Jak obsłużyć alergika w restauracji?

Wydarzenia

Jak obsłużyć alergika w restauracji?

14 stycznia 2016

Obecnie aż 17 milionów Europejczyków cierpi na alergie pokarmowe. W Polsce liczba osób z tą dolegliwością sięga 1,5 miliona osób. Właśnie z tego powodu weszła w życie dyrektywa unijna dotycząca informacji o alergenach zawartych w menu restauracji. Niektóre restauracje zostały już ukarane za niedostosowanie swoich menu do jej wymogów. Nie bez znaczenia pozostaje też fakt, że dotyczy ona kart dań w lokalu, menu online jak również informacji podczas dostawy do klienta

Dyrektywa Unijna

Parlament Europejski zauważył problem i postanowił rozwiązać go odgórnie uchwalając przepisy, które nakładają na restauracje obowiązek informowania gości o alergenach pokarmowych znajdujących się w poszczególnych potrawach. Polska od grudnia 2014 oficjalnie zaczęła wymagać od restauratorów by w menu znajdowały się informacje o alergenach, a zwłaszcza o tych najpopularniejszych czyli glutenie, jajkach i mleku. Dodatkowo restauracje posiadające również możliwość zamawiania jedzenia na wynos muszą wprowadzić oznaczenie potrawy w widocznym miejscu na stronie internetowej, oraz przekazać informacji o alergenach w potrawach w formie papierowej w momencie dostawy do klienta. Kara przewidziana przez ustawodawcę to grzywna pieniężna, której minimalna stawka wynosi 500 złotych. Czasem urzędnicy stosują tylko pouczenie, ale zdarzają się również kary sięgające kilku tysięcy złotych.

http://www.ijhar-s.gov.pl/pliki/A-pliki-z-glownego-katalogu/ethernet/2014/Lipiec/przewodnik%20do%20rozporzadzenia%201169%202011.pdf

Jak informować o alergenach

Kartę Menu należy oznaczyć według 14 najpopularniejszych alergenów wyszczególnionych  w Dyrektywnie Parlamentu Europejskiego oraz udostępnić gościom w formie pisemnej.  Można to zrobić na dwa sposoby. Nasi zachodni i południowi sąsiedzi obok nazwy potrawy i jej składników w regularnym menu, stosują graficzne oznakowania alergenów. Drugim sposobem jest oznaczenie alergenów na specjalnej wkładce do menu. Obie formy są prawidłowe i nie powinno być problemów przy wizycie sanepidu. Należy jednak pamiętać o tym że oznakowanie powinno być czytelne, a sformułowanie że wszystkie potrawy zawierają alergeny jest nieprawidłowe – mówi Aleksandra Szydło, dietetyk z Alergis.

Świetnym przykładem tego jak można opisać menu online jest restauracja Nasza Jadalnia, która niedawno wdrożyła system UpMenu i opisuje swoją kartę dań w specjalnej zakładce informując o alergenach przy użyciu prostych piktogramów.

Moda na dietę bezglutenową

Dieta bezglutenowa to specjalny rodzaj diety, z której wyklucza się wszystkie produkty zawierające pszenicę, żyto, jęczmień i ich pochodne. Jest przeznaczona dla osób chorych na celiakię, ale dzięki swoim zaletom staje się również popularna wśród osób zdrowych. W świetny sposób wykorzystała rosnącą popularność diety bezglutenowej restauracja Tinta Bar, która wprowadziła obok swojego klasycznego menu drugie z certyfikowanymi daniami bezglutenowymi.

O to dlaczego warto wprowadzić certyfikowane menu bezglutenowe zapytaliśmy właściciela poznańskiej restauracji. Pomysł rozszerzenia oferty pojawił się na skutek obserwacji rynku. Coraz więcej klientów zaczęło pytać w Tincie o posiłki bezglutenowe. Postanowiliśmy wyjść naprzeciw temu zapotrzebowaniu i poszerzyć naszą ofertę o potrawy bez zawartości glutenu.- jak mówi Krzysztof Rybarczyk, Tinta Bar. Wiele źródeł podaje, że organizm człowieka ewolucyjnie nie jest przygotowany do przyswajania takiej ilości glutenu jaką proponuje nam współczesna, typowa kuchnia oparta na mące zbóż. Wiele dolegliwości, czy schorzeń powstaje na skutek nietolerancji glutenu spożywanego w nadmiarze. Dieta bezglutenowa jest obecnie modna, ale dla osób zdrowych raczej ważne jest nie tyle unikanie glutenu, co świadome jego ograniczanie. A skutkuje to także pozytywnym wzbogaceniem codziennej diety o istotne dla organizmu, wartościowe składniki pokarmowe oraz nowe, ciekawe i oryginalne smakowo produkty spożywcze – dodaje.

Tekst: Anna Muras, Prezes Zarządu UpMenu, Dyrektor działu konsultingu i sprzedaży