Rusza kampania Odpowiedzialna restauracja – odpowiedzialni goście

Wydarzenia

Rusza kampania Odpowiedzialna restauracja – odpowiedzialni goście

06 sierpnia 2020

Jak powstrzymać drugą falę pandemii w polskich restauracjach? Jak pomóc restauracjom utrzymać rentowność, przy czasem trudnych do wprowadzenia obostrzeniach? Jak zmobilizować gości, aby wspierali branże gastronomiczną oraz byli częstymi i odpowiedzialnymi bywalcami swoich ulubionych miejsc?

FOR Solutions wspólnie z platformą MojStolik.pl przygotowało szereg sugestii i działań będących odpowiedzią na powyższe pytania, aby restauracje były w 100% przygotowane do pracy w nowych warunkach. W Polsce czas na modernizację relacji restauracje – goście. Ambasadorami akcji będą, m.in. polscy uznani restauratorzy.

Koronawirus, który wywrócił nasz świat do góry nogami na początku tego roku niestety nie odpuszcza. Jest wielce prawdopodobne, że na jesieni będziemy zmuszeni zmierzyć się z drugą falą epidemii i wprowadzone obostrzenia zostaną utrzymane na dłużej, a może i rozszerzone.

Takiej sytuacji, jaka miała miejsce w marcu, kiedy cały kraj praktycznie stanął, pewnie nie będzie, ale chcemy zapobiec rozszerzaniu restrykcji i nakręcaniu spirali strachu. Restauracje uczą się żyć w nowych warunkach i chcemy w tym pomóc. Edukując, tłumacząc, unowocześniając procesy biznesowe i uświadamiając gości, którzy też powinni walczyć o tą branżę. Świat bez restauracji i spotkań przy stole byłby straszny – mówi Agnieszka Małkiewicz, inicjatorka akcji.

Platforma MojStolik.pl wraz z FOR Solutions chcą wspomóc restauratorów w przygotowaniu biznesu do kolejnej fali epidemii. W tym celu startuje kampania informacyjna ODPOWIEDZIALNA RESTAURACJA – ODPOWIEDZIALNI GOŚCIE, w ramach której zostaną zaproponowane restauratorom rozwiązania komunikacyjne i technologiczne będące odpowiedzią na potencjalne obostrzenia prawne, ekonomiczne i organizacyjne. Kampania skierowana jest też do gości restauracji i uświadamia im, jak ważne jest przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w restauracjach i barach. Zwraca też uwagę na dobre praktyki mające na celu wsparcie restauratorów i ich biznesu.

Przewidziane działania:
– Na start opracowano „Poradnik Odpowiedzialnego Restauratora” i „Poradnik Odpowiedzialnego Gościa”, który powstał na bazie rozmów z pracownikami gastronomii (zarówno z Polski, jak i z zagranicy) oraz obserwacji sytuacji w innych krajach. Promowany będzie szereg technologicznych rozwiązań, aby restauracjom łatwiej było udźwignąć wprowadzone obostrzenia.

– Na okoliczność akcji został zaprojektowany specjalny plakat, którym zostaną oznakowane restauracje biorące udział w akcji, tak aby już od wejścia wzbudzać zaufanie gości. Autorką jest polska ilustratorka Magda Pilaczyńska.

– Na jesieni planowana jest też konferencja dla branży, która w dużej mierze traktować będzie właśnie o tematach koniecznych zmian w świecie gastronomii w związku z dostosowaniem do nowego świata w pandemii.

– Akcja będzie miała ambasadorów wśród restauratorów i gości, którzy wspomogą propagowanie dobrych zachowań. Pierwszymi są Artur Jarczyński i Piotr Popiński – warszawscy przedsiębiorcy.

– Do współpracy zapraszane są instytucje, miasta i firmy, które wspólnymi siłami mogą pomóc wyjść restauratorom na prostą. Zapraszamy do współpracy.

WAŻNYM CELEM KAMPANII JEST TEŻ MODERNIZACJA RELACJI RESTAURACJA – GOŚĆ

Chcemy namawiać i dawać narzędzia restauratorom do budowania wokół swoich biznesów grona lojalnych gości, bo ostatnie wydarzenia pokazały, że tylko te miejsca, które w czasie lockdown utrzymywały kontakt ze swoją społecznością, poprzez choćby media społecznościowe lub SMS-y wysyłane z aplikacji MojStolik.pl, poradziły sobie zdecydowanie lepiej w nowej rzeczywistości niż te, które wzięły na spokojne przeczekanie. Możemy pomóc, pokierować, podpowiedzieć – mówi Agnieszka Małkiewicz, Partner zarządzający MojStolik.pl i prezes FOR Solutions. W sytuacji zagrożenia COVID-19, kiedy rząd zmniejszył dozwolone obłożenie restauracji optymalizacja zarządzania miejscami jest sprawą kluczową dla biznesu. Tu dzisiaj z pomocą przychodzą technologiczne gotowce, które ułatwią kontrolę nad ilością rezerwacji wpływających ze wszystkich kanałów komunikacji: strona, aplikacja, social media, telefon, walk-in.

