Dobra chemia w lokalu

Porady

Dobra chemia w lokalu

05 kwietnia 2016

Nieskazitelnie czyste łazienki, korytarze, sale i pokoje w lokalach branży HoReCa to podstawa. Jak cię widzą, tak cię piszą – mówi stare polskie przysłowie i jest w nim sporo racji… Jak zadbać o porządek w najbardziej newralgicznych miejscach?

Środki chemiczne dedykowane gastronomii różnią się znacznie od tych przeznaczonych do domu. Profesjonalne sprzęty także muszą cechować się nieco innymi parametrami. Do tego niezwykle ważna pozostaje metodyka pracy całego personelu, systematyczna kontrola i dbanie o zachowanie zasad higieny. Standard, a także poziom czystości toalety jest bardzo ważnym kryterium oceny lokalu, ma też wpływ na decyzję o ponownym odwiedzeniu danego miejsca oraz poleceniu go znajomym. Pamiętajmy, że najnowsze rozwiązania technologiczne w zakresie wyposażenia toalet i dbania o czystość nie tylko wspierają kieszeń restauratora, ale są proekologiczne. Restauracje i hotele to miejsca użyteczności publicznej, frekwencja osób, które się przez nie przewijają jest spora… Toalety należą do tych przestrzeni, które są eksploatowane przez wiele osób. Inwestycja w specjalistyczne sprzęty i środki chemiczne, które w dłuższym okresie użytkowania zmniejszą wydatki, wydaje się być uzasadniona.

Wymuskany, aż lśni

Jak uzyskać nienaganną czystość w restauracji czy hotelu? Na co warto zwrócić szczególną uwagę? – Przede wszystkim trzeba postawić na większą częstotliwość sprzątania. Regularne zmywanie i pranie dywanów, wycieraczek itd. Pozwala utrzymać czystość w całym obiekcie. Dodatkowo należy zadbać o miejsca bezpośrednio położone przed wejściem do budynku – systematyczne zmywanie powierzchni sprawia, że goście wnoszą mniej błota na butach do środka – radzi Małgorzata Strucińska, kierownik służby pięter w Hotelu Anders w Starych Jabłonkach. To dlatego należy rozsądnie zorganizować przestrzeń już na zewnątrz lokalu. Profesjonalne maty zatrzymają brud, który bywa wnoszony przez klientów z ulicy. Systemy, które składają się z kratki metalowej, maty przejściowej i wewnętrznej umożliwiają oczyszczenie i osuszenie obuwia. Oprócz waloru estetycznego, ważny jest fakt zachowania bezpieczeństwa – na takiej podłodze trudniej o poślizgnięcie. Specjaliści radzą, aby na początku sporządzić dokładną listę pomieszczeń objętych szczególnym nadzorem (wejście, hol, korytarze, sala wraz z barem, toalety, kuchnia) i przeszkolić personel według dokładnego planu oraz instrukcji technologicznych. – Przede wszystkim należy pamiętać, aby stosować odpowiedni preparat do danej powierzchni – nie ma środków idealnych, które nadają się do czyszczenia każdego rodzaju nawierzchni. Odpowiednie proporcje stosowania, delikatny – jeden zapach oraz indywidualne traktowanie każdej powierzchni to kwestie, o których należy pamiętać przy wyborze środków czystości – podkreśla Małgorzata Strucińska. Środki chemiczne dedykowane gastronomii w odróżnieniu od tych nieprofesjonalnych charakteryzują się wyższym stopniem koncentracji, składem, który jest precyzyjnie dobrany do danej strefy, skutecznością, pojemnością oraz niskimi kosztami eksploatacji. Preparaty te powinny posiadać odpowiednie atesty, które potwierdzają możliwość stosowania do powierzchni mających kontakt z żywnością. W kuchni sprawdzają się preparaty alkaliczne, które dobrze radzą sobie z tłuszczem. W toaletach lepsze są kompozycje kwaśne z funkcją dezynfekcji. Aby dobrze dobrać środki czyszczące, trzeba je dopasować do rodzaju powierzchni i charakteru pomieszczenia. Inne substancje należy stosować do drewna, paneli, czy płytek. Wszystkie koncentraty muszą zostać rozcieńczone według dokładnych wskazówek producenta, a nie według przypadkowych proporcji, jak to często bywa…

