W branży gastronomicznej każdy dzień przynosi nowe wyzwania. Utrzymanie wysokiej jakości usług przy jednoczesnym kontrolowaniu kosztów to sztuka, nad której opanowaniem pracują zarówno właściciele restauracji, jak i szefowie kuchni. W obliczu rosnących cen energii, produktów spożywczych czy wynagrodzeń coraz więcej firm sektora HoReCa poszukuje rozwiązań pozwalających na optymalizację kosztów operacyjnych. Jednym z nich jest długoterminowy wynajem sprzętu gastronomicznego.
DLACZEGO WARTO ROZWAŻYĆ WYNAJEM?
Inwestycja w profesjonalny sprzęt gastronomiczny, taki jak piece konwekcyjne, chłodziarki, zmywarki czy ekspresy do kawy, wiąże się z dużymi nakładami finansowymi. To spore wyzwanie, zwłaszcza dla startujących biznesów lub przedsiębiorców stających przed koniecznością wymiany urządzeń na nowsze. Tak to już bywa, że po wielu latach użytkowania wszystko lubi się psuć jednocześnie. Wynajem długoterminowy może być w takim przypadku atrakcyjną alternatywą.
Model wynajmu eliminuje konieczność jednorazowego wydania dużych środków na zakup urządzeń. Pozwala też uniknąć dodatkowych kosztów związanych z serwisowaniem, ponieważ zwykle umowy wynajmu obejmują regularne przeglądy techniczne oraz naprawy sprzętu. Najlepsze marki decydują się na objęcie urządzeń gwarancją przez cały czas trwania umowy. Dzięki takiemu rozwiązaniu restauratorzy czy hotelarze mogą skupić się na rozwijaniu swojej działalności, zamiast martwić się o kwestie techniczne. Wynajem sprzętu gastronomicznego to korzystna opcja dla firm, które stawiają na elastyczność i nowoczesne technologie bez obciążania budżetu dużymi inwestycjami.
Warto jednak pamiętać o tym, że aby wynajem długoterminowy był naprawdę opłacalny, wynajmowany sprzęt musi odznaczać się wysoką jakością. Jeden z wyznaczników jakości stanowi czas, na jaki proponowany jest wynajem – okres przewyższający 3 lata świadczy o trwałości i niezawodności urządzeń. Firmy oferujące najem na dłuższe terminy zazwyczaj mają pewność co do solidności swojego sprzętu, co z kolei minimalizuje ryzyko dla najemców.
STAŁE KOSZTY, WIĘKSZA PRZEWIDYWALNOŚĆ
Nagłe zwroty akcji zostawmy specjalistom branży rozrywkowej, gastronomia kocha przewidywalność. Wielość zmiennych sprawia, że budżet musi być precyzyjnie zarządzany, aby utrzymać rentowność. Dlaczego to ma takie znaczenie? Bo sezonowość i zmienne przychody dostarczają wystarczająco dużo emocji. W miesiącach o niższym obłożeniu stałe koszty pozwalają lepiej zarządzać finansami, bez obaw o niespodziewane wydatki, takie jak kosztowne naprawy sprzętu. Decydując się na długoterminowy najem, eliminujemy ryzyko finansowe związane z nieplanowanymi kosztami. Dzięki temu restauratorzy mogą skupić się na rozwijaniu swojej działalności – inwestując w lepsze jedzenie, nowoczesne technologie czy poprawę jakości obsługi klienta.
– Dla nas restauratorów przewidywalność jest kluczowa. Pewność, że co miesiąc zapłacimy tę samą kwotę za sprzęt, daje większe poczucie bezpieczeństwa finansowego – zaznacza Anna Kowalska, właścicielka warszawskiej restauracji.
Przewidywalność kosztów to nie tylko komfort psychiczny, ale także realne narzędzie wspierające efektywne zarządzanie finansami w branży, która nieustannie mierzy się z wyzwaniami.
JAKOŚĆ, WYDAJNOŚĆ I OSZCZĘDNOŚCI W DŁUŻSZEJ PERSPEKTYWIE
Długoterminowy wynajem to rozwiązanie, które oferuje znacznie więcej niż oszczędność na początkowej inwestycji. Dzięki niemu firmy zyskują dostęp do urządzeń klasy premium – bardziej energooszczędnych, wydajnych i trwałych. W czasach, gdy redukcja zużycia energii i wody staje się priorytetem, wysokiej jakości sprzęt może znacząco wpłynąć na efektywność operacyjną kuchni gastronomicznej. Mówi się, że „biedny przepłaca” – choć to określenie mało eleganckie, jest w nim sporo prawdy. Decydując się na tani, ale mniej wydajny sprzęt, przedsiębiorca ryzykuje większe koszty serwisowe, a jednocześnie niższą wydajność pracy. Wynajem eliminuje to ryzyko, dając dostęp do światowej klasy urządzeń, także tym gastronomom, którzy znaczący sukces finansowy mają jeszcze przed sobą.
