18. Międzynarodowe Targi Gastronomiczne EuroGastro 2014 przeszły już do historii. Wzięło w nich udział 278 wystawców z 17 krajów, a przez hale wystawiennicze Centrum Targowo-Kongresowego MT Polska w Warszawie przewinęło się niemal 20 000 odwiedzających. Podczas EuroGastro wystawcy zaprezentowali wiele nowości sprzętowych i rozwiązań dla gastronomii, mistrzowie kulinarni wyłonili talenty, a właściciele i managerowie restauracji skorzystali z wiedzy specjalistów w zakresie marketingu.
Organizator targów, firma MT Targi Polska, kieruje tę najważniejszą imprezę branżową do właścicieli i managerów restauracji, hoteli i pensjonatów, klubów, pubów, małej gastronomii, kawiarni, firm cateringowych, hurtowni gastronomicznych, dystrybutorów produktów i usług dla sektora HoReCa, kucharzy i szefów kuchni, a także zarządzających punktami zbiorowego żywienia.
Tegoroczna edycja okazała się dużym sukcesem. Wystawcy nie kryli zadowolenia z frekwencji odwiedzających oraz liczby i jakości przeprowadzonych spotkań, które wielokrotnie kończyły się zawarciem kontraktów. Z kolei odwiedzający byli pod wrażeniem bogactwa prezentowanej oferty, możliwości obserwowania najlepszych kucharzy w akcji, a także degustacji przygotowanych specjałów. Gwar podczas kulinarnych prezentacji i unoszące się zapachy sprawiały, że trudno było nie dać się porwać gastronomicznemu entuzjazmowi.
Według Grzegorza Sendora, koordynatora Targów EuroGastro, tegoroczną imprezę należy zaliczyć do udanych. – Cała powierzchnia wystawiennicza została zagospodarowana. Potwierdziło się, że EuroGastro ma bardzo dobrą renomę w branży i firmom zależy, aby się na naszych targach wystawiać. Myślę, że spełniliśmy oczekiwania wystawców, zarówno w zakresie organizacji, jak i przyciągnięcia rzeszy potencjalnych klientów. Udało się to osiągnąć dzięki zaangażowaniu wystawców i naszemu doświadczeniu jako organizatora – dodał Grzegorz Sendor z firmy MT Targi Polska.
Nowoczesne wyposażenie restauracji
Przedstawciele firm polskich i zagranicznych zaprezentowali kompleksową ofertę do prowadzenia biznesu gastronomicznego. Obecni byli producenci i dystrybutorzy wyposażenia zaplecza kuchennego, w tym maszyn, urządzeń gastronomicznych i pieców konwekcyjno-parowych.
Czystość ponad wszystko
Na EuroGastro zaprezentowali się także wystawcy oferujący produkty pozwalające utrzymać czystość w restauracji i na zapleczu. Prezentowane były środki czystości, odzież ochronna oraz zmywarki.
Produkty spożywcze
Liczne grono stanowili producenci, importerzy i dystrybutorzy żywności. To rosnąca grupa wystawców. Selgros po raz pierwszy uczestniczył w tych targach prezentując szeroki wachlarz produktów niezbędnych dla gastronomii. – Chcieliśmy w ten sposób przypomnieć naszym klientom z branży HoReCa, że Selgros od początku swojej historii oferuje dla nich pełen asortyment towarów. Nasze ulokowanie przy samym wejściu i imponujące stoisko miały podkreślić, że Selgros jest na rynku mocny. Jesteśmy bardzo zadowoleni, że mogliśmy się tutaj pokazać – powiedział Cezary Furmanowicz, dyrektor działu marketingu firmy Selgros.
Z kolei przedstawiciel firmy Hortex stwierdził, że EuroGastro to jedyna w tej chwili impreza w Polsce, na której warto się pokazać, jeśli chodzi o branżę HoReCa. – Staramy się dotrzeć do klienta pokazami kulinarnymi, do których zapraszamy znane osoby. Edukujemy klientów o tym, jakie dania można z mrożonej żywności zrobić, dlatego między innymi przygotowaliśmy książkę z przepisami bazującymi na naszych produktach. Produkty zamrożone są w sezonie, a dostępne przez cały rok, tym samym zachowują wszystkie swoje wartości. Z roku na rok nasze stoisko odwiedza coraz więcej klientów – stwierdził Paweł Niewadzi, dyrektor ds. sprzedaży mrożonek Hortex.