Funkcjonalny sprzęt

A jakie metody porządkowania sprawdzają się w Hotelu Anders w Starych Jabłonkach? – Regularne, systematyczne oraz dokładne sprzątanie nawet najmniejszych zakamarków, dobrze widoczne i odpowiednio rozmieszczone kosze na śmieci, troska każdego pracownika o stan czystości w obiekcie oraz sprzątanie tych samych miejsc przez różne osoby to główne sposoby dbania o czystość w hotelu – podsumowuje Małgorzata Strucińska. Do tego potrzeba praktycznych i funkcjonalnych sprzętów, które skutecznie pomogą pozbyć się niechcianych zabrudzeń. Niezbędne akcesoria, jak mopy, ściereczki, wiaderka to podstawa. Na początku warto określić tak zwany kod kolorystyczny, dzięki któremu personel wie, jaki mop służy do kuchennych, a jaki do salowych podłóg. Higroskopijne, szybkoschnące ściereczki z mikrowłókna są doskonałe do rozmaitych przestrzeni, które znajdują się nad podłogą. Mogą wchłonąć bardzo dużo wody i nie zostawiają żadnych kłaczków ani smug. Właśnie dlatego mopy powinny być wykonane z podobnego materiału. Co jeszcze? Wózki z dwoma wiaderkami podnoszą komfort sprzątania – w jednym znajduje się detergent, w drugim czysta woda do przepłukania mopa. Ponadto wszystkie akcesoria powinny być codziennie prane! Ostatnimi czasy bardzo popularna stała się technologia czyszczenia parowego, która praktycznie nie wymaga stosowania detergentów, a do tego ogranicza

zużycie wody i znacznie skraca czas

sprzątania. Mopy parowe mogą z powodzeniem zastąpić lub wspomóc tradycyjne mopy z wiadrem. Parą łatwiej czyścić zwłaszcza twarde posadzki i sprzęty kuchenne, jak: piekarniki, płyty i okapy. Warto jednak postępować według wskazówek producenta i doczytać, czy dane urządzenia można czyścić tą technologią. Para dobrze sprawdza się w łazienkach i toaletach, ponieważ oprócz nieskazitelnej czystości gwarantuje dezynfekcję. Świetnie sobie poradzi także z brudnymi fugami. Jak działa? Dzięki wysokiemu ciśnieniu łatwiej pozbyć się brudu, po prostu. Sprzątanie parowe ułatwiają specjalistyczne końcówki, np. do czyszczenia szczelin i zakamarków, do mycia okien, odświeżenia zasłon, ścian, a nawet pozbycia się kurzu z roślin.

Innowacje, które chronią

Do utrzymania idealnego porządku w restauracji przyda się kilka nowoczesnych rozwiązań. W miejscu, w którym rotacja osób jest tak ogromna potrzeba zmyślnych patentów wzrasta. To dlatego większość managerów decyduje się na bezdotykowe dozowniki z serwetkami lub ręcznikami, które dodatkowo wspomagają starania o zachowanie najwyższych standardów higieny. Design dozowników marki Tork pozwala na dozowanie tylko tylu serwetek, ile potrzeba. Ponadto serwetki nie wypadają, a nasz gość ma pewność, że wyciąga tę, której nikt przed nim nie dotykał. Taka technologia ogranicza zużycie ręczników, co pozytywnie wpłynie na budżet lokalu, zwłaszcza  gdy spodziewamy się dużej liczby klientów. Dla przykładu elektroniczny dozownik Tork Matic® z sensorem Intuition™ podaje odcinek po odcinku, redukując nadmierną eksploatację, a przy tym prezentuje niezwykle nowoczesne wzornictwo. Bezdotykowe sprzęty to gwarancja nieprzenoszenia zarazków, a dodatkowo ich obecność buduje zaufanie i ma wpływ na opinię o lokalu czy hotelu. Goście bardzo często odczuwają duży dyskomfort przed dotykaniem klamek, kranów, spłuczek, itp. Montaż baterii bezdotykowych plus inne tego typu sprzęty (mydło, kosz na śmieci, a nawet odświeżacz powietrza) zmniejszają ryzyko zakażenia bakteriami i wirusami, dbając jednocześnie o budżet, np. mydło się nie rozlewa, bo dawkuje każdorazowo odpowiednią ilość. Kolejne ciekawe rozwiązanie zastosowano w dozowniku do papieru toaletowego Tork Mini Jumbo. Ten model nadaje się do miejsc o dużym natężeniu ruchu. Jest wykonany z wytrzymałej stali nierdzewnej, posiada hamulec, który zapobiega nadmiernemu rozwijaniu się i marnotrawieniu papieru. Korpus został zabezpieczony powłoką, dzięki której nie są widoczne nieestetyczne odciski palców. Czystość w restauracji i hotelu to rzecz niemal święta. Tak zawsze było, jest i na pewno tak zostanie. Dbanie o higienę ma mocny związek z nowinkami technologicznymi, które warto śledzić, by nie pozostać daleko w tyle.

 

Tekst. Angelika Drygas