Cukiernia Sowa w ciągu najbliższych trzech lat planuje stały wzrost oparty na zrównoważonym rozwoju, ekspansję sieci w Polsce do łącznej liczby minimum 180 sklepów, a także zwiększenie mocy produkcyjnych i szeroką informatyzację struktury sprzedaży. Swoje plany ogłosiła w nowej strategii biznesowej na lata 2024-2026 „Sowa – Rośniemy Mądrze”.

Cukiernia Sowa to rodzinne przedsiębiorstwo, którego tradycja sięga 1946 roku. Jego historia rozpoczęła się w Bydgoszczy od pieczywa, lecz dość szybko w ofercie pojawiły się także słodkie wyroby, które stały się wizytówką zakładu. Z czasem zostały docenione nie tylko przez bydgoszczan, ale też mieszkańców całej Polski. Dziś w punktach Cukierni Sowa można znaleźć kultowe torty, ciasta i desery, lody rodzimej marki, kawę z własnej palarni, jak również pieczywo i ciastka z oferty Pyszne z Pieca czy produkty wytrawne, w tym zdrowe sałatki czy przygotowywane na miejscu kanapki, podawane także na ciepło.

Jasne cele na 80. urodziny firmy

Ostatnie lata to w Cukierni Sowa dynamiczny wzrost sprzedaży, rozwój sieci lokali w Polsce, unowocześnianie procesów produkcji, a także zmiany w modelu biznesowym i strukturze firmy. Określenie nowych celów rozwojowych i wyznaczenie najbardziej optymalnych ścieżek do ich osiągnięcia stało się priorytetem dla zarządu firmy, do którego od 2021 roku dołączyło kolejne pokolenie – Aleksandra Sowa-Trzebińska i Michał Sowa. Prace nad nową strategią podjęte zostały w połowie ubiegłego roku, w ścisłej współpracy z kadrą zarządzającą oraz jedną z wiodących firm audytorsko-doradczych w Polsce – Grant Thornton.

Efekty wielomiesięcznych analiz i warsztatów strategicznych zaprezentowane zostały podczas czerwcowego Kongresu Cukierni Sowa, w gronie pracowników, franczyzobiorców i najważniejszych partnerów biznesowych. Myślą przewodnią nowej strategii rozwoju firmy na lata 2024-2026 jest hasło „Sowa – Rośniemy Mądrze”. To strategia zrównoważonego rozwoju, z poszanowaniem zasobów ludzkich i naturalnych, która obejmuje cztery kluczowe obszary:

1.       Efektywność operacyjna: optymalizacja procesów, aby dostarczać najwyższej jakości produkty i usługi,

2.       Orientacja na klienta: dostosowanie oferty do klientów poprzez postawienie ich potrzeb na pierwszym miejscu,

3.       Cyfrowa transformacja: inwestycje w nowoczesne technologie, cyfryzację i automatyzację,

4.       Kapitał ludzki: inwestowanie w rozwój pracowników, poprzez szkolenia i możliwości awansu.

Nowa strategia Cukierni Sowa idealnie oddaje nasz plan rozwoju: stabilnego, przemyślanego i zgodnego z naszymi wartościami. Do końca 2026 planujemy m.in. stabilny dwucyfrowy wzrost sprzedaży rocznie, inwestycje w innowacje i nowe formaty sprzedażowe, zwiększenie mocy produkcyjnych, w tym budowę nowego zakładu, jak również ekspansję naszej sieci w Polsce do łącznej liczby minimum 180 sklepów – mówi Michał Sowa, członek zarządu Cukierni Sowa.

Nasza gwarancja jakości opiera się na blisko 80-letniej tradycji rodzinnej, a zaufanie konsumentów przez lata budowaliśmy dbając o najlepsze składniki i metody produkcji. Dziś stawiamy na innowacyjność i inwestujemy z myślą o przyszłości. Z pasją odkrywamy nowe smaki i technologie, aby zaskakiwać naszych klientów, dostarczać im wyjątkowych doznań i celebrować wraz z nimi każdą chwilę, przynosząc radość i słodkie wspomnienia – zaznacza Aleksandra Sowa-Trzebińska, mistrzyni cukiernictwa i członkini zarządu Cukierni Sowa.

Ekspansja sieci – czas na Kraków

Sieć Cukierni Sowa ciągle się rozwija. Aktualnie w Polsce działają 164 lokale (w tym 45 firmowych i 119 franczyzowych) w 13 województwach, a także 1 punkt w Londynie. W ciągu najbliższych trzech lat liczba sklepów w sieci ma wzrosnąć do minimum 180.

W ostatnich miesiącach otwarte zostały dwa nowe punkty: w CH Auchan w Gdańsku oraz Galerii Starówka w Lesznie. Równolegle w czerwcu i lipcu w kilku lokalach przeprowadzone zostały gruntowne remonty (w CH Auchan Bydgoszcz Fordon i dwóch lokalach w Gdyni – w Leroy Merlin oraz Galerii Szperk), obejmujące nie tylko zmianę wystroju według najnowszych standardów, ale także wzbogacenie oferty o nowe segmenty czy zwiększenie przestrzeni kawiarnianej. Wprowadzane zmiany przynoszą firmie wyraźny wzrost udziału w sprzedaży na miejscu w poszczególnych punktach, co oznacza, że klienci dobrze odbierają nową przestrzeń oraz rozszerzoną ofertę i co za tym idzie, zyskują pozytywne doświadczenie zakupowe.

