Od dłuższego czasu widać coraz większą potrzebę wśród konsumentów na roślinne zamienniki mięsa czy nabiału. Już 35 % naszego społeczeństwa deklaruje się jako fleksitarianie (czyli osoby mocno ograniczające jedzenie mięsa), którzy również stanowią szerokie grono odbiorców produktów wegetariańskich.
Restauracje, by przyciągnąć klientów, będą musiały poszukiwać nowych rozwiązań, a także produktów, które pozwolą na poszerzenie menu o ciekawe dania kuchni roślinnej. Aktualnie jako branża poszukujemy nie tylko zamienników mięsa czy nabiału, ale również ciekawych produktów tłuszczowych czy nowych źródeł olejów wegańskich. W tej kategorii 2022 r. będzie należał niewątpliwie do oleju z awokado, który za oceanem zyskał już sporą popularność, czy oleju z pestek dyni. Będziemy poszukiwać także jak najwięcej prozdrowotnych właściwości, takich jak wspieranie odporności i profilaktyka chorób. Jedzenie będzie pewną formą naturalnego lekarstwa na nasze dolegliwości – przekąski, napoje i potrawy z dodatkiem produktów wspomagających odporność, których nie brakuje, zwłaszcza wśród przypraw. Na topie wciąż są kurkuma, imbir, papryczki chili i inne ostre dodatki, m.in. musztarda. Wzmacnianie układu immunologicznego to także owoce bogate w witaminę C, czyli głównie jagodowe i cytrusowe, a ponadto napoje fermentowane i wzbogacane probiotycznymi bakteriami.
Bartosz Peter
Ekspert kulinarny
Instytut Kulinarny Transgourmet
oprac. red.