Wysokiej jakości sprzęt to zarówno większa niezawodność oraz mniej czasu straconego na naprawy, jak i realne oszczędności w innych obszarach działalności. Przykładem może być mniejsze zużycie produktów – jak kawa w przypadku profesjonalnych ekspresów – czy zredukowane straty w postaci potłuczonego szkła dzięki użyciu nowoczesnych zmywarek. Co więcej, urządzenia premium ułatwiają pracę personelowi, co może przełożyć się na mniejsze potrzeby kadrowe i ograniczenie kosztów związanych ze szkoleniami. W efekcie wynajem staje się kluczem do osiągania wysokich standardów, które są nieodzowne w profesjonalnej gastronomii, przy jednoczesnym utrzymaniu kosztów na przewidywalnym poziomie.
– Nowoczesny sprzęt pozwala oszczędzać nie tylko pieniądze, ale takżeteż czas – a ten w gastronomii jest na wagę złota. Nic tak nie irytuje, jak konieczność angażowania uwagi w kwestie techniczne. Cenię sobie rozwiązania, które pozwalają mi maksymalnie skoncentrować się na tym, w czym jestem najlepszy – podkreśla Łukasz Konik, szef kuchni i ekspert kulinarny.
ELASTYCZNOŚĆ I BRAK ZOBOWIĄZAŃ
Decydując się na wynajem, przedsiębiorcy zyskują również możliwość łatwej wymiany urządzeń na nowsze modele, jeśli zajdzie taka potrzeba. Nie muszą się też martwić o sprzedaż sprzętu, który przestał spełniać ich wymagania. To rozwiązanie szczególnie korzystne w przypadku szybko zmieniających się technologii.
– W pracy barmanów ogromne znaczenie ma szkło. Musi być nieskazitelne już po wyjęciu ze zmywarki, bez konieczności dodatkowego polerowania. Czyste szkło gwarantuje, że kolor i tekstura napoju prezentują się dokładnie tak, jak zaplanował to barman. Wynajem zmywarki daje mi pewność, że będę mógł korzystać z najnowocześniejszej zmywarki do szkła, od razu, gdy tylko się pojawi na rynku – mówi Piotr Zieliński, prezes Stowarzyszenia Polskich Barmanów.
WYNAJEM W PRAKTYCE
Ostateczny wybór między zakupem a wynajmem zależy od specyfiki danego biznesu. Zakup może być bardziej opłacalny w dłuższej perspektywie, zwłaszcza w przypadku stabilnie działających firm, które mogą sobie pozwolić na jednorazowy wydatek. Z kolei wynajem sprawdzi się tam, gdzie liczy się elastyczność, szybki dostęp do nowoczesnych technologii i przewidywalność kosztów.
– Już 13 lat temu jako pierwsi na polskim rynku gastronomicznym wprowadziliśmy możliwość wynajmu długoterminowego zmywarek przemysłowych. Dziś to rozwiązanie doskonale sprawdza się w codziennym funkcjonowaniu biznesów gastronomicznych, umożliwiając korzystanie z urządzeń klasy premium bez potrzeby dużej inwestycji początkowej. W ramach naszej oferty oferujemy wynajem nawet na 5 lat z opcją późniejszego wykupu sprzętu w preferencyjnej cenie. Rental zapewnia także dostęp do wiedzy i doświadczenia specjalistów marki Winterhalter, którzy dbają o to, by wynajęty sprzęt służył jak najdłużej i był w jak najlepszym stanie. Raty są stałe, koszty przewidywalne, a montaż po stronie firmy wynajmującej gwarantuje pełne funkcjonowanie zmywarki już od pierwszych godzin najmu – mówi Marcin Wajda, Dyrektor Komunikacji i Marketingu Winterhalter Polska.
Długoterminowy wynajem sprzętu gastronomicznego to coraz popularniejsze rozwiązanie, które pozwala obniżyć koszty operacyjne, zapewniając tym samym dostęp do urządzeń wysokiej jakości. Bez względu na to, czy chodzi o zmywarki, piece czy chłodziarki, wynajem umożliwia dostosowanie wyposażenia kuchni do potrzeb biznesu bez konieczności ponoszenia dużych inwestycji.
Jeśli Twój biznes stoi przed wyzwaniem modernizacji sprzętu, wynajem może okazać się odpowiedzią na pytanie, jak skutecznie zarządzać kosztami i jednocześnie podnosić jakość obsługi klientów.
Tekst. H. Handkowska