NARZUCONE NAKAZY, CZY SZANSA DLA FIRMY?
Wszelkie zewnętrzne nakazy zwykle są przyjmowane z niechęcią, szczególnie, gdy wiążą się one z koniecznością poniesienia dodatkowych kosztów działalności. Jednakże, w tym przypadku, warto uświadomić sobie, że ogrom „plastikowych śmieci”, które jako społeczeństwo wytworzyliśmy w ostatnich latach, jest naprawdę przerażający i każdy z nas jest odpowiedzialny za ograniczenie ilości odpadów wytwarzanych ze sztucznych tworzyw, które jeszcze latami będą zalegać w środowisku. Gastronomia, a szczególnie dynamiczny rozwój usług cateringowych, nie ukrywajmy, miała w tym również swój niebagatelny udział. Dziś na szczęście mamy coraz więcej opakowań, które po zwykle jednokrotnym użyciu – możemy spokojnie wyrzucić, by zostały po raz kolejny przetworzone lub mogą być one kompostowane. A ponadto, co nie mniej ważne, wszelkie te produkty są coraz tańsze i coraz bardziej funkcjonalne, nie ustępując swoim poprzednikom. Może więc, zamiast utyskiwać na kolejny narzucony z góry nakaz, warto spojrzeć na ekologiczne opakowania, jako na szansę dla środowiska, dla przyszłych pokoleń i… wykorzystać marketingowo przejście na opakowania i akcesoria, które łączą w sobie i praktykę użytkowania, i ekologię?
PODZIELMY SIĘ Z KLIENTAMI
Klienci sami chcą używać produktów bardziej przyjaznych środowisku, więc warto się tym chwalić. To zresztą doskonała okazja, by nawiązać dodatkowe interakcje z konsumentami, szczególnie za pośrednictwem mediów społecznościowych. Chwalmy się zastosowaniem określonych opakowań, informujmy, z czego są wykonane, jak są produkowane. Przekażmy, co klient może zrobić po użyciu jednorazowych sztućców, kubków czy opakowania typu lunch-box. Do którego pojemnika należy wrzucić ten konkretny produkt z naszym logo, albo zaproponujmy, jak go jeszcze wykorzystać powtórnie w gospodarstwie domowym. Podzielmy się pomysłami, co można zrobić na przykład z naszym „jednorazowym”, nawet biodegradowalnym kubkiem, zanim trafi on do śmieci. Może da się go wykorzystać, jako doniczkę? Zachęćmy klientów, by sami dzielili się pomysłami. Sami sprawdzajmy wykorzystywane w naszej firmie produkty, wskazując klientom ich ważne cechy, pokażmy, że zależy nam na środowisku, że firma jest nowoczesna, nastawiona proekologicznie. Jeśli naszym głównym atutem do tej pory była cena, w tym również koszt ponoszony przez klienta na zastosowanie opakowania, to wytłumaczmy klientowi konieczność podwyżki i… negocjujmy z dostawcą, wszakże on też zyska na ilości zamówień. Niech konieczność korzystania z bardziej przyjaznych środowisku opakowań stanie się dla nas szansą rozwoju, a nie kolejnym obowiązkiem.
JEST W CZYM WYBIERAĆ!
Na rynku mamy coraz więcej ekologicznych propozycji, znacznie wykraczających poza obecne nakazy. Wiele z tych stosunkowo nowych rozwiązań jest nie tylko zgodna z nowymi wytycznymi, ale i bezpieczniejsza dla zdrowia klientów, niż dawniej stosowane opakowania, np. styropianowe. Warto pamiętać, że nie wszystkie swoim wyglądem kojarzą się z przaśnymi „ekologicznymi” pudełkami. A na dodatek – mogą mieć właściwości, których nie miały opakowania dotychczas stosowane. Przykładowo uniemożliwiając skraplanie się pary wodnej, na dłużej pozwolą utrzymać smak wielu potraw. Nowoczesne materiały mogą do złudzenia imitować białe porcelanowe naczynia (na tle których zwykle potrawy prezentują się bardziej apetycznie, niż na szarym, brązowym, lub co gorsza zielonkawym tle). Jeśli zależy nam na ekspozycji zimnych potraw, np. sałatek, mamy do dyspozycji także przezroczyste ekoplastiki. PLA, czyli polilaktyd, polikwas mlekowy, jest przezroczystym biodegradowalnym termoplastycznym poliestrem, wytwarzanym z surowców odnawialnych. Do produkcji PLA wykorzystywana jest na przykład kukurydza lub buraki cukrowe. Z tym, że warto wiedzieć, że owa biodegradowalność PLA wzbudza nieco kontrowersji, gdyż nie wystarczy wrzucić pudełka po sałatkach, czy widelca z PLA do kompostu – ten bioplastik wymaga szczególnych warunków, aby jego rozkład nie trwał zbyt długo, a te… są trudne do osiągnięcia w warunkach domowych. Mimo wszystko produkcja PLA nie zużywa takiej ilości paliw kopalnianych, jak wytworzenie PET i PP, a surowce, z którego powstaje są odnawialne. Ponadto PLA ma niższy ślad węglowy niż „tradycyjne”. Bioplastik powstaje z roślin, które rosnąc produkują tlen, pochłaniają dwutlenek węgla i ograniczają globalne ocieplenie. Kierując się tymi kryteriami można więc przyznać, że PLA jest bardziej korzystne dla środowiska niż PET i PP. Poliaktyd jest odporny na temperaturę (zazwyczaj do 45°C) i nadaje się do przechowywania w lodówce. Mamy również do dyspozycji C-PLA, które podlega dodatkowo procesowi krystalizacji, co zwiększa jego wytrzymałość i zapewnia mu odporność na temperatury nawet powyżej 70°C.
