Jak wynika z raportu międzynarodowej firmy doradczej Cushman & Wakefield EMEA Outlook 2024, operatorzy gastronomiczni i rozrywkowi odpowiadają za około jedną piątą umów najmu podpisanych na rynkach handlowych w Europie od 2021 r. Relatywnie wysoka aktywność najemców z tej grupy jest też obserwowana w Polsce. Według danych Cushman & Wakefield, pomiędzy III kwartałem 2022 r. a III kwartałem 2023 r. najemcy ci odpowiadali łącznie za 13% nowych wejść na polski rynek handlowy. Eksperci spodziewają się wzmocnienia tego trendu w 2024 r., kiedy prognozowane jest m.in. zwiększenie wydatków polskich konsumentów.
Rosnące oczekiwania klientów i spodziewana poprawa nastrojów konsumentów przekłada się na stopniową odbudowę sektora gastronomicznego i rozrywkowego. W 2015 r. ta grupa najemców odpowiadała za ok. 10% nowych wejść na rynek, a w okresie od końca listopada 2022 r. do listopada 2023 r. już za ok. 13%. W 2024 r. spodziewany jest wzrost wydatków konsumenckich, a dodatkowo właściciele wielu nieruchomości handlowych albo rozpoczynają, albo są w trakcie rekomercjalizacji swoich obiektów i celują w przyciągnięcie nowych operatorów z sektora F&B i rozrywki. To powinno przełożyć się dalszy rozwój obu segmentów w Polsce – mówi Ewa Derlatka-Chilewicz, Head of Research, Cushman & Wakefield.
Coraz głębsza wiedza o potrzebach i doświadczeniach zakupowych Polaków motywuje właścicieli nieruchomości handlowych do ponownego przemyślenia ich oferty. Na rynku obserwujemy rosnące zainteresowanie rekomercjalizacją, czyli wprowadzeniem odpowiednich modyfikacji do istniejącego portfela najemców danego centrum. Takie działania na pewno powinny uwzględniać zróżniowanie tenant-mix o dobrej jakości koncepty gastronomiczne i rozrywkowe, co nie tylko pomoże utrzymać istniejącą bazę klientów, ale i przyciągnąć nową ich grupę – podsumowuje Michał Masztakowski, Head of Retail Agency Poland, Cushman & Wakefield.
1 Obiekty handlowe o powierzchni większej niż 5000 mkw. w ośmiu głównych aglomeracjach w Polsce.