Eksperci Polcard przygotowali specjalny poradnik dla właścicieli restauracji i hoteli. Doradzają na co zwracać uwagę podczas przyjmowania płatności kartą. Oto zasady bezpieczeństwa, które chronią punkt sprzedaży przed nadużyciami ze strony przestępców:
SPRAWDZAJ, CZY KARTA JEST PODPISANA PRZEZ WŁAŚCICIELA
Jeżeli to możliwe obejrzyj kartę, sprawdź czy jest podpisana, czy nie ma śladów podrabiania podpisu. Nie wolno przyjąć płatności kartą, która nie jest podpisana! Karty niepodpisane są nieważne.
NIE SPIESZ SIĘ PRZYJMUJĄC PŁATNOŚĆ KARTĄ
Jeżeli transakcja wymaga od klienta złożenia podpisu, porównaj, czy zgadza się z podpisem na karcie. Zachowaj czujność, jeżeli obsługujesz cudzoziemców – karty wymagające tylko podpisu do autoryzacji transakcji są wciąż w wielu krajach bardzo popularne. W razie wątpliwości poproś o dokument tożsamości.
UWAŻNIE OBSERWUJ KLIENTÓW
Twoje podejrzenia powinien wzbudzić pośpiech i kupowanie dużej ilość towarów. Obserwuj wygląd i zachowanie kupujących.
REAGUJ, JEŻELI TERMINAL WYŚWIETLI INFORMACJĘ, ŻE KARTA JEST ZABLOKOWANA
Zatrzymaj ją i powiadom policję, że doszło do próby użycia cudzej karty.
JEŻELI KLIENT DOKONUJE PŁATNOŚCI ZBLIŻENIOWEJ, POTWIERDŹ, ŻE JEST WŁAŚCICIELEM KARTY
To szybki i wygodny sposób płatności. Transakcje do 50 zł nie wymagają PIN-u. Podczas wakacji liczba klientów rośnie – większości nie znasz nawet z widzenia. Jeżeli ten sam człowiek robi w krótkim odstępie zakupy o wartości bliskiej 50 zł i kupuje doładowania telefonów, papierosy, alkohol – poproś go o dokument tożsamości.
UŻYWAJ TERMINALI PRZENOŚNYCH, ABY KLIENT NIE TRACIŁ Z OCZU SWOJEJ KARTY PODCZAS TRANSAKCJI
Klienci dbają o bezpieczeństwo swojej karty i będą czuli się bezpieczniej mając ją cały czas przed sobą.
ZAWSZE DRUKUJ POTWIERDZENIA TRANSAKCJI DLA KLIENTA NA WYPADEK EWENTUALNYCH REKLAMACJI
Nie warto przez oczywiste drobiazgi narażać się na kłopotliwe sytuacje. Zachowuj wydruki z komunikatem błędu przy transakcjach kartami zbliżeniowymi. Przy płatności kartami z chipem i paskiem magnetycznym drukuj wszystkie komunikaty – o prawidłowych transakcjach, o odrzuconych lub błędnych transakcjach, a także potwierdzenia uznania karty w przypadku zwrotu towaru przez klienta.