Z najnowszego raportu Cafe Monitor ARC Rynek i Opinia wynika, że badani coraz częściej na „małą czarną” wybierają fast foody. W porównaniu z ubiegłym rokiem największy wzrost znajomości całkowitej odnotowały: Starbucks (o 14 pkt. proc.) oraz McCafe (o 13 pkt. proc.), zaś spośród barków kawowych koncernów paliwowych swoją pozycję lidera umocnił Wild Bean Cafe ze wzrostem w wysokości 8 pkt. proc.
Polacy korzystający z kawiarni sieciowych podobnie jak w ubiegłych latach przyznają, że miejscami, gdzie najczęściej piją kawę są: dom, kawiarnia sieciowa oraz miejsce pracy. Największy wzrost popularności w stosunku do ubiegłego roku odnotowały jedynie fastfoody (z 22% do 26%).
Najpopularniejsze sieci nie różnią się między sobą, jeśli chodzi o najczęściej podawane motywy odwiedzania. Jednocześnie konsumenci dostrzegają cechy wyróżniające poszczególne sieci: Tchibo przyciąga nie tylko kawą paczkowaną, ale swoją ofertą produktów z kategorii ‘ułatwiających życie’, Empik Cafe również umożliwia łączenie wizyty w kawiarni z innymi zakupami, Grycan wyprzedza konkurencję pod względem jakości ciast oraz deserów, zaś Starbucks to jedyna sieć wskazywana jako modne miejsce.
Użytkownicy kawiarni sieciowych są z ich usług i produktów zadowoleni. To, na co najbardziej narzekają to ceny (20%), zaś tym, co najbardziej by ich zachęciło do częstszego korzystania z kawiarni jest atrakcyjna cena za zestaw kawy z ciastkiem (47%).
„Z naszego badania wynika, że klienci kawiarni sieciowych są zadowoleni z ich oferty. Tym, co sprawiłoby, że częściej odwiedziliby kawiarnię sieciową są bardziej atrakcyjne ceny – zarówno w przypadku zakupu zestawu kawy z ciastkiem, jak również możliwość skorzystania z oferty dnia czy wykorzystania karty rabatowej. Mimo, iż po uściśleniu przepisów podatkowych dotyczących napojów kawowych obawiano się wzrostu cen, w porównaniu z ubiegłym rokiem wzrósł o 4 punkty procentowe odsetek osób, które w ciągu ostatnich trzech miesięcy odwiedziły kawiarnię sieciową. Wydaje się, że aby w większym stopniu zachęcić konsumentów do odwiedzania kawiarni sieciowych, właściwym krokiem jest rozbudowywanie specjalnych ofert cenowych i programów lojalnościowych. Na zachodnich rynkach coraz większą popularnością cieszy się wykorzystywanie możliwości oferowanych przez technologie mobilne, przede wszystkim aplikacje na smartfony, które umożliwiają m. in. płacenie w lokalach za pomocą telefonu, sprawdzenie adresu najbliższej kawiarni czy zarządzanie swoim kontem w ramach programu lojalnościowego. Można się spodziewać, że tym tropem pójdą też sieci w Polsce” – mówi Marzena Białasek z ARC Rynek i Opinia – „Wzrost, jaki odnotowały fast foody jako miejsce spożywania kawy również ma konotacje cenowe. Przykładowo najpopularniejsza wśród klientów kawiarni sieciowych kawa latte w McCafé kosztuje średnio 2 złote mniej niż w kawiarniach sieciowych. Jednocześnie fast foody systematycznie rozszerzają swoją ofertę dla kawoszy, dlatego stają się coraz częściej alternatywą dla kawiarni sieciowych” – dodaje.