Restauratorzy i szefowie kuchni często mierzą się z problemami kadrowymi wynikającymi z niedoboru wykwalifikowanego personelu oraz wysokiej rotacji pracowników. Dla pracodawców wyzwaniem jest znalezienie balansu między wymaganiami a oferowanymi warunkami, które pozwolą przyciągnąć wartościowych pracowników i utrzymać stabilny zespół w niełatwym środowisku gastronomicznym – mówi Anna Knapczyk, Dyrektor Restauracji Belvedere w Łazienkach Królewskich.
Branża gastronomiczna, ze względu na specyfikę pracy w szybkim tempie i pod dużą presją, bywa trudna dla osób, które nie mają odpowiednich umiejętności oraz cech charakteru. Brak zaangażowania, trudności w pracy zespołowej czy niewystarczająca odporność na stres to najczęstsze przyczyny tego, że znalezienie odpowiednich osób staje się dużym wyzwaniem. Pracodawcy, rekrutując, powinni zwracać uwagę nie tylko na doświadczenie zawodowe, ale także na takie cechy jak punktualność, rzetelność, kultura osobista, zdolność szybkiego uczenia się oraz pasja do gastronomii. Szczególnie istotne jest, aby kandydaci mieli rozwinięte umiejętności miękkie, takie jak komunikacja, umiejętność pracy w zespole czy elastyczność, ponieważ praca w gastronomii wymaga ścisłej współpracy między pracownikami. Ważne jest ponadto budowanie atmosfery sprzyjającej rozwojowi i lojalności pracowników – inwestowanie w ich szkolenia i tworzenie przyjaznych warunków pracy znacząco wpływa na ich zaangażowanie oraz zmniejsza problem rotacji – dodaje.
Fot. Maciej Stankiewicz
oprac. H. Handkowska