Morze Bałtyckie po raz kolejny wygrywa w rankingu wymarzonych destynacji wakacyjnych Polaków (27,3 %) wynika z cyklicznego badania Barometr Providenta. Nieco mniejszy odsetek (22,8 %) wybiera się natomiast za granicę. Niecałe 15 % Polaków na wakacje wybierze się w góry, a 9,3 % badanych stawia na wieś. Częściej taką formę odpoczynku wybierają Panowie (12,4 %). Niemal 8 % badanych wybierze się w tym roku na Mazury. Aż co piąty Polak, nie podjął jeszcze decyzji o kierunku wyjazdu.
Ci, którzy zdecydowali się na podróżowanie tego lata, uważnie patrzą na koszty związane chociażby z cenami noclegów, czy jedzenia w miejscowościach turystycznych, które rozważają. Wskazało tak niemal 18 % badanych, przy czym to Panowie częściej zwracają uwagę na kwestie związane z finansami – zauważa Karolina Łuczak, Rzeczniczka Prasowa Provident Polska. Około 5 % Polaków wybierając letnią destynację kieruje się okazyjnymi cenami biletów lotniczych czy pociągowych. Mistrzami wyławiania lotniczych okazja zdecydowanie są Zetki. Aż 14,5 % z nich decyzję o kierunku urlopu podejmuje pod wpływem okazyjnych cen biletów – dodaje.
Prawie połowa Polaków (49,4 %) pokryje koszty wyjazdu na wakacje z oszczędności. Najczęściej do zaskórniaków sięgną najmłodsi respondenci. Co trzeci ankietowany sfinansuje wakacje z bieżących dochodów. Częściej uda się to zrobić Panom (38,5 % vs. 30,7 %).
Wielu Polaków przez cały rok odkłada środki na wymarzone wakacje – podkreśla Karolina Łuczak. – Niemal 40 % respondentów twierdzi, że, aby uzbierać kwotę potrzebną na wakacyjny wyjazd potrzebują od 7 do 12 miesięcy. Natomiast 17,5 % badanych potrzebuje ponad roku, żeby odłożyć pieniądze na urlop.
Polacy średnio na wakacyjny wyjazd w tym roku wydadzą 3200 zł. To o 474 zł więcej niż w ubiegłym roku. Tegoroczna kwota wciąż nie przewyższyła wydatków przed pandemią – w 2019 roku badani deklarowali wydatki rzędu 3400 zł na wakacje.
O badaniu:
Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze rozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zostało zrealizowane przez Danae sp. z o.o. metodą CAWI na próbie N=1000 dorosłych Polaków, w czerwcu 2023 r.