Które kuchnie świata cieszą się wśród Polaków największą popularnością? Czy to prawda, że zaczęliśmy oszczędzać na jedzeniu, małymi krokami przekonujemy się do weganizmu, a w sprawie eksperymentów z kuchnią polską jesteśmy na “raczej tak”? Odpowiedzi na te, a także wiele innych pytań, znajdziemy w najnowszej edycji raportu Food Trendów Pyszne.pl. Tegoroczna odsłona publikacji powstała we współpracy z globalną agencją WGSN, wspólnie z którą serwis opracował listę pięciu trendów zauważalnych obecnie w polskiej i światowej gastronomii. Pyszne.pl posiłkuje się w raporcie także lokalnymi badaniami oraz analizami uznanych ekspertek kulinarnych.
Lada moment kończy się 2022 rok. To dobry czas na podsumowanie minionych miesięcy w polskiej gastronomii. Jak co roku Pyszne.pl, największy w kraju serwis do zamawiania jedzenia online, przygotował raport Food Trendów. Tym razem przeczytamy w nim nie tylko o zwyczajach jedzeniowych Polaków, ale również o zjawiskach, które kształtują obecnie rynek i będą nadal kształtować go w najbliższym czasie.
Raport Pyszne.pl jest prawdopodobnie największym tego typu wydawnictwem w Polsce — oparty jest bowiem o analizę zachowań ponad 3,5 milionów aktywnych użytkowników serwisu. Jego kompleksowość zapewniają również dane dostarczone przez globalny instytut badające trendy, WGSN, a także lokalne badanie rynkowe przeprowadzone przez agencję badawczą Insight Lab. Całość dopełniają komentarze Barbary Stareckiej i Małgorzaty Minty – dziennikarek i ekspertek kulinarnych.
Polecamy kolejną edycję raportu Food Trendów Pyszne.pl, w którym jeszcze uważniej przyjrzeliśmy się otaczającej nas rzeczywistości. Podobnie jak w poprzednich edycjach, przeanalizowaliśmy zwyczaje konsumentów, w poszukiwaniu różnic oraz podobieństw kulinarnych w największych miastach Polski, gdzie posiłki na dowóz uzupełniają codzienne menu mieszkańców. Naszą tegoroczną analizę wzbogaciliśmy o pięć kluczowych, globalnych trendów widocznych obecnie w branży gastronomicznej – mówi Arkadiusz Krupicz, Country Manager i założyciel Pyszne.pl.
Co w gastronomii piszczy?
Po raz pierwszy w raporcie Pyszne.pl znajdziemy szersze spojrzenie na rynek gastronomiczny. Serwis, we współpracy z globalną firmą badającą trendy, WGSN, wytypował pięć kierunków, w stronę których rozwija się obecnie branża. W ujęciu lokalnym, polskim, zbadała je z kolei agencja badawcza Insight Lab.
Pierwszym zauważalnym trendem, nazwanym przez WGSN „Małymi przyjemnościami”, jest zwiększająca się liczba konsumentów spożywających małe posiłki, przekąski, na przykład w ramach pocieszenia się w obliczu stresującej sytuacji. Co więcej, według danych Pyszne.pl, aż 30% Polaków zamawia je z dostawą do domu. Segment ten rozwinął się szczególnie w czasie lockdownów.
„Sprytna oszczędność” skupia się z kolei na zmianach w zachowaniu konsumentów, na co wpływ miała pandemia, czy obecnie sytuacja ekonomiczna na świecie. Uczymy się oszczędzać – także w kuchni. Za przykład niech posłuży „recycling” potraw zamówionych on line. Aż 43% ankietowanych przyznaje, że przygotowuje nowe posiłki z resztek zamówionego jedzenia.
Według danych Pyszne.pl i WGSN konsumenci podejmują dziś, częściej niż kiedyś, „Świadome wybory”. Polacy są coraz lepiej doinformowani na temat wpływu jedzenia na ich zdrowie bądź środowisko naturalne. Potwierdzają to badania, zgodnie z którymi, na przykład, 41% respondentów potwierdza, że zwraca uwagę, czy zamówione danie przyrządzone jest z lokalnych produktów.