Cukiernia Sowa nie zwalnia tempa i już jesienią tego roku planuje kilka następnych otwarć, w tym swój pierwszy lokal w Krakowie. – Nasze cukiernie pojawią się w stolicy Małopolski w starannie wyselekcjonowanych lokalizacjach w centrach handlowych. Pierwszy lokal otworzymy już na przełomie września i października w CH Bonarka. W komfortowej części kawiarnianej, rozszerzonej o dwie wyspy ze stolikami, będziemy serwować naszym klientom nie tylko wyśmienite wyroby cukiernicze i asortyment śniadaniowo-lunchowy, ale także kawę Sowa Caffè, wypalaną w naszej palarni w Bydgoszczy – zapowiada Michał Sowa.

Koncepcja połączenia cukierni i kawiarni jest odpowiedzią na potrzeby klientów i dostosowaniem się do rynkowych trendów. Pasja do cukiernictwa, najwyższej klasy produkty oraz wyjątkowa atmosfera – to podstawowe elementy, które sprawiają, że klienci chętnie spędzają tu swój czas z rodziną, przyjaciółmi czy na biznesowych spotkaniach. Priorytetem jest zapewnienie najwyższej jakości produktów i obsługi, co wymaga starannego planowania i przygotowania. Dlatego zgodnie z założeniami nowej strategii firma chce się dalej rozwijać w sposób organiczny i zrównoważony, zarówno poprzez format sklepów franczyzowych, jak i firmowych.

Sklepy własne zapewniają nam kontrolę nad marką i jakością produktów, możliwość szkolenia pracowników, a także szybkiego wdrażania zmian i innowacji bez konieczności negocjacji z franczyzobiorcami. Wypracowane w ten sposób standardy łatwiej nam potem implementować w punktach franczyzowych – wyjaśnia Michał Sowa.

Jeszcze bliżej konsumenta

W myśl przyjętej strategii rozwoju, Cukiernia Sowa na pierwszym miejscu stawia klientów i ich potrzeby oraz inwestuje w nowoczesne technologie, m.in. otwierając się na nowe kanały dystrybucji i zwiększając dostępność swojej oferty. W tym duchu wdrażane są projekty obejmujące szeroką informatyzację struktury sprzedaży, przygotowanie aplikacji konsumenckiej czy wprowadzenie zupełnie nowych formatów sprzedażowych, jak np. automaty vendingowe, dzięki którym klient będzie miał łatwy dostęp do oferty cukierni o każdej porze.

Równolegle w sieci Cukierni Sowa testowane są i wdrażane projekty z obszaru q-commerce, wśród których na najbardziej zaawansowanym etapie jest współpraca ze znaną platformą food delivery – Pyszne.pl. Użytkownicy mogą skorzystać z szerokiej oferty, obejmującej torty, ciasta, galanterię czekoladową i lody, a także pieczywo czy pozycje z menu śniadaniowo-lunchowego.

Nasze testy q-commerce trwają od marca br. Dziś na Pyszne.pl jesteśmy obecni w 6 miastach: Bydgoszczy, Toruniu, Wrocławiu, Pile i Gdańsku, a od niedawna również w Warszawie. Stopniowo zwiększamy asortyment i zasięg oferty, w kolejnym etapie wprowadzimy to rozwiązanie również do naszych cukierni franczyzowych. Chcemy być jak najbliżej naszych klientów, zarówno przy wyjątkowych okazjach, jak i w ich codziennym życiu, gdy tylko będą mieli ochotę na słodką przekąskę – komentuje Michał Sowa.

Cukiernia przyszłych pokoleń

Zrównoważony rozwój to w strategii Cukierni Sowa skupienie uwagi także na kwestii ESG. – Dbamy o środowisko, wykazując odpowiedzialność za otoczenie i świadomie zmieniając się dla dobra przyszłych pokoleń. Chcemy wprowadzać innowacyjne produkty, bardziej przyjazne opakowania i etykiety, a także optymalizować procesy, aby dostarczać najwyższej jakości wyroby, zgodne z oczekiwaniami klientów i naszym tradycyjnym smakiem  – podkreśla Aleksandra Sowa-Trzebińska.

Działając aktywnie na tym polu Cukiernia Sowa dołączyła do grona członków Stowarzyszenia Natureef, jednoczącego środowisko naukowo-badawcze, liderów i innowatorów z obszaru opakowań, chemii oraz produkcji żywności, których celem jest nie tylko poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań, ale także aktywne zaangażowanie w zrównoważony rozwój i ochronę środowiska naturalnego. W ramach tej współpracy eksperci z działu R&D Cukierni Sowa wspólnie z partnerami Natureef poszukują oraz rozwijają optymalne i zrównoważone technologie, a także wspierają swoim doświadczeniem i pasją członków organizacji.

Ważnym obszarem, w który angażuje się Cukiernia Sowa są także działania na rzecz przeciwdziałania marnowaniu żywności. Już od wielu lat w sieci z powodzeniem działają specjalne oferty „Nie wyrzucamy – przeceniamy -50%”, dzięki którym firma nie tylko przyciąga klientów, lecz także zachęca do stosowania podejścia „zero waste”. Od ponad roku marka oferuje klientom liczne okazje do tańszego zakupu i „ratowania” produktów poprzez aplikację Foodsi. Od początku tej współpracy klienci Cukierni Sowa zakupili przez Foodsi już ponad 100 tysięcy paczek z żywnością, co daje łącznie ponad 50 ton uratowanego jedzenia.

Jakość, autentyczność, miłość do cukiernictwa oraz szacunek dla tradycji – to kluczowe wartości, na których Cukiernia Sowa niezmiennie opiera swoją działalność i komunikację z klientami, nie tylko dostarczając wyjątkowych smaków, lecz także tworząc przestrzeń do celebrowania relacji międzyludzkich i towarzysząc swoim klientom w tych wyjątkowych, jak i zupełnie codziennych okazjach.

źródło: Biuro prasowe: Cukiernia Sowa