26 marca rozpoczynają się 18. Międzynarodowe Targi Gastronomiczne EuroGastro 2014. Przez trzy dni 278 wystawców z 17 krajów przedstawi ofertę dla branży HoReCa. Centrum Targowo-Kongresowe MT Polska przy ul. Marsa 56c w Warszawie gościć będzie również kulinarnych ekspertów, a specjaliści od marketingu podzielą się wiedzą w zakresie skutecznych działań, które warto wdrożyć w biznesie restauracyjnym.
Organizator Targów EuroGastro, firma MT Targi Polska, kieruje tę najważniejszą imprezę branżową do właścicieli i managerów restauracji, hoteli i pensjonatów, klubów, pubów, małej gastronomii, kawiarni, firm cateringowych, hurtowni gastronomicznych, dystrybutorów produktów i usług dla sektora HoReCa, kucharzy i szefów kuchni, a także zarządzających punktami zbiorowego żywienia.
Jak mówi Grzegorz Sendor, koordynator Targów EuroGastro, chodzi o stworzenie wydarzenia, które będzie atrakcyjne dla całego rynku HoReCa. – Zależy nam, żeby EuroGastro było nie tylko miejscem prezentacji kompleksowej oferty, ale także miejscem, w którym można skorzystać z wiedzy doświadczonych ekspertów marketingu. Tutaj też można zobaczyć kulinarnych mistrzów w akcji. Patrząc na przygotowania do najbliższej edycji jesteśmy na najlepszej drodze, aby spełnić wysokie wymagania wystawców i odwiedzających – dodaje.
Pełen wachlarz rozwiązań dla branży HoReCa
Przedstawciele firm polskich i zagranicznych zaprezentują ofertę niezbędną do prowadzenia biznesu gastronomicznego. Obejmie ona wyposażenie zaplecza kuchennego, w tym maszyny i urządzenia gastronomiczne, urządzenia do pakowania, filtry do wody, maszyny do obróbki żywności, piece konwekcyjno-parowe, urządzenia wędzarnicze, rozwiązania wentylacyjne, technikę grzewczą i chłodniczą. Odbędą się pokazy ekologicznych i innowacyjnych profesjonalnych zmywarek. Prezentowane będą również meble restauracyjne, sprzęt cateringowy, akcesoria dla gastronomii, jak np. jednorazowe artykuły i opakowania oraz wyposażenie sal restauracyjnych i barów. Będzie można poznać ofertę nakryć stołu, zastaw, porcelany, szkła, elementów dekoracyjnych i tekstyliów.
Wśród wystawców znajdą się producenci, importerzy i dystrybutorzy żywności: ryb i owoców morza, makaronów, serów, gotowych wyrobów mrożonych, owoców i warzyw, przetworów mięsnych, warzywnych i owocowych, sosów, musztard i tłuszczów oraz napojów naturalnych i smakowych, gazowanych i niegazowanych, a także win i innych napojów alkoholowych. Dostępne będą urządzenia, meble, produkty i półprodukty dla cukiernictwa, lodziarstwa i piekarstwa. Znajdą się tu m. in. maszyny do lodów i bitej śmietany, granitory, kostkarki, poza tym wyroby jajczarskie, wypieki, półprodukty świeże i mrożone, dodatki cukiernicze, mieszanki cukiernicze i piekarnicze, desery.
Nie zabraknie sprzętu i akcesoriów do parzenia i serwowania kawy, systemów informatycznych oraz oprogramowania dla sektora HoReCa ułatwiającego zarządzanie. Prezentowane będą także środki czystości, systemy higieniczne, odzież robocza i systemy audiowizualne.
Nowości rynkowe na EuroGastro
W tym roku aż 87 firm pojawi się na EuroGastro po raz pierwszy, a grono dotychczasowych wystawców zaprezentuje nowości produktowe. Swoje premiery będą miały m.in. takie sprzęty jak piec dla restauracji, barów, stołówek i cateringu, piece konwekcyjno-parowe, profesjonalny mikser termiczny, wielofunkcyjne urządzenie gastronomiczne, zmywarki i szybkoschładzarki, grill-wędzarnia i ekspresy do kawy. Poza tym pojawią się niemieckie produkty piekarnicze, świeże włoskie makarony, napoje gazowane o orzeźwiających smakach, nowe mieszanki herbat i kaw, wina i inne włoskie produkty, również artykuły z sektora premium. Pokazane zostaną nowe linie porcelany gastronomicznej i stołowej. Zaprezentowana zostanie nowoczesna aplikacja mobilna oraz portal internetowy, najnowsza oferta oprogramowania, także świece LED oraz oferta szkoleń dla podmiotów działających na rynku kawy.
