Rusza druga edycja ogólnopolskiej akcji „Teraz Pstrąg”, która ma na celu popularyzację tej ryby oraz jej walorów zdrowotnych i żywieniowych. Szeroko zaplanowana kampania komunikacyjna i reklamowa Stowarzyszenia Producentów Ryb Łososiowatych już drugi rok z rzędu będzie zachęcać Polaków do kupowania i grillowania ekologicznie hodowanego pstrąga.
Grillowanie z roku na rok staje się coraz popularniejszym sposobem spędzania wolnego czasu Polaków. Jednocześnie rośnie ich świadomość na temat zdrowego odżywiania. Tradycyjną kiełbasę i karkówkę coraz częściej na grillu zastępują ryby, szczególnie te łowione i hodowane w czystych wodach.
Dzięki swojemu smakowi, walorom zdrowotnym oraz prostocie przygotowania, pstrąg idealnie nadaje się do grillowania – powiedział Jacek Juchniewicz, Prezes Stowarzyszenia Producentów Ryb Łososiowatych. Prowadząc kampanię „Teraz Pstrąg” w tym roku, pragniemy zachęcać Polaków do zdrowego grillowania, którego pstrąg może być podstawą. Dzięki temu narodowy sport polskich weekendowiczów będzie nie tylko pyszny i przyjemny, ale przede wszystkim będzie korzystnie wpływał na zdrowie.
Choć pstrąg hodowany jest w Polsce od XIX wieku i cieszy się ogromną popularnością wśród amatorów ryb, wciąż niewiele osób zdaje sobie sprawę, że oprócz walorów smakowych i prostoty przyrządzenia, ta szlachetna ryba może bardzo korzystnie wpływać na zdrowie i to w dodatku przez cały rok. Dzięki temu świeży pstrąg może trafiać zarówno na nasze grille w sezonie wiosenno-letnim, jak i na stoły podczas zimniejszych miesięcy.
Ekologicznie hodowany pstrąg żywiony jest pokarmem – bogatym w białko, tłuszcz, witaminy i sole mineralne – który skomponowany jest z naturalnych składników i pozwala na zdrowy rozwój ryb. Dzięki temu mięso pstrągów pochodzących z takich hodowli jest bogate w substancje odżywcze, a białko zawarte w mięsie pstrągów (średnio 19,5%) jest lekkostrawne i łatwo przyswajalne. Pstrągi są rybami średniotłustymi, co oznacza że mogą być spożywane przez osoby pozostające na diecie niskotłuszczowej, a zarazem dostarczają dużych ilości wartościowych kwasów tłuszczowych omega-3. Najnowsze badania laboratoryjne dowodzą, że jedna porcja pstrąga dostarcza nam tych cennych kwasów omega-3 na kilka dni, a dzięki tak dużej ich zawartości, stajemy się nie tylko zdrowsi, ale i piękniejsi. Kwasy omega 3 przyczyniają się także do zdrowego wyglądu cery i włosów – dodaje Ewelina Czuba, dermatolog – co potwierdza też środowisko dermatologów.
Dzięki szlachetności tej ryby i bardzo wygórowanych warunków, jakie spełnić muszą hodowcy by móc ją hodować, spożywając pstrąga mamy pewność, że jego mięso jest wysokiej jakości. Hodowla pstrąga wymaga przede wszystkim czystej i dobrze natlenionej wody. Oznacza to, że ryba może być hodowana tylko tam, gdzie obiekty hodowli ryb zasilane są odpowiednią ilością wartko płynącej wody – z rzek, strumieni albo podziemnych źródeł.
Polska, produkując rocznie między 15 000 a 18 000 ton, jest jednym z wiodących producentów pstrąga w Europie. Krajowi hodowcy to w ogromnej większości (70%) ichtiolodzy z wyższym wykształceniem, korzystający z nowych technologii. Ich wiedza i doświadczenie znajdują odzwierciedlenie w wysokiej jakości pstrągów hodowlanych.
Tegoroczna kampania „Teraz Pstrąg” jest kontynuacją programu rozpoczętego w 2011 r. organizowanego przez Stowarzyszenie Producentów Ryb Łososiowatych i wspierana jest przez Unię Europejską ze środków finansowych Europejskiego Funduszu Rybackiego w ramach Programu Operacyjnego „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007- 2013″. Inicjatywie towarzyszy szeroko zakrojona kampania reklamowa, zachęcająca do grillowania pstrąga.
Stylistyką kampanii nawiązujemy do Polski Ludowej lat 60-tych. Dlaczego taki pomysł? Rzeczywistość życia w PRL-u, mimo swoich oczywistych wad, budzi u większości Polaków dość sympatyczne skojarzenia i nutkę nostalgii. Powrót do przeszłości widzimy w muzyce, modzie, a nawet w motoryzacji. Jednak w odróżnieniu od tamtych czasów, kiedy to pstrąg był uznawany za luksus, teraz jest powszechnie dostępny, i to przez cały rok. – mówi Mariusz Ryciak, szef kreatywny Agencji Brand New Heaven. W kampanii namawiać będziemy Polaków do zaproszenia pstraga na grilla. Tłustym kartkóweczkom i kiełbaskom mówimy stanowcze NIE! Teraz pstrąg!
Platformą komunikacji kampanii jest strona www.terazpstrag.pl, na której oprócz przedstawiania walorów zdrowotnych pstrąga, znajdują się materiały edukacyjne na temat wykorzystania go w kuchni i na grillu. Pod tym adresem można także znaleźć przepisy na dania z pstrąga, porady, ciekawostki i wiele innych, cennych informacji na temat tej wspaniałej ryby.