Dzisiaj głośno mówi się też o symbolicznym wspieraniu restauratorów. Edukuje się społeczeństwo, aby odpuściło w tym czasie restauracjom nad wyraz krytycznych ocen w social mediach przez domorosłych „krytyków kulinarnych”, aby wykończona koronawirusem branża przetrwała.

Jest też inny aspekt lojalności gości restauracji. Traktujmy poważnie rezerwacje. W momencie, kiedy obłożenie lokalu dozwolone jest tylko na poziomie 55-75%, takie zachowania gości mają realne konsekwencje finansowe. Restauratorzy mogą się bronić wysyłając gościom przypomnienia, SMS o rezerwacji. Dają im tym samym błyskawiczną szansę odwołania jej bez fatygi i tłumaczenia.
To gastronomiczny savoir vivre.

W Londynie gastronomowie zbuntowali się, że goście nie przychodzą na poczynione rezerwacje i nie odwołują ich, bo to nie jest czas na stratę ich szansy zarabiania. Uświadamiajmy to gościom! – opowiada Arek Bober, szef kuchni mieszkający w Wielkie Brytanii od ponad 15 lat.

Kolejny aspekty do zmiany?

Większość restauracji w Kopenhadze ma system rezerwacji, gdzie wiadomo później skąd goście przyjechali, jakie mają alergie, a nawet u nas wiemy, jakim językiem się posługują – mówi Piotr Ciemny ze słynnej, duńskiej restauracji Alchemist.

W Polsce z takiego systemu korzystają tylko najbardziej popularne i cenione restauracje, a w czasach tak bardzo naznaczonych epidemią zapewnienie sobie możliwości komunikacji z gośćmi jest kwestią odpowiedzialności restauratora. Dla powyższych argumentów w wielu krajach Europy i świata pojawiały się pomysły, aby do restauracji można było pójść tylko po uprzednim zarezerwowaniu stolika.

EDUKACJA GOŚCI

Co jeszcze? Gościom warto uświadomić, że restauracje to miejsce z gospodarzami i po wejściu do niej powinni poczekać na wskazanie miejsca, a nie siadać tam, gdzie im się podoba. Stoły muszą być uprzednio przygotowane, zdezynfekowane i bezpieczne. Uwagi obsługi na temat założenia maseczek, czy odkażenia rąk to tylko i wyłącznie troska o zdrowie i gości i pracowników. Nie możemy udawać, że pandemii nie ma.

Wielu gości przychodząc do naszych restauracji komentuje, że czuje się bezpiecznie, dzięki dodatkowym ściankom z plexi oddzielającym stoły i dbałości o przestrzeganie obostrzeń – opowiada ambasador akcji – restaurator Piotr Popiński, właściciel m.in. Elixir, Domu Wódki, Czerwonego Wieprza i The Roots.

Podobne zdanie ma ambasador akcji – restaurator Artur Jarczyński, właściciel kilkunastu restauracji w Warszawie i Krakowie, m.in. kultowego Szwejka czy Der Elefant: Zainwestowaliśmy ponad 25 tysięcy w ochronę i higienę w każdej restauracji, po to aby nasi goście czuli się pewnie. Nasza branża chyba najbardziej dba o bezpieczeństwo, bo wiemy ile mamy do stracenia.

RESTAURACJE MOGĄ DOŁĄCZYĆ DO AKCJI

Więcej rozwiązań i porad dla restauracji oraz wskazówki dla gości przygotowane w ramach kampanii ODPOWIEDZIALNA RESTAURACJA – ODPOWIEDZIALNI GOŚCIE znajdują się na stronie: https://www.mojstolik.pl Tam też jest się formularz, przez który restauracje mogą dołączyć do akcji.

Jesteśmy gronem pasjonatów i freeków informatycznych, którzy kochają chodzić do restauracji. Co chwila dokładamy nowe funkcjonalności przynoszące ulgę restauracjom i pozwalające im na jeszcze sprawniejsze zarządzanie tym i tak trudnym biznesem. A teraz w ramach akcji ODPOWIEDZIALNA RESTAURACJA – ODPOWIEDZIALNI GOŚCIE mamy dla nowych restauracji, które zdecydują do nas dołączyć preferencyjne warunki na start. Nam też zależy, aby było dobrze, dlatego np. w czasie lockdownu zrezygnowaliśmy z pobierania opłat od swoich restauracji. Zależy nam na przetrwaniu polskiej gastronomii, w jak najlepszej kondycji – mówi Klaudiusz Kobylecki, Partner Zarządzający MojStolik.pl.

oprac. red.