Raport GUS: Przeciętne spożycie mięsa na osobę spadło o 20%

Aktualności

Raport GUS: Przeciętne spożycie mięsa na osobę spadło o 20%

12 sierpnia 2020

Jak wskazuje Główny Urząd Statystyczny, w 2019 r. przeciętne spożycie mięsa na jedną osobę wyniosło 61,0 kg wobec 76,9 kg w 2018 r. Wyniki badań opinii publicznej publikowanych na przestrzeni ostatnich kilkunastu miesięcy znajdują swoje potwierdzenie w twardych danych przedstawionych w cytowanej publikacji. W kwietniu br. badacze z IQS wskazywali, że ok. 43% Polaków nie je lub ogranicza spożycie mięsa. Dane konsumenckie przytaczane przez firmę Mintel wskazują, że ok. 40% respondentów w Polsce ogranicza spożycie mięsa w znacznej mierze ze względów zdrowotnych, środowiskowych, ale też w związku z obawą o dobrostan zwierząt. Wyniki sondażu przeprowadzonego przez Panel Ariadna w maju 2019 r. wskazywały na fakt, że 38,5% osób, które spożywają mięso ogranicza jego ilość w swojej codziennej diecie.

– Gdy nieco ponad dwa lata temu informowaliśmy o tym, że 58,6% Polaków deklaruje ograniczenie spożycia mięsa na rzecz produktów roślinnych, dla wielu odbiorców nasz komunikat brzmiał wręcz niedorzecznie – mówi Maciej Otrębski, strategic partnerships manager w kampanii RoślinnieJemy – Jak wskazują dane przedstawione przez GUS, deklaracje znacznej grupy Polaków, wsparte coraz większą dostępnością produktów roślinnych, mają rzeczywiste przełożenie na zwyczaje żywieniowe Polaków. 20% spadek spożycia mięsa na osobę w 2019 roku to realny zwiastun zmieniających się norm społecznych – dodaje Otrębski.

Zarówno producenci żywności, jak i sieci handlowe coraz odważniej otwierają się na nowe potrzeby konsumentów. Roślinne linie marek takich jak Sokołów, Olewnik, czy OSM Łowicz, alternatywy mięsa private-label w sklepach Lidl, Biedronka, Kaufland, czy dynamicznie rozwijające się portfolio częstochowskiej Dobrej Kalorii i innych marek inwestujących w bezmięsne alternatywy potwierdzają zainteresowanie bardziej roślinną dietą.

– Obserwując to, co się działo w mediach, restauracjach, na półkach sklepowych, czy po prostu przy różnych stołach u bliższych i dalszych znajomych miałam nadzieję, że właśnie rok 2019, ogłoszony odważnie przez The Economist rokiem wegan, przyniesie zmianę – mówi Karolina Kubara, brand manager marki Dobra Kaloria – W najśmielszych jednak przewidywaniach nie sądziłam, że będzie to spadek rok do roku o ponad 15 kg. Na pewno jest to zmiana, która wyjdzie na dobre zarówno umęczonej planecie jak i naszemu zdrowiu, chociaż nadal daleko nam do zalecanego przez Instytut Żywności i Żywienia spożycia 26 kg mięsa na rok – dodaje Kubara.

Co więcej, pandemia wirusa SARS-CoV-2 to czas, w którym konsumenci uważniej przyglądają się swojej diecie. Mintel wskazuje na fakt, że dla 20% Polaków okres pandemii sprawił, że zaczęli postrzegać dietę roślinną jako bardziej atrakcyjną. Badanie przeprowadzone w czerwcu 2020 r. przez Market Research World na zlecenie Upfield wskazuje, że okres pandemii zachęcił 25,4% Polaków do ograniczenia spożycia mięsa. Jednocześnie aż 31,6% badanych wskazuje, że w tym okresie częściej kupowało roślinne alternatywy mięsa.

Pełna treść raportu dostępna jest pod tym linkiem.

fot. pixabay.com.pl

oprac. red.

źródło: materiał prasowy Roślinniejemy