpowiedź wydaje się jasna – zainwestować w promocję. Tyle, że promocja w klasycznym ujęciu nie jest już tak skuteczna, jak dawniej, dlatego restauracje chętnie przyłączają się do festiwali. Obecnie trwa najpopularniejszy z nich, czyli Restaurant Week, który odbywa się dwa razy w roku w największych miastach i regionach Polski.
Wyjście do restauracji w cenie porównywalnej do zwykłego posiłku w fast-foodzie
Koncepcja Festiwalu jest prosta – szefowie kuchni przygotowują specjalne, popisowe, trzydaniowe menu składające się z przystawki, dania głównego i deseru. W dwóch opcjach – mięsnej oraz opcji wegetariańskiej, wegańskiej lub rybnej. Na każdego gościa czeka również gratisowy festiwalowy koktajl. To wszystko w cenie festiwalowej.
Pierwszy Restaurant Week odbył się w 2014 r. Zorganizowaliśmy go zachęceni sukcesem tego typu wydarzeń za granicą i dziś możemy poszczycić się mianem najpopularniejszego festiwalu tego typu w Polsce i w Europie. Do dziś w organizowanych przez nas Festiwalach wzięło udział ponad 1,8 mln Gości. Każda edycja przyciąga setki tysięcy osób do blisko 400 starannie wyselekcjonowanych lokali gastronomicznych w całej Polsce, co pokazuje, że Polacy nadal chcą chodzić do restauracji, nawet jeśli ich budżet jest nieco skromniejszy niż dawniej – mówi Maciej Żakowski, współzałożyciel Festiwalu.
Sam proces rezerwacji stolika jest zdigitalizowany, szybki i bardzo prosty. Można go dokonać nawet w telefonie w zaledwie kilka minut. wystarczy wejść na stronę RestaurantWeek.pl i wybrać swoje miasto. Podobnie, jak w przypadku kupowania biletów w kinie, tyle, że tu wybiera się restaurację, liczbę osób, menu i rezerwacja jest gotowa.
– Każdy nasz Festiwal trwa aż sześć tygodni, obecny już tylko do 12 listopada, więc okazji do skosztowania pachnących dań jest wiele. Tym bardziej, że tegoroczna edycja odbywa się pod hasłem #FoodSmellsGood, więc restauracje skupiły się na najbardziej aromatycznych potrawach, co jest przyjemnym doznaniem podczas coraz bardziej jesiennej aury – dodaje.
Jemy wszystkimi zmysłami
Aromat potraw sprawia zresztą, że dana potrawa zapada w pamięci, co przekłada się na chęć powrotu do restauracji. Nie od dziś wiadomo, że jedzenie, oprócz potrzeby zaspokojenia głodu to również doznania estetyczne i zmysłowe. Z raportu Rynku Gastronomicznego wynika, że dla większości ankietowanych (57%) ważna jest przyjemność z jedzenia. Na to oczywiście składa się – oprócz wyglądu potrawy – jej smak. Naukowcy zauważają jednak, że aż 80% tego, co nazywamy “smakiem”, to w rzeczywistości aromat potrawy. Stąd też menu Festiwalu Restaurant Week restauratorzy przygotowali tak, aby każdy miał możliwość wybrania się w podróż np. do aromatycznych krajów azjatyckich lub też w podróż sentymentalną do zapachów, które przypominają dzieciństwo.
Można wybrać się w taką podróż po całej Polsce odwiedzając m,in. restauracje Ramen Julek, Tokaj, Koku Sushi Antoniuk w Białymstoku. W Warszawie warto sprawdzić Kohana Rum & Kitchen, Meze by Teo Vafidis and Sons, Laba, Dock19 by Mateusz Gesslera, czy Qchnię Artystyczną. W Poznaniu festiwalowe menu zachwyca w Dram Barze: Cocktails & Kitchen, w restauracji Reymonta 19 Restaurant czy Forni Rossi 543 Wilda. W Krakowie pachnie festiwalem np. w La Forchetta, restauracji Fala, restauracji Molto i jeszcze w Taco Mexicano. Jadąc przez południową Polskę należy jeszcze koniecznie odwiedzić Icy & Spicy w Katowicach. Wszystkie punkty tej kulinarnej podróży do znalezienie na www.restaurantweek.pl.
Poradnik Restauratora jest partnerem medialnym tego wydarzenia.
Zero waste koniecznym krokiem oszczędności
Mimo trudnej sytuacji restauratorzy nieustannie szukają też nowych szans na rozwój swoich biznesów. Stąd też popularność platform do internetowego bookingu menu, która daje możliwość analizy wyborów konsumenckich i dostosowanie do nich oferty. To również przekłada się na oszczędności. Kolejną metodą walki z drożyzną jest koncepcja zero waste. Według raportu “Nasza żywność, nasza odpowiedzialność” opracowanego przez Polski Bank Żywności i Bank Żywności w Polsce, straty żywności w krajowym sektorze gastronomicznym sięgają 20 proc. Oznacza to, że co piąte zamówienie w restauracji jest marnowane.
Cena menu nie jest wysoka między innymi dzięki temu, że rezerwacji można dokonać maksymalnie z jednodniowym wyprzedzeniem. Z prostej przyczyny, aby restauracje mogły przygotować odpowiednią ilość składników na konkretne menu – mówi Maciej Żakowski.
Jesienna edycja Restaurant Week wystartowała 4 października i potrwa do 12 listopada. Festiwal się odbywa dwa razy do roku w około 30 miastach w 12 regionach w kraju m.in. w Białymstoku, Krakowie, Łodzi, Poznaniu, Rzeszowie, Śląsku, Szczecinie, Trójmieście, Warszawie, czy we Wrocławiu. Restauracje biorące udział w Festiwalu są starannie selekcjonowane w oparciu o wysoką jakość kuchni i produktów, poziom autorskiego menu, poziom obsługi kelnerskiej. Rezerwacji można dokonać na www.RestaurantWeek.pl
Rezerwacje: https://RestaurantWeek.pl/ i https://BreakfastWeek.pl/ oraz https://app.rclb.pl.