Artur Maciejewski: Gastronomia pokazuje siłę marek

Wywiady

Artur Maciejewski: Gastronomia pokazuje siłę marek

07 lutego 2018

Rozmowa z Arturem Maciejewskim, Business Executive Officer Nestlé Professional Poland, który opowiada m.in.: o International CHEF Culinary Cup, edition 2018 pod patronatem Jerzego Pasikowskiego, którego finał odbędzie się podczas Targi EuroGastro.

Heidi Handkowska: Jak Pan ocenia, jaki będzie 