Celem obecności rynku hurtowego Bronisze było przede wszystkim zainteresowanie firm zdrową żywnością: owocami, warzywami i świeżymi rybami.
Aromat kawy
Przez wszystkie trzy targowe dni w sektorze kawowym unosił się wspaniały aromat. Odbyła się tam VI Olimpiada Kawy®. Zainteresowani sprzętem oraz kawą mieli możliwość dokonania pełnego przeglądu oferty dostępnej na rynku.
Krzysztof Klimczak, prezes zarządu Strauss Cafe Poland, właściciela marki MK Cafe Espresso Professional, powiedział, że EuroGastro to doskonałe miejsce do spotkania partnerów, z którymi firma kooperuje: dostawców sprzętów, partnerów zagranicznych, ale przede wszystkim obecnych oraz potencjalnych klientów. – W tym roku oprócz naszej dotychczasowej oferty, tj. Kawy MK Cafe Espresso Professional oraz profesjonalnych ekspresów do przygotowania kawy, po raz pierwszy zaprezentowaliśmy naszą własną markę herbaty TeArtis dedykowaną dla klientów HoReCa. Jest to nowy brand herbaty wprowadzony na polski rynek pod koniec ubiegłego roku. Targi są niewątpliwie dobrym miejscem do zaprezentowania nowości. Cieszą nas goście licznie odwiedzający nasze stoisko wystawowe, którzy bardzo wysoko ocenili nasze produkty, dedykowane dla klietów HoReCa. Jesteśmy przekonani, że nawiązane podczas targów kontakty oraz przeprowadzone wstępne rozmowy pozwolą rozszerzyć grono naszych stałych klietów w kanale HoReCa – powiedział.
Kulinarni mistrzowie w akcji
Podczas targów odbyły się konkursy, które na stałe goszczą w programie imprezy. Teo Vafidis poprowadził 9. Festiwal Kuchni Greckiej, a Robert Sowa wyłonił „Kulinarny Talent 2014″. Nowością był konkurs „Polska wołowina, wołowina z przyszłością” organizowany przez Polskie Zrzeszenie Producentów Bydła Mięsnego wraz z Ogólnopolskim Stowarzyszeniem Szefów Kuchni i Cukierni, który promował polską wołowinę.
Po raz pierwszy do udziału w konkursie zostali zaproszeni nauczyciele szkół gastronomicznych. Stanęli do walki w czasie jednego z etapów programu „Gotuj lokalnie” organizowanego przez Akademię Kulinarną Marcina Budynka oraz Fundację Europejski Fundusz Rozwoju Wsi. – Szkolenie dla nauczycieli gastronomii to na targach nowość. Doszliśmy do wniosku, że edukując ich jesteśmy w stanie dotrzeć do szerokiej grupy uczniów, co byłoby niemożliwe do osiągnięcia w inny sposób – powiedział organizator konkursu, Marcin Budynek. – Chcieliśmy także dać szansę nauczycielom zmierzyć się w konkursie, aby później mogli przekazać wiedzę swoim uczniom. Udział w takim projekcie to też możliwość zupełnie innego spojrzenia na dotychczasowe gotowanie. Dostrzegam w tej grupie ogromny potencjał i chęć rozwijania swoich umiejętności – dodał kulinarny mistrz.
Konkursy targowe
Podczas EuroGastro rozstrzygnięto także konkursy. W konkursie o nagrodę Ministra Gospodarki na najbardziej przedsiębiorczą firmę, eksportera i innowatora Targów EuroGastro 2014 pierwsze miejsce zajęła firma Pro Ascobloc sp. z o.o. za zestaw mebli pomocniczych na stoiska piekarnicze, a drugie miejsce Inter Europol Piekarnia Szwajcarska sp. z o.o. sp. j. za chleb drwalski mały fitness dla firmy.
Szkolenia i wiedza
W czasie targów odbyły się także szkolenia marketingowe. Wykładowcy z Katedry Organizacji i Ekonomiki Konsumpcji SGGW poprowadzili konferencję pt. „Gastronomia – nowe trendy i koncepty”. Jak zauważyła dr hab. Iwona Kowalczuk warsztaty odbywające się podczas targów są dobrym pomysłem, gdyż to wartościowe połączenie teorii, wiedzy naukowców i praktyków.
Targi odbyły się pod Honorowym Patronatem Janusza Piechocińskiego – Wiceprezesa Rady Ministrów i Ministra Gospodarki.