Ponadto, według danych zgromadzonych przez serwis, coraz więcej osób podchodzi do jedzenia jak do “Uczty dla zmysłów”, a nie jedynie sposobu na zaspokojenie głodu. Ważna jest już nie tylko ilość i smak, ale również prezentacja potrawy. Aż 41% Polaków decyduje się na wybór potrawy nie na podstawie składników, a… jej zdjęcia.
Wraca także „Moda na retro i eksperymenty z tradycją”. Jak twierdzą analitycy WGSN, coraz chętniej wracamy do domowych smaków, ale nie jesteśmy w ich kontekście tradycjonalistami. Za czasów naszych mam i babć, potrawy świąteczne przyrządzać można było tylko w wybrane dni w roku. Obecnie aż 46% Polaków przyznaje się do spożywania ich także poza okresami świątecznymi.
Szersza analiza opracowanych przez WGSN i Pyszne.pl tendencji dostępna jest na łamach raportu Food Trendów.
Klasyka, czyli o tym, co zamawiają Polacy
W raporcie, jak w ubiegłym roku, znajdziemy informację, które danie było najczęściej zamawiane przez klientów. W tej klasyfikacji nastąpiła zmiana lidera. Zwycięska przed rokiem pizza została zdetronizowana przez burgery. Włoskie placki tym razem muszą zadowolić się drugą pozycją. Stabilne, trzecie miejsce na podium, podobnie jak przed rokiem, zajmuje z kolei kebab.
Wszystkie te dania jako pierwsze zagościły w przestrzeni polskiej gastronomii po upadku komunizmu, wraz ze zmianą ustroju i otwarciem granic i stały się naszą przepustką do wielkiego świata – mówi Barbara Starecka, dziennikarka, autorka popularnego podcastu „Z pełnymi ustami” poświęconego kulturze jedzenia, znana z twórczości w sieci jako Nakarmiona Starecka. Nie dziwi więc, że to właśnie te potrawy są dziś najczęściej zamawianymi przez pokolenie, które może pamiętać lata dziewięćdziesiąte, czy też młodsze, dla których wspomniane dania kojarzą się ze specjalnymi okazjami – dodaje.
Choć kebab zajął dopiero trzecie miejsce w kategorii najpopularniejszych potraw, to kuchnia arabska jest tą, która najbardziej zyskała w 2022 roku na popularności. W serwisie, w porównaniu z poprzednim rokiem, zdecydowanie przybyło również zamówień z restauracji greckich i indyjskich.
Roślinożercy, jest was coraz więcej!
Apetyty Polaków rosną również na dania wegetariańskie i wegańskie. Kuchnia roślinna znaczy w menu Polaków coraz więcej. Co ciekawe, częściej sięgają po nią również mięsożercy. Według badań Insight Lab, przeprowadzonych na zlecenie Pyszne.pl, już 31% Polaków regularnie decyduje się na wybór dań bezmięsnych. Z kolei aż 17% spośród wszystkich pozycji zamówionych na Pyszne.pl w 2022 roku to potrawy wegetariańskie i wegańskie. Wśród najpopularniejszych dań w tej kategorii są: pizza margherita, wegetariańskie sushi i sałatka grecka.
To, co trafia na nasz talerz, coraz częściej jest podyktowane lepszą wiedzą o nas samych, ale i o produktach. Dzięki łatwości w dostępie do informacji możemy lepiej szukać dobrej jakości, dobrych cen, ale też odkrywać nowości, które za sprawą mediów społecznościowych są bardziej przystępne percepcyjnie, ale i łatwiej osiągalne – twierdzi Małgosia Minta, dziennikarka, autorka książek i blogerka kulinarna.
„Wskaźnik pizzy” mówi: jest drożej
Od 2020 roku lokale gastronomiczne w całej Polsce borykały się z pandemicznymi obostrzeniami. Kiedy restauratorzy nauczyli się funkcjonować w nowej rzeczywistości, pojawiły się kolejne wyzwania. W ciągu ostatniego roku, w wyniku inflacji oraz rosnących cen energii, koszty prowadzenia w Polsce działalności gospodarczej stały się niezwykle wysokie. Odbija się to na cenach.
W 2021 roku średnia cena pizzy w Polsce wynosiła 33 zł. W 2022 roku to już 39 zł, co oznacza wzrost aż o 18%. Najwięcej za pizzę zapłacić muszą mieszkańcy Warszawy – zwykle to około 42 zł. Najmniej – Poznaniacy, którzy średnio wydają za nią 34 zł.