Rozmowa z Andrzejem Jackiewiczem, Dyrektorem Zarządzającym Costa Coffee Polska.

 

Heidi Handkowska: Można powiedzieć, że Costa Coffee jest liderem branży kawiarnianej w Polsce. Sieć ma ponad trzy razy więcej kawiarni niż jej najbliższy konkurent – Starbucks. Jaka jest recepta na sukces firmy Costa Coffee?

Andrzej Jackiewicz: Costa Coffee to międzynarodowa marka z ugruntowaną pozycją, która czerpie wiedzę, doświadczenie i ekspertyzę również z wieloletniej tradycji. Stawiamy na ciągły rozwój, niestandardowe i kreatywne rozwiązania. Ponadto, na sukces sieci Costa Coffee wpływa bogata i zróżnicowana oferta, która zyskała uznanie konsumentów – świadomych i poszukujących jakości. Możemy im tę jakość zaoferować, niezależnie od miejsca – czy to w Londynie, czy w Paryżu, czy w rodzimym Białymstoku. Nasi profesjonalni, świetnie wyszkoleni bariści zaserwują perfekcyjnie zaparzoną kawę na bazie mieszkanki Mocha Italia w każdej kawiarni, którą odwiedzi nasz klient. Siła Costa Coffee to nie tylko potężna międzynarodowa sieć, ale również lokalność i szacunek dla danego kraju, a także miasta, w którym znajduje się nasza kawiarnia. Staramy się jak najlepiej poznać lokalny rynek, przyzwyczajenia konsumentów, miejsca, które lubią odwiedzać i w naturalny sposób wkomponować się w ich otoczenie. Jako organizacja podejmujemy również niestandardowe aktywności, np. współpracujemy z przedstawicielami środowisk artystycznych. Przy okazji świętowania urodzin Costa Coffee znani graficy i ilustratorzy zaprojektowali dla nas murale w wybranych miastach Polski. W ramach wspólnej inicjatywy z artystami Warszawskiego Klubu Komediowego przygotowaliśmy cykl skeczy nawiązujących do londyńskich korzeni marki, które można obejrzeć na kanale YouTube. W planach mamy jeszcze więcej takich inicjatyw.

Jakie mają Państwo plany na najbliższy czas? Podobno po 2016 r. planujecie otwierać 10 kawiarni Costa Coffee rocznie. Sieć chce też mocniej postawić na lokalizacje poza centrami handlowymi – czyli przy ulicach handlowych, na osiedlach i w biurowcach.

Ciągły rozwój sieci powoduje, że Costa Coffee to aktualnie 130 kawiarni w 19 polskich miastach. Tylko od początku bieżącego roku udało nam się otworzyć aż 19 lokali, m.in. w Warszawie, w Toruniu, we Wrocławiu, w Poznaniu i Białymstoku. Konsekwentnie realizujemy naszą strategię otwierania około 20 kawiarni rocznie, co znacznie przekracza tempo rozwoju rynku i naszej konkurencji. Koncentrujemy się nie tylko na największych miastach w Polsce, ale również na miejscowościach liczących od 100 do 300 tys. mieszkańców. Sukces otwarcia Costa Coffee w Białymstoku w marcu tego roku sprawił, że widzimy potencjał w tego typu lokalizacjach. Szukamy atrakcyjnych miejsc. Choć centra handlowe wciąż są dla nas ważną lokalizacją, otwieramy się też coraz częściej w centralnych punktach miast, na osiedlach mieszkaniowych, w biurowcach, na dworcach czy lotniskach. Chcemy towarzyszyć naszym Gościom o każdej porze dnia i w miejscach, w których najczęściej poszukują dobrej, aromatycznej kawy. Niedawno uruchomiliśmy 4 kawiarnie Costa Coffee na Lotnisku Chopina w Warszawie.

W tym miejscu wprowadziliśmy też innowacyjny format Costa Coffee Fresco. Z naszą nową ofertą i innowacyjnym formatem Costa Coffee Fresco chcemy dotrzeć do wszystkich świadomych i poszukujących jakościowego jedzenia pasażerów Lotniska Chopina, w tym wegetarian. Miejsce wyróżniają naturalne, nieprzetworzone, starannie wyselekcjonowane składniki, zdrowe i świeże propozycje w menu. Blisko połowa z nich jest skierowana do wegetarian i wegan.

Równolegle, do naszych warszawskich kawiarni Costa Coffee wprowadziliśmy program Jesz Fresh, w ramach którego dostępne są m.in. wybrane produkty z nowej, świeżej oferty food&beverages. Warto podkreślić, że wszystkie wytrawne propozycje – kanapki i sałatki są przygotowywane ręcznie. Planujemy sukcesywnie wdrażać nowe menu Jesz Fresh również w pozostałych miastach, w których działają nasze lokale.

