Coraz więcej firm w Polsce wdraża i realizuje działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu – wynika z 17. edycji Raportu FOB „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2018. Dobre praktyki”. Celem raportu jest promocja i upowszechnianie idei odpowiedzialnego biznesu w Polsce m.in. pod kątem dbałości o środowisko. Z roku na rok coraz poważniejszym zagadnieniem staje się kwestia rosnącej ilości odpadów, z czym wiążą się wprowadzane ostatnio regulacje prawne, m.in. decyzja Parlamentu Europejskiego z końca marca o zakazie sprzedaży plastikowych wyrobów jednorazowego użytku. Wśród inicjatyw mających na celu ograniczenie nadmiernego zużycia plastiku, wyróżnionych w Raporcie jako godne uwagi i naśladowania, znajduje się długoletnia akcja Starbucks pod hasłem Bring Your Own Tumbler. W ramach tego projektu firma od 10 lat w Polsce zachęca swoich gości do przychodzenia do kawiarni z własnym kubkiem wielorazowego użytku poprzez oferowanie atrakcyjnej zniżki. Starbucks to jedyny przedstawiciel rynku kawiarnianego w Polsce, którego działania zostały uwzględnione w tegorocznym raporcie FOB .
W trosce o środowisko naturalne
Inicjatywa Bring Your Own Tumbler to odpowiedź na problem, jakim jest rosnąca liczba nieprzetwarzalnych odpadów. To koncepcja, która powstała już w 1987 roku w Stanach Zjednoczonych z myślą o szerzeniu proekologicznych praktyk wśród Gości kawiarni. Otrzymują oni od Starbucks zniżkę w wysokości 1 zł na napój, jeśli zdecydują się przyjść z własnym kubkiem wielorazowego użytku.
– Bring Your Own Tumbler to jeden z tych projektów, z których jesteśmy naprawdę dumni. Inicjatywa realizowana jest w Polsce od samego początku i z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością – mówi Katarzyna Pijanowska, Brand Manager w Starbucks Polska. – Poprzez udzielanie Gościom atrakcyjnych zniżek za proekologiczne zachowanie, nie tylko zwracamy uwagę na problem, jakim jest rosnąca ilość odpadów, ale też edukujemy ich i kształtujemy właściwe nawyki. Tegoroczna obecność projektu w gronie innych wartościowych inicjatyw w Polsce to dla nas duże wyróżnienie.
Starbucks od lat angażuje się w działania na rzecz środowiska. W 2018 roku marka jako pierwsza w branży zadeklarowała wycofanie z kawiarni do 2020 roku plastikowych słomek. Firma jest też założycielem oraz członkiem Konsorcjum NextGen Cup (wraz z McDonald’s, OpenIDEO oraz Closed Loop Partneres), będącego organizatorem projektu NextGen Cup Challenge, którego celem jest opracowanie nowego rodzaju kubka papierowego, całkowicie zdatnego do recyklingu. Partnerami wspierającymi inicjatywę są marki The Coca-Cola Company, Yum!, Nestlé oraz Wendy. Starbucks jest przekonany, że opracowane rozwiązanie pozytywnie przyczyni się do rozwiązania problemu wysokiego zużycia plastiku. Zwycięski projekt będzie dostępny dla całej branży.
W raporcie znalazły się również liczne praktyki firmy AmRest, operatora sieci Starbucks, m.in.: Spread Your Wings, Fun At Work czy program Harvest.