W Krakowie po raz szósty ruszyła Akcja Rekomendacji Krakowskich Restauracji, której celem jest promocja krakowskich restauracji oraz krakowskiej oferty gastronomicznej jako wysokiej jakości produktu turystycznego, a także rekomendacja laureatów Akcji w ramach turystycznej promocji Krakowa oraz promowanie potraw kuchni polskiej.
Podczas trwania Akcji członkowie Kapituły Rekomendującej – wśród nich przedstawiciele środowisk gastronomicznych oraz instytucji związanych z turystyką – będą dokonywać oceny jadłospisu (w tym obecność specjalności zakładu, wydruku w językach obcych, formę prezentacji menu); lokalu (czystość i estetykę, wystrój i aranżację wnętrza, toalety, szatnię, dostępność lokalu dla niepełnosprawnych, przystosowanie do obsługi dzieci, dostęp do książki gości, komfort pobytu, oznakowane pomieszczenie dla niepalących, respektowanie rabatów i zniżek); obsługi (czas oczekiwania na kelnera, jakość obsługi, profesjonalizm, prezencję personelu, znajomość języków obcych, możliwość płacenia kartami płatniczymi, dostępność własnych materiałów reklamowych i promocyjnych); posiłku (pomysłowość oraz formę jego podania, a także cechy dodatkowe, jak wygląd posiłku i napoju, aromat, smak). Dodatkowo będzie premiowana obecność w jadłospisie zestawów rodzinnych oraz dostępność lokalu dla osób niepełnosprawnych.
Koszt konsumpcji potraw przez Członków Kapituły pokrywa zgłaszający lokal, natomiast organizator Akcji – Biuro Marketingu Turystycznego Miasta Urzędu Miasta Krakowa, zapewnia laureatom, którzy pomyślnie przejdą weryfikację, bezpłatną promocję poprzez oznaczenie lokali rekomendowanych znakiem akcji – otrzymają od organizatora statuetkę „Krakowskiego Obwarzanka” oraz naklejki rekomendujące. Obowiązkiem uczestnika akcji jest umieszczenie statuetki w widocznym miejscu we wnętrzu lokalu oraz oznaczenie naklejką drzwi wejściowych.
Wyróżnione restauracje umieszczane są także w specjalnym wydawnictwie miasta Krakowa, przewodniku po restauracjach zatytułowanym „Kraków na widelcu”, które dystrybuowane jest bezpłatnie w celach promocyjnych. Prezentowane są również na stronie Miejskiej Prezentacji Internetowej „Magiczny Kraków”(www.krakow.pl)
Akcja potrwa do czasu organizacji jesiennej Gali Wielkiej Kolekcji Kulinarnej (22.10.), organizowanej przez Krakowską Kongregację Kupiecką i Urząd Miasta Krakowa.