W sumie w 2019 roku Chefs For Change – cykl charytatywnych kolacji wegańskich, które odbyły się w Gdyni, Poznaniu, Warszawie – gościł w sumie pół tysiąca gości, promując bardziej roślinną kuchnię i zbierając środki, które wesprą działania Stowarzyszenia Otwarte Klatki. W projekcie wzięli udział m.in.: Marcin Popielarz, Maria Przybyszewska, Grzegorz Łapanowski, Tomasz Olewski, Jacek Koprowski, Rafał Koziorzemski, Dawid Łagowski, Domika Targosz, Marzena Hajn, Monika Dąbrowska, ale także laureaci programu MasterChef Junior.
– Wyzwaniem powinno być dla nas to, jak współgrać ze środowiskiem naturalnym, aby przestać je tak mocno niszczyć. Jedzenie może być dobre dla nas i dla naszej planety. Roślinna kuchnia właśnie taka jest – komentował Grzegorz Łapanowski.
Finałowa kolacja tego roku odbyła się w Fortecy Kręgliccy w Warszawie, gdzie zaserwowano m.in.:
- zupę velouté z karmelizowanej szalotki z ziemniakiem z ogniska i grzybami z czarnym czosnkiem,
- palone warzywa na korzennym puree dyniowym z wędzonym tofu, leśnymi grzybami i prażonym pęczakiem,
- kluska buraczanego z paloną czerwoną kapustą i szarpanymi boczniakami w grzybowym sosie
- sticky pudding ze słodem jęczmiennym i miso z kremem z orzechów laskowych i porzeczkami
Goście próbowali także selekcji win Pracowni Red Wine & Whisky oraz kombuchy hibiskusowej autorstwa “Zakwasowni”. Całe wydarzenie odbyło się dzięki wsparciu partnerów: Lilu Fruits, Urban Vegan, Zakwasowni, Pracowni Red Wine & Whisky, E-oliwy, Alled, Kolektywu Zieleń, Frame By Frame, Joanna Ogórek Photography, Czułości Fotografia.
– Idea projektu jest prosta: więcej roślinnych posiłków, mniej mięsa. W restauracjach, domach, szkołach, kantynach pracowniczych – wszędzie! Dla smaku, środowiska, zdrowia i zwierząt – mówi Weronika Pochylska z kampanii RoślinnieJemy, pomysłodawczyni cyklu – To dopiero początek zmiany. Zamierzamy dalej współpracować z szefami i szefowymi kuchni, którzy chcą wprowadzić wegańskie dania do swoich restauracji czy stołówek. Na naszej stronie jest też dostępny darmowy przewodnik po kuchni roślinnej dla wszystkich reprezentantów branży gastronomicznej, którzy myślą o zminimalizowaniu mięsa w swojej karcie – dodaje.
Więcej informacji na temat projektu oraz wspomniane materiały znaleźć można na stronie internetowej kampanii.