Czystość i higiena w restauracji pod pełną kontrolą

Aktualności

Czystość i higiena w restauracji pod pełną kontrolą

Czystość to jeden z głównych wyznaczników, jaki goście biorą pod uwagę podczas wyboru lokalu. Nikt nie poleci restauracji, w której jest brudno i nieschludnie. Nie mówiąc już o opiniach w Internecie, te nieodwracalnie zepsują opinię każdego obiektu gastronomicznego. Aby odbudować pozytywny PR potrzeba sporo czasu, a żeby utrzymać porządek kilka chwil.

Najważniejsza jest systematyka i skrupulatność w sprzątaniu. Nawet najlepszy plan nie wystarczy, jeśli w restauracji zabraknie wysokiej jakości chemii, koniecznie dedykowanej gastronomii właśnie. Dlaczego? Tylko taka może być przeznaczona do powierzchni, które stykają się z żywnością. Preparaty te mają atesty, odpowiednie ph i występują w ekonomicznych opakowaniach. Należy je rozcieńczać, trzymając się ściśle reguł wskazanych przez producenta. Najnowocześniejsze rozwiązania bazują przede wszystkim na walce z bakteriami.

Jakie jeszcze udogodnienia mają te produkty? Automatyczny i zamykany system dozowania, który pozwala na uniknięcie bezpośredniego kontaktu z wysoce stężonymi środkami i oznaczenie produktów kolorami, co dodatkowo zwiększa bezpieczeństwo.

Pamiętajmy – nie wolno dopuścić do wystąpienia pozostałości preparatów myjących i dezynfekujących na powierzchniach będących w ciągłym kontakcie z żywnością. Ich obecność to ryzyko zakażenia żywności. Niezbędne są odpowiednie karty i rejestry potwierdzające wykonanie kolejnych czynności
w danym czasie. Dokumenty te winy być proste do uzupełnienia, czytelne i zrozumiałe, zarówno dla pracownika i kontrolującego.

Okazuje się, że niezwykle ważnym punktem pozostaje plan higieny. Bez niego ani rusz. Warto go skroić na miarę kuchni, biorąc pod uwagę możliwości kadrowe. Ale to nie wszystko. Nieporządek na sali czy na zapleczu może pojawić się w najmniej oczekiwanym momencie, a wtedy nie trzymamy się sztywno wytycznych – działamy błyskawicznie, aby nie dopuścić do nawarstwienia plam, zacieków czy innych zabrudzeń. Na plan składają się czynności, które wykonywane są codziennie i okresowo. Codzienne procesy mycia i dezynfekcji dotyczą blatów, drobnego sprzętu kuchennego i urządzeń, podłóg, toalet. Ściany, okna, futryny, drzwi i większe urządzenia, np. chłodnicze czyścimy w dłuższych odstępach czasowych. Wyróżniamy mycie ręczne przy użyciu ścierek, gąbek, szczotek, skrobaczek, czyściw i mechaniczne – jeśli zdecydujemy się na zastosowanie sprzętów (np. myjek parowych). Najczęściej mamy do czynienia z myciem ręcznym lub w zmywarkach, ale na zapleczu nie może zabraknąć sprzętu do dezynfekcji natryskowej, radiacyjnej, czy mycia pod dużym ciśnieniem. Określenie kodu kolorystycznego to spore ułatwienie. Dzięki temu nikt nie pomyli ściereczki do mycia blatów kuchennych z tą od czyszczenia stołów na sali.

System HACCP, plany mycia i dezynfekcji, stosowanie profesjonalnych środków czystości, zgodnych z normami EN, szkolenia personelu i przestrzeganie procedur – to chyba najlepsza recepta na czystą i schludną restaurację – mówi Aneta Krupa, Marketing Manager Facility- Care, Hospitality w Ecolab. Nasi partnerzy biznesowi zawsze mogli liczyć na wsparcie w tych obszarach. Czystość i karta dań to pierwsze, na co zwracają uwagę goście, ale ważne są też wartości, jakie reprezentuje marka. Zero waste czy circular economy to idee, z którymi utożsamia się coraz więcej konsumentów. Nic więc dziwnego, że nie tylko duże sieci restauracji, ale również mniejsi przedsiębiorcy starają się prowadzić biznes w sposób zrównoważony. Jako dostawca środków czystości oferujemy szereg rozwiązań pomagających zmniejszyć zużycie wody i energii oraz zredukować ilość chemikaliów i odpadów uwalnianych do środowiska. W swojej ofercie posiadamy produkty wyróżnione unijnymi certyfikatami ekologicznymi, takimi jak Nordic Swan czy EU Ecolabel. Znak łabędzia posiadają np. nasze nowe produkty do zmywania maszynowego – Apex Ultimate NC do mycia w twardej wodzie i środek nabłyszczający Apex Rinse S – dodaje.

Przestrzeganie procedur powinno wejść w krew każdemu pracownikowi. Dokładne mycie rąk to podstawa. Aby ułatwić pracownikom utrzymanie odpowiedniej higieny, należy we właściwy sposób dobrać oraz rozmieścić czyściwa i dozowniki, co znacznie przyspieszy i ułatwi wykonanie kolejnych zadań. W ciągu dnia pracownicy wielokrotnie muszą wytrzeć wodę, olej, tłuszcz lub resztki jedzenia – oraz oczywiście ręce.

Obecnie, bardziej niż kiedykolwiek, jesteśmy świadomi znaczenia higieny – mówi Wojciech Nizio, Regional Brand Activation Manager, Tork. Dlatego regularne sprzątanie, przestrzeganie procedur oraz wyposażanie w funkcjonalne dozowniki napełnione skutecznymi środkami myjącymi i dezynfekującymi to absolutne minimum, aby restauracja działała z powodzeniem. Stosowanie tych prostych zasad przekłada się na korzystne recenzje od klientów i jednocześnie zadowolenie pracowników. W toaletach publicznych, także restauracyjnych, goście starają się nie dotyka powierzchni potencjalnie pokrytych zarazkami. Wprowadzenie technologii bezdotykowej może okazać się najlepszym rozwiązaniem. Optymalnie rozmieszczone, szczelne dozowniki do mydła czy ręczników ułatwiają przechowywanie produktu i jego uzupełnianie. Zamknięte systemy chronią przed zanieczyszczeniami, zapewniają bezpieczeństwo i higienę. Dozowanie po jednym odcinku ręcznika czy porcji mydła sprawia, że użytkownicy dotykają wyłącznie ręcznika, którego chcą użyć, niepotrzebne mydło nie ścieka do umywalek, a ręczniki pozostają w dozowniku, a nie zalegają na podłodze. Takie rozwiązania pozwalają zachować porządek i przyczyniają się do zmniejszenia ilości odpadów – dodaje.