Konkursy kulinarnych mistrzów
EuroGastro to wydarzenie bogate w inspiracje kulinarne. Warto więc przyjrzeć się mistrzom, którzy podkreślają różnorodność stylów i kuchni podczas prowadzonych przez siebie konkursów.
Pierwszego dnia targów odbędzie się 9. Festiwal Kuchni Greckiej, który propaguje tradycyjną grecką kuchnię i oryginalne regionalne receptury. Teo Vafidis, ekspert kulinarny, szef kuchni i ambasador greckiej kultury, poprowadzi konkurs dla młodych kucharzy. Bazowymi produktami dań będą greckie specjały.
VI edycja konkursu Roberta Sowy „Kulinarny Talent 2014″ odbędzie się drugiego dnia. Wezmą w niej udział młodzi kucharze i uczniowie szkół gastronomicznych. Laureaci będą mieli możliwość zaprezentowania swoich umiejętności szerokiemu gronu specjalistów.
Natomiast trzeciego dnia targów po raz pierwszy odbędzie się jeden z etapów nowego programu „Gotuj lokalnie”, organizowanego przez Akademię Kulinarną Marcina Budynka oraz Fundację Europejski Fundusz Rozwoju Wsi. Promuje on tradycyjne polskie produkty żywnościowe i tym samym wspiera lokalny potencjał regionów. Celem projektu jest przekazywanie wiedzy na temat regionalnych i tradycyjnych produktów najwyższej jakości oraz możliwości ich wykorzystania w nowoczesnej kuchni polskiej.
Nowością EuroGastro będzie konkurs „Polska wołowina, wołowina z przyszłością” organizowany również trzeciego dnia przez Polskie Zrzeszenie Producentów Bydła Mięsnego wraz z Ogólnopolskim Stowarzyszeniem Szefów Kuchni i Cukierni. Celem konkursu jest promocja polskiej wołowiny, w szczególności certyfikowanej znakiem „Dobra Wołowina QMP”.
Moc kawy
Sektor kawowy to tradycyjna część EuroGastro, znana i ceniona przez odwiedzających. Na targach będzie można zobaczyć zmagania baristów podczas VI Olimpiady Kawy®, organizowanej we współpracy z firmą Apro Trade/ Akademia Kawy® pod patronatem SCAE w dniach 26-27 marca. Odwiedzający zainteresowani nabyciem profesjonalnych ekspresów, degustacją dobrej kawy oraz informacjami o prawidłowym jej przygotowaniu będą mogli skorzystać z porad specjalistów.
Najlepsi w branży
Podczas EuroGastro nastąpi rozstrzygnięcie konkursu o nagrodę Ministra Gospodarki na najbardziej przedsiębiorczą firmę, eksportera i innowatora Targów EuroGastro 2014, którego organizatorem jest firma MT Targi Polska, a Honorowy Patronat objęło Ministerstwo Gospodarki. Konkurs skierowany jest do polskich wystawców Targów EuroGastro 2014, którzy prowadzą działalność eksportową i ich produkty mogą konkurować na rynkach zagranicznych.
Niezależne Jury wybierze również zwycięzców w konkursie na Najlepszy Produkt EuroGastro 2014. Prestiżowy znak „Najwyższa Jakość Targów EuroGastro 2014″ firma MT Targi Polska przyzna produktom i rozwiązaniom w 9 kategoriach.
Eksperci HoReCa o marketingu
Co roku EuroGastro zapewnia szeroki wybór tematyki wydarzeń merytorycznych, które umożliwiają skorzystanie z wiedzy i porad ekspertów. Pierwszego dnia wykładowcy z Katedry Organizacji i Ekonomiki Konsumpcji SGGW poprowadzą konferencję pt. „Gastronomia – nowe trendy i koncepty”, podczas której przedstawią wyzwania, jakie przed sektorem gastronomicznym stawiają zmiany gospodarcze i społeczno-kulturowe. Tego dnia odbędzie się również konferencja pt. „Rusz głową, czyli alternatywne możliwości zarabiania w restauracji”, którą organizuje VFP Communications, wydawca magazynu Food Service, przy wsparciu merytorycznym AM HoReCa Communications.
Z kolei drugiego dnia specjaliści z firmy AFMedia, właściciela serwisu GdzieZjesc.info®, przeprowadzą szkolenie pt. „Obecna sytuacja rynku restauracyjnego. Jak odnaleźć się i zdobyć klientów w dzisiejszych czasach”. Omówiony zostanie profil gościa restauracyjnego oraz skuteczny sposób dotarcia do klienta. Poruszone zostaną także zagadnienia dotyczące aktualnej sytuacji rynku restauracyjnego w Polsce.
Impreza odbywa się pod Honorowym Patronatem Janusza Piechocińskiego – Wiceprezesa Rady Ministrów i Ministra Gospodarki.