W Polsce do tej pory otwierane są tylko lokale własne. Kiedy podzielicie się szyldem Costa Coffee z franczyzobiorcami, tak jak dzieje się to w Wielkiej Brytanii.

Jesteśmy zadowoleni z organicznego rozwoju naszej działalności i aktualnie nie skupiamy się na wprowadzaniu zmian w tym obszarze. Oczywiście nie wykluczamy jednak, że w przyszłości system franczyzowy może być kierunkiem rozwoju sieci Costa Coffee w Polsce. Do podjęcia tego typu decyzji niezbędne są badania i analizy rynku, a także konsultacje z ekspertami z różnych dziedzin związanych z biznesem. Dzisiaj skupiamy się jednak na samodzielnym rozwoju sieci kawiarni Costa Coffee.

Ważna gałąź działalności sieci stanowią kawomaty samoobsługowe Costa Express. Costa Express liczy już ok. 190 maszyn vendingowych, które serwują kawę m.in. na stacjach paliw, w biurach czy sklepach. Podobno w ciągu najbliższych 5-6 lat ma ich przybyć około 400.

Współczesne oczekiwania konsumentów bazują na dostępności. Klienci chcą mieć możliwość skorzystania z preferowanych usług niemal zawsze i wszędzie. Udało nam się przewidzieć ten trend, dlatego – obok kawiarni – w naszej ofercie mamy także kawomaty samoobsługowe Costa Coffee. Dzisiaj jest ich blisko 220 – między innymi na stacjach paliw, w sklepach detalicznych czy biurach. To ważny segment naszej działalności, dlatego w perspektywie najbliższych 5 – 6 lat maszyn vendingowych Costa Coffee będzie trzy razy więcej. To pozwoli nam jeszcze mocniej zdystansować konkurencję.

Segment kawiarniany dynamicznie się rozwija, w tempie około 6-7% rocznie. Jest to rynek o ogromnym potencjale. Jak oceniają Państwo sytuację na Polskim rynku gastronomicznym?

Rynek gastronomiczny to bardzo wymagająca branża. Trzeba nieustannie monitorować trendy, zmieniające się upodobania konsumentów, poczynania konkurencji – być na bieżąco, o krok lub dwa wyprzedzać konkurentów. Polska branża kawiarniana stale się rozwija. W 2015 roku rynek markowych kawiarni osiągnął wartość na poziomie 500 mln zł stąd szacujemy, że w tym roku kwota będzie wyższa o 30-50 mln zł, co da prawie 10% wzrost. Głównym powodem są zmiany preferencji i przyzwyczajeń klientów. Dzisiaj, coraz więcej Polaków chodzi do kawiarni, staje się to jednym ze sposobów spędzania wolnego czasu. Jednak, branża kawiarniana stoi przed wieloma wyzwaniami – na przykład rosnącą konkurencją czy ograniczoną dostępnością najbardziej atrakcyjnych lokalizacji. By utrzymać się na rynku i mieć możliwość oferowania najwyższej jakości produktów, trzeba mieć dobry pomysł na biznes, a także zasoby finansowe, organizacyjne i doświadczenie.

Raz do roku Costa Coffee organizuje konkurs Barista of the Year. W tym roku tytuł najlepszego baristy w Polsce wywalczył Wojtek Stępień, barista jednej z krakowskich kawiarni Costa Coffee oraz Monika Poleniewicz z warszawskiej kawiarni Złote Tarasy. W październiku reprezentowali nasz kraj na szczeblu europejskim konkursu. Jak Pan ocenia ich prezentację?

Jesteśmy dumni, że nasi bariści chcą robić coś ponad normę i swoje obowiązki. Mają wystarczająco dużo siły i determinacji, by nieustannie trenować i doskonalić swoje umiejętności. Tacy pracownicy to prawdziwy skarb – są utalentowani, pełni pasji i tą pasją „zarażają”. Finał Europy Barista of The Year 2016 był trzymającym w napięciu do ostatnich chwil pokazem prawdziwej pasji i temperamentu. Już po raz drugi Warszawa była gospodarzem tych zawodów. Tym bardziej cieszę się, że nasi bariści osiągnęli w tym roku ogromne sukcesy. Monika wywalczyła Wicemistrzostwo, a Wojtek wygrał w kategorii „Drink Specjalny”, zaskakując sędziów połączeniem kawy i piwa bezalkoholowego. Ogromne brawa za ich determinację, wiarę w siebie i odwagę. Mogę śmiało nazwać ich mistrzami, niezależnie od tytułu. Głęboko wierzę, że wciąż będą się tak fantastycznie rozwijać i jeszcze nie raz zaprezentują nam swój niewątpliwy talent.




Najpopularniejsze