16 kwietnia br. w Pin Up Studio w Warszawie odbyła się konferencja prasowa firmy Ambra – Prosto z jabłka! Świeża dostawa Cydru Lubelskiego. „Poradnik Restauratora” uczestniczył w tym wydarzeniu.
O fenomenie cydru – nowej kategorii na rynku, o jabłkowym sezonie letnim i o tym dlaczego Cydr Lubelski podbił serca Polaków opowiadali: Robert Ogór – Prezes Zarządu Ambra S.A., Michał Rozalicz – Dyrektor Marketingu Ambra S.A. oraz Matias Glussman – międzynarodowy ekspert oraz wykładowca szkoleń sommelierskich, posiadający stopień Diploma oraz Certified Tutor Wine & Spirit Education Trust (WSET)
Podczas konferencji było nietypowo – tradycyjne krzesła zastąpiły leżaki, a ambasadorzy marki dostarczyli świeżą dostawę cydru na rowerach, bo taki właśnie jest cydr – niezobowiązujący, lekki, naturalny. Do tego smaczny i nowoczesny. Ideę tę podchwycili polscy konsumenci, którzy na co dzień we wszystkich kategoriach rynku alkoholi, coraz częściej poszukują właśnie smaku i lekkości. Ale tylko cydr spełnia wszystkie kryteria trendu konsumenckiego, będąc jednocześnie i naturalny, i niezwykle uniwersalny.
Powszechna akceptacja cydru nie powinna dziwić. Polacy znają i lubią słodko-kwaśny smak polskich jabłek, wyjątkowo soczystych i aromatycznych (statystyczny Polak zjada rocznie 13 kg jabłek). I to właśnie entuzjazm konsumentów zdecydował o ubiegłorocznym sukcesie sprzedażowym cydru i tegorocznych planach jego producentów. Choć trudne jest prognozowanie skali nowej kategorii, zwłaszcza w obliczu rozpoczynającego się pierwszego pełnego sezonu cydru, Ambra spodziewa się co najmniej podwojenia swojej sprzedaży i całego rynku. Dzięki inwestycjom w Zakład Produkcyjny jest też przygotowana na znacznie większe zainteresowanie cydrem.
Warto pamiętać, że jeszcze w 2012 roku mało kto wiedział, co oznacza słowo cydr, a już w grudniu 2013 r. nową kategorię znało 37% konsumentów alkoholi w wieku 18-60 lat. Ponad 30% z nich zadeklarowało, że sięga po cydr średnio raz w miesiącu.*
W tym roku głównym celem Ambra jest zapewnienie powszechnej dostępności cydru zarówno w sklepach, jak i na rynku HoReCa. Spółka zdecydowała się też na realizację strategii marketingowej uwzględniającej m.in. trzymiesięczną kampanię sponsoringową w telewizji.
Przed nową kategorią kilka miesięcy sprawdzianu i duże możliwości rozwoju. Restrykcyjne regulacje dotyczące naturalnego polskiego cydru, które mówią m.in. o tym, że może być on wytwarzany tylko z jabłek, stwarzają warunki do zbudowania marki i renomy polskiego cydru, także w kontekście międzynarodowym. Mamy takie same kompetencje do produkcji cydru, jak Francuzi do produkcji wina. Jesteśmy krajem stworzonym do wyrobu cydru, największym eksporterem jabłek. Dlatego też Ambra zdecydowała się na naturalny sposób produkcji, czyli fermentuje Cydr Lubelski prosto z wytłoczonych jabłek, wykorzystując swoją technologię do produkcji win musujących i nie używa ani koncentratu ani sztucznych dodatków.
W jakiej perspektywie czasowej będziemy, jak w Wielkiej Brytanii, spożywać rocznie kilkanaście litrów cydru na jednego mieszkańca? Tę odpowiedź możemy poznać już pod koniec tego roku. Dziś można jednak zaryzykować tezę, że w perspektywie 3-5 lat, sprzedaż cydru w Polsce ma szansę osiągnąć poziom ok. 70 milionów litrów.
*Źródło: Tracking rynku win spokojnych, musujących, cydrów i wermutów – Grudzień 2013, Millward Brown dla AMBRA S.A.