Kontrole usług gastronomicznych trwają

Newsy

Kontrole usług gastronomicznych trwają

20 sierpnia 2009

Produkty przeterminowane o kilka lat, 75 ml wódki zamiast zadeklarowanej w menu „setki” czy „pstrąg z potoku”, który w rzeczywistości jest hodowlaną rybą z mrożonki to tylko niektóre grzechy barów, restauracji i zajazdów w beskidzkich kurortach – informuje TVN24.pl. Kontrola śląskiej inspekcji handlowej w lokalach gastronomicznych w Wiśle, Ustroniu i Szczyrku przyniosła dość złe wyniki. Wyrywkowo skontrolowano kilka lokali. – Wyniki są bardzo złe, gorsze od zeszłorocznych – powiedział TVN24.pl rzecznik Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Katowicach Katarzyna Kielar. W lokalach nie przestrzegano deklarowanych gramatur lub w ogóle ich nie określano. Przykładowo podano 90 g pieczywa zamiast deklarowanych 200 g. W dwóch porcjach piersi z kurczaka, które miały ważyć po 150 g, niedowaga wynosiła 16 i 25 g, w trzech porcjach 150 g frytek brakowało niemal jednej trzeciej, a porcja 200 g pstrąga ważyła 54 g mniej. Natomiast oferowane w karcie menu soki okazały się nektarami. W jednej z placówek na 16 sprawdzonych partii mięsa aż 15 było przeterminowanych nawet o rok. W kolejnej, na 22 sprawdzone partie towarów 13 było przeterminowanych od trzech dni do blisko 2,5 roku. Inspektorzy ujawnili, że w drinkach na 100 ml deklarowanej zawartości wódki brakowało nawet 25 ml alkoholu, a na 200 ml soku w drinku brakowało 82 ml. Kontrolerzy zwrócili też uwagę na niewłaściwą segregację towarów w urządzeniach chłodniczych – lody przechowywano z mięsem hamburgerowym i mrożonymi pierogami, kurczaka z mrożoną rybą, kaszankę z grzybami wraz z ciastem francuskim i mrożonymi warzywami. Katarzyna Kielar podkreśla, że wśród nieprawidłowości ujawniono również: wydawanie niewłaściwych paragonów fiskalnych, gdzie zamiast wyszczególnienia nazw konkretnych potraw podano tylko ogólnikowo „dania barowe”, posługiwanie się wagami z wygasłymi cechami legalizacji, a także brak orzeczeń lekarskich do celów sanitarno-epidemiologicznych. W jednym z lokali stwierdzono używanie nazwy wprowadzającej w błąd konsumentów – „pstrąg z potoku” okazał się wypatroszonym i zamrożonym pstrągiem hodowlanym. Za stwierdzone nieprawidłowości inspektorzy nałożyli cztery mandaty. Skierowali też cztery wnioski do sądu. Kontrole usług gastronomicznych nadal trwają.
(Źródło: www.TVN24.pl)