Pandemia koronawirusa wymogła na wielu restauratorach otwarcie się na rynek dostaw online. Dziś gastronomia „na wynos” cieszy się niesłabnącą popularnością. Wielu biznesów nie stać jednak na zatrudnianie własnych dostawców. Przedsiębiorcy czują się więc zmuszeni, by korzystać z usług popularnych platform do zamawiania, które w ostatnich latach zyskały pokaźne grono klientów. Narzucana przez nie opłata serwisowa, przekraczająca często 30 proc. wartości zamówienia, jest dla wielu restauratorów nie do zaakceptowania, zwłaszcza biorąc pod uwagę olbrzymie podwyżki cen produktów i rosnące koszty utrzymania lokali. Rodzi się pytanie, czy istnieje na rynku tańsza alternatywa dla dostaw realizowanych “na wynos”?
Popularność zamawiania jedzenia z dostawą do domu nie słabnie, mimo ogłoszonego w Polsce końca stanu epidemii. Co ciekawe, już niemal trzech na czterech Polaków jest skłonnych zamówić jedzenie z restauracji oferującej dania wyłącznie na wynos [1]. Oznacza to, że większość z nas co do zasady nie ma zastrzeżeń do jakości usług gastronomicznych w dostawie. Choć wartość polskiego rynku dostaw w 2022 najprawdopodobniej nieco zmaleje w stosunku do lat 2020 i 2021, eksperci przewidują odbicie, które doprowadzi do tego, że ze trzy lata będzie on wart już ponad 10 mld złotych [2].
Wysoka prowizja zmorą dla restauratorów
Restauratorzy, chcąc otworzyć się na rynek dostaw, mają dziś de facto trzy możliwości:
- zatrudnienie dostawców i realizowanie dostaw za pomocą własnej floty,
- skorzystanie z usług popularnych platform do zamawiania jedzenia online,
- współpraca z firmami kurierskimi B2B.
W trudnym dla branży gastronomicznej czasie opcja rezygnacji z usługi dostarczania posiłków w dowozie w zdecydowanej większości przypadków okaże się całkowicie nieopłacalna, pozbawiając lokal lwiej części przychodów. Z drugiej strony zatrudnienie przynajmniej jednego dostawcy (choć potrzeba co najmniej dwóch-trzech dostawców) na pełen etat, wiąże się ze wzrostem wysokości środków potrzebnych na bieżące funkcjonowanie lokalu. Do kosztów ponoszonych przez pracodawcę dochodzą jeszcze takie, jak zakup środka lokomocji oraz jego eksploatacja.
Skorzystanie z oferty platformy do zamawiania i jej kurierów również nie należy do opcji najtańszych. Choć, w tym przypadku restaurator nie musi martwić się o dostawców, ich pensje czy środki transportu, zmuszony jest zapłacić wysoką prowizję naliczaną od wartości zamówienia za wykonanie usługi.
W poszukiwaniu alternatywy
Na rynku delivery funkcjonują też firmy, które nadążają za jego dynamiką i trendami, oferując lokalom gastronomicznym realizację dostaw na dużo korzystniejszych zasadach.
Świadczone przez nich usługi nie tylko są komfortową opcją dla restauratorów, ale też pozytywnym doświadczeniem dla klienta, który otrzyma zamówiony posiłek w mniej niż 30 minut. Mowa o firmach logistycznych B2B, które oferują biznesom gastronomicznym dostęp do własnej floty niezależnych kurierów.
Co skorzystanie z takiej oferty oznacza dla restauratora?
- Znany z góry, uzależniony od dystansu koszt realizacji dostawy (brak prowizji!)
- Płatność wyłącznie za wykonanie usługi kurierskiej
- Zyskanie widoczności w sieci, dzięki rozwijaniu własnego kanału sprzedaży bez potrzeby koordynowania logistyki
Dostrzegamy, że wielu restauratorów decyduje się na „opcję hybrydową”, to znaczy jednoczesne korzystanie z usług market place i współpracę z partnerem logistycznym. W efekcie korzystają oni z kilku różnych źródeł dostaw jednocześnie, częściowo oszczędzając na wysokich prowizjach, i budując przy tym popularność swojego kanału sprzedaży – mówi Agnieszka Majewska, General Manager w Stuart. Dzięki takiej opcji możliwe jest obniżenie średniej prowizji związanej z realizacją dostaw z 30 do około 15 proc., a więc o połowę. Korzystając z usług profesjonalnych partnerów logistycznych, restauracja ma szansę na odpowiednią ekspozycję w sieci, a to w połączeniu z wysoką jakością i szybkością dostaw przekłada się na pozytywne postrzeganie marki przez klientów końcowych – dodaje ekspertka.
Właściciele lokali gastronomicznych, chcąc przekonać się o korzyściach współpracy z partnerem logistycznym B2B, nie muszą od razu zawierać długofalowych umów. Możliwość przetestowania serwisu coraz częściej dostępna jest bowiem jako opcja jednorazowej usługi. Polega ona na samodzielnym zamówieniu kuriera w aplikacji webowej za pomocą zaledwie kilku kliknięć. Najbardziej kompleksowa oferta dostępna jest jednak w przypadku długotrwałego partnerstwa. Wówczas firma kurierska może zaprezentować potencjalnemu partnerowi biznesowemu spersonalizowaną ofertę, a płatności za usługi mogą być realizowane w cyklach miesięcznych.
[1] https://forms.rebeltang.com/storage/food-delivery-2021.pdf
[2] Dane STAVA