BĄDŹMY ŚWIADOMI
Musimy zatem sami podjąć decyzję, czy bardziej zależy nam na ekspozycji potraw, czy innych zaletach PLA lub C-PLA, czy jednak sięgniemy po inne tworzywa, jeszcze bardziej proekologiczne, które szybciej łatwiej ulegają biodegradacji. Wszystko zależy od naszych indywidualnych potrzeb i zapatrywań, warto to jednak zrobić świadomie. A do dyspozycji mamy na przykład opakowania z trzciny cukrowej, mączki kukurydzianej czy znanego od lat kartonu… Opakowania na wynos na zupy wykonane są na przykład z kartonu, powleczonego PLA – to rozwiązanie zapewnia szczelność produktu i brak zmiany smaku. Menu boxy z trzciny cukrowej są odporne na uszkodzenia i temperaturę, dodatkowo uniemożliwiając skraplanie się pary wodnej. Choćby taki drobiazg, (chociaż nieobojętny dla natury w ilościach, jakich używamy na świecie) może być wykonany z makaronu, z bambusa, słomy czy z masy ryżowej.
TESTUJMY
Wiele firm oferuje możliwość spróbowania, jak ich produkty sprawdzają się w konkretnej sytuacji. Dostajemy (lub nabywamy, chociaż w ilości detalicznej) wówczas do dyspozycji zestaw potrzebnych pojemników gastronomicznych, które możemy przetestować w naszej restauracji. Wówczas możemy się naocznie przekonać, czy potrawy prezentują się apetycznie, jak wygląda szczelność pojemników, czy nasze potrawy nie zmieniają swojego smaku czy wyglądu po czasie, potrzebnym na dostawę, czy torby do cateringu są dość wytrzymałe, itp. Do takich testów można zaprosić też klientów. To może być dodatkowa, doskonała promocyjnie akcja, która nie tylko wpłynie na wysokość zamówień, ale i pozwoli nam lepiej, bo w praktyce, ocenić przydatność konkretnego produktu w naszej działalności.
Tekst: Olga Tylińska
fot. pixabay.com.pl
DYREKTYWA PLASTIKOWA
Wprowadzona na terenie Unii Europejskiej „The Single-Use Plastics Directive”, znana w Polsce, jako tzw. dyrektywa plastikowa, ma ograniczyć negatywny wpływ plastikowych odpadów na środowisko naturalne oraz przyspieszyć korzystanie z biotworzyw biodegradowalnych i biotworzyw kompostowalnych. Od 2021 r. na terenie Unii Europejskiej zakazana jest produkcja i wprowadzanie do obrotu dziesięciu rodzajów jednorazowych produktów wykonanych z plastiku, a posiadających swoje w pełni funkcjonalne, biodegradowalne odpowiedniki, zaś od roku 2025, aby wprowadzić do sprzedaży plastikowe korki i nakrętki, trzeba będzie na stałe przymocować je do butelki, a wszystkie plastikowe butelki będą musiały być wykonane z materiałów z recyclingu (po pięciu latach wartość ta wzrośnie do 30%). To, czy dany produkt wykonany jest z biotworzywa, określa zaś funkcjonująca od lat norma EN 13432. W ten sposób potwierdza się przydatność opakowań do recyklingu organicznego (kompostowania). Wśród „zakazanych” produktów jednorazowych, są: patyczki higieniczne, plastikowe widelce, noże, łyżki, talerze, słomki, mieszadełka do napojów, patyczki do balonów, pojemniki do żywności i styropianowe kubeczki.
RADOSŁAW NASKRĘT
Prezes Zarządu
Odra Pak
Używanie zielonych opakowań to dziś nie moda, ale konieczność. W lipcu wejdzie bowiem w życie unijna dyrektywa SUP. Przepisy przewidują zakaz wprowadzania do obrotu lub ograniczenie sprzedaży jednorazowych wyrobów z tworzyw sztucznych, m.in. sztućców, mieszadełek, talerzy i pojemników. Produkty te będą musiały być zastąpione zamiennikami z materiałów przyjaznych środowisku, np. z drewna, papieru, trzciny cukrowej czy aluminium. Hurtownie grupy Odra Pak już odpowiadają na to wyzwanie. Kompleksowo zaopatrujemy rynek w jakościowe opakowania eko, m.in. w pojemniki obiadowe i do zgrzewu, torby cateringowe, kartony do pizzy, talerze, miski, kubki czy sztućce. Gwarantujemy też fachowe doradztwo i atrakcyjne ceny. Dla naszych klientów przejście przez proces zmian będzie łatwiejsze.