Pierwszy dzień Targów WorldFood Poland już za nami

Aktualności

Pierwszy dzień Targów WorldFood Poland już za nami

21 kwietnia 2021

Informacje spływające do organizatorów dowodzą, że wydarzenie to okazało się prawdziwym strzałem w dziesiątkę. Już w godzinach porannych w platformie dla uczestników oraz gości Targów zalogowanych było niemal 2000 użytkowników.

Targi online – alternatywa, na którą czekała branża

Choć światowa pandemia zburzyła dotychczasowy porządek w wielu obszarach naszego funkcjonowania, to nie zamroziła na szczęście jednego: ludzkiej pomysłowości oraz innowacyjności.

Dzięki takim inicjatywom jak targi organizowane w przestrzeni wirtualnej, branża spożywcza może nadal harmonijnie funkcjonować.

Przedsiębiorcy mogą nie tylko cały czas nawiązywać nowe kontakty, lecz także wymieniać się doświadczeniami i poglądami na sprawy, którymi na co dzień żyją.

Debata inauguracyjna

Debatę inaugurującą Targi rozpoczął Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi Grzegorz Puda, który objął imprezę patronatem honorowym. Problemem poruszonym na pierwszej konferencji było zjawisko, które od ponad roku nie znika z czołówek serwisów informacyjnych.

Tematem wystąpienia Ministra był „Wpływ pandemii COVID-19 na kształt międzynarodowego handlu w obszarze rolno-spożywczym – szanse dla polskich eksporterów żywności. Branża spożywcza dziś i jutro – obecne trendy konsumenckie i sprzedażowe a perspektywy”.

Sytuacja w branży – okiem ministra

Minister Grzegorz Puda stwierdził, że pomimo światowego kryzysu wywołanego pandemią, handel zagraniczny produktami rolno-spożywczymi nie załamał się. W ubiegłym roku odnotowano 7% wzrost wartości eksportu, w stosunku do roku 2019. W 2020 r. eksport z Polski produktów rolno-spożywczych osiągnął rekordowy poziom 34 mld euro, czyli o 2,2 mld euro wyższą wartość niż w roku poprzednim.

Minister wskazał też czynnik, który może być powodem do optymizmu dla całej branży: saldo w obrotach artykułami rolno-spożywczymi było dodatnie i w 2020 r. osiągnęło poziom 11,7 mld EUR. Oznaczało to wzrost o ponad 11% w porównaniu z rokiem poprzednim.

Grzegorz Puda wezwał również do solidarności z polskimi rolnikami, której przejawem powinno być sięganie po produkty wytworzone w kraju. W ten sposób mamy możliwość wspierania gospodarki i przezwyciężenia skutków pandemii.

Jest to istotne tym bardziej, że sytuacja epidemiczna wpłynęła i nadal wpływa na zmiany zachowań konsumenckich. Coraz więcej z nas sięga po żywność pochodzenia naturalnego, wytworzoną lokalnie, pochodzącą bezpośrednio od rolnika oraz z małych lokalnych przetwórni.

Szanse dla firm z branży

Ważnym motywem wystąpienia Ministra była kwestia zdobywania nowych rynków zbytu przez polskie firmy produkujące żywność i napoje.

Grzegorz Puda poinformował, że jego resort pracuje nad uzyskaniem dostępu dla kolejnych polskich produktów rolno-spożywczych do rynków trzecich.

Dodał, że równie ważnym obszarem działań Ministerstwa są: znoszenie ograniczeń w imporcie produktów rolno-spożywczych z Polski oraz zdobywanie rynków zbytu dla owoców świeżych i mrożonych.

Odpowiedzi na nurtujące branżę pytania

Po Ministrze Rolnictwa głos zabrali kolejni prelegenci, którzy poruszyli aktualne i ważne tematy, dotyczące bieżących problemów i odpowiadające na nurtujące pytania. Omówione zostały „Systemy  jakości w produkcji wieprzowiny i jej przetworów” oraz  „Podatek cukrowy – jakich produktów dotyczy, kto jest zobowiązany do jego zapłaty, w jakiej jest wysokości”.

Druga część dnia poświęcona była głównie omówieniu trendów na globalnym rynku żywności i napojów 2021 z różnych perspektyw . Prezentacja Honoraty Jarockiej z firmy Mintel przyciągnęła wielu przedsiębiorców szukających inspiracji do rozwoju firmy i wprowadzania nowych produktów na rynek zgodnie z aktualnymi tendencjami. Konferencje pierwszego dna zakończyły się prezentacją Polskiej Wódki jako elementu dziedzictwa i tradycji kultury polskiej.

Strefa EXPO – wirtualne okno na świat dla przemysłu spożywczego

Odbywające się obecnie Targi to nie tylko wystąpienia ekspertów, lecz przede wszystkim to, co stanowi o istocie tego rodzaju spotkań – wymiana informacji i kontaktów.

Organizatorzy przygotowali strefę EXPO, w której umieścili wirtualne stoiska oraz profile wystawców, których jest w tym roku aż 160 a łączą się z Polską z 18 krajów. Strefa ta, oprócz funkcji prezentacji produktów, zapewnia również możliwość działań networkingowych.

Targi potrwają do 22 kwietnia. Lepszej okazji do nawiązania kontaktów biznesowych w branży spożywczej – w tym roku nie będzie!

Więcej informacji na temat Targów: https://www.worldfood.pl/