Efektywny Nauczyciel Sztuki Kulinarnej – podsumowanie

Newsy

Efektywny Nauczyciel Sztuki Kulinarnej – podsumowanie

28 lutego 2012

29 lutego br. zakończył się Projekt „Efektywny Nauczyciel Sztuki Kulinarnej – wdrożenie modelu”. Przeprowadzona Diagnoza początkowa i końcowa wiedzy i umiejętności w grupie 45 nauczycieli i nauczycielek zawodu kucharz i pokrewnych wykazała, że udział w dziesięciodniowych  praktykach w renomowanych hotelach i restauracjach  przyniósł znakomite efekty, w postaci wysokiego przyrostu wiedzy i umiejętności z zakresu aktualnej sztuki kulinarnej.

Diagnoza początkowa stanu wiedzy i umiejętności uświadomiła nauczycielkom i nauczycielom istnienie problemu wielkiej przepaści między zakresem, sposobami, treściami nauczania sztuki kulinarnej w szkołach zawodowych, a realiami małej, średniej i dużej gastronomii w aspekcie trendów kulinarnych, technik, wykorzystywanych surowców i produktów, ale także – a może przede wszystkim – nowoczesnej bazy technologicznej i technicznej.

W większości przypadków nauczycielki i nauczyciele po raz pierwszy zetknęli się (a nawet usłyszeli) nie tylko o zaawansowanych i kosztownych urządzeniach, bez których nie może się obejść żadna duża nowoczesna kuchnia, ale ich niewiedza dotyczyła również sprzętu drobnego.

– Obok  ogromnego wzrostu wiedzy i umiejętności praktykantów i praktykantek w efekcie odbytych praktyk zmianie uległo również postrzeganie własnej roli zawodowej oraz postawy wobec swojej pracy, zaangażowania, specyfiki pracy nauczyciela i nauczycielki zawodów gastronomicznych w świetle konieczności nieustannego bycia na bieżącą gwałtownie i w trybie ciągłym zmieniającymi się obliczami sztuki kulinarnej – mówi Mirosław Rynduch, Ekspert kluczowy Projektu.

Potwierdziły to wypowiedzi samych Uczestników i Uczestniczek:

„Wiedzę zdobytą tu bardzo mocno wykorzystam w praktyce. Inne potrawy z dań, dekoracja inna i nowoczesna, bo w szkole tego się nie robi”.

„Same techniki serwowania nawet, wykładania na bufety – bo talerzówki nie obserwujemy, bo jest późno robiona – nowe interesujące sposoby – to co leżało na testach kompetencji.  Nowe „patenty”, nie ma tu tajemnic”.

 „Zdobytą wiedzę wykorzystam w praktyce na pewno, nawet sama organizacja pracy na kuchni jak wygląda, sprzęt stosowany, techniki krojenia, komponowania i dekorowania talerzy”.

W wydanym Raporcie podsumowującym, który trafił do szkół zawodowych i bibliotek Ekspert kulinarny Mirosław Rynduch, Ekspertka dydaktyczna Adriana Matuszewska oraz Ekspertka ds. monitoringu i ewaluacji dr Edyta Borys bardzo szczegółowo przedstawili wnioski i rekomendacje dotyczące wypracowanych rozwiązań. Dodatkowo Raport w wersji elektronicznej został zamieszczony w całości na stronie Projektu: www.enskwm.fnm.pl