Skonsolidowane przychody Sfinks Polska SA wyniosły w 2009 r. 173,5 mln zł i były o 23,3% niższe niż w 2008 r. Spółka poprawiła wynik na poziomie operacyjnym o 31,6% – skonsolidowana strata operacyjna wyniosła 40,1 mln zł, zaś strata netto 65,8 mln zł. Spółka prognozuje, że w 2014 r. skonsolidowane przychody wyniosą ponad 450 mln zł.
Spadek przychodów ze sprzedaży był wynikiem trudności, jakie Sfinks przechodził na przełomie lat 2008 i 2009 oraz złożenia wniosku o upadłość. Efektem tego były wypowiedzenia umów najmu lokali i zamknięcie 17 restauracji. Sfinks rozpoczął rozbudowę sieci w grudniu ub.r. otwarciem restauracji Sphinx w CH Malta w Poznaniu. W kwietniu br. zainaugurowały działalność dwie kolejne – Sphinx i WOOK w Porcie Łódź. Otwarte restauracje prowadzone są w nowym modelu franczyzowym, który do końca czerwca będzie obowiązywać we wszystkich franczyzowych restauracjach zarządzanych przez Sfinks Polska. Spółka planuje dynamiczny wzrost sieci na bazie rozwoju marek Sphinx i WOOK od 2011 r. – do ponad 150 w 2011 r. i ponad 250 w 2014 r.
– Zamknęliśmy najtrudniejszy rok w historii Sfinksa. Dzięki determinacji i sprawności kolejnych zarządów, od marca ub.r. zapoczątkowanych zostało wiele pozytywnych zmian, w wyniku których Sfinks będzie mógł się rozwijać i systematycznie poprawiać wyniki. Nowe zasady współpracy z franczyzobiorcami, realizacja dostaw w oparciu o umowy centralne oraz wdrożony program poprawy jakości i efektywności stanowią silne podstawy, na których będą mogły rozwijać się zarówno nasze dotychczasowe sieci, jak i inne projekty pojawiające się w przyszłości. W tym roku skupiamy się na zakończeniu działań naprawczych oraz przygotowaniu spółki do dynamicznego rozwoju od 2011 r. Wdrażane będą nowe usługi w ramach już istniejących restauracji, a także pojawią się pierwsze restauracje typu express działające w segmencie fast casual dining. Nasza strategia zakłada, że Sfinks będzie multibrandową międzynarodową firmą gastronomiczną, dlatego równolegle przygotowujemy się do rozwoju w Polsce i na rynkach zagranicznych.- komentuje Mariola Krawiec-Rzeszotek, prezes zarządu Sfinks Polska SA.
Strategia Sfinks Polska na lata 2010-2014 zakłada, że spółka będzie rozwijać się w Polsce w oparciu o franczyzę i masterfranczyzę za granicą. Podstawą sieci będą pełnowymiarowe restauracje działające w segmencie casual dining. Ich oferta zostanie poszerzona o usługi dowozu posiłków do domów i biur, dania na wynos, a także usługi cateringowe. Jednocześnie Sfinks wprowadza koncept typu express, w ramach którego będą powstawały restauracje szybkiej obsługi w segmencie fast casual dining. Będą one serwować dania oparte na menu restauracji Sphinx i WOOK proste w przygotowaniu, możliwe do zabrania i spożycia w ruchu. Restauracje typu express umożliwią spółce poszerzenie działalności o mniejsze miasta, a poprzez wejście w segment fast casual dining mają zapewnić dotarcie do dużego segmentu klientów. Sfinks zakłada konkurowanie z fast foodami jakością i smakiem przy zapewnieniu atrakcyjnej ceny. Restauracje typu express będą też ciekawą formą współpracy dla potencjalnych franczyzobiorców ze względu na niższy koszt inwestycji niż w przypadku pełnowymiarowych restauracji oraz łatwiejsze procedury operacyjne. Strategia Sfinks Polska nie wyklucza potencjalnych przejęć oraz rozwoju nowych projektów w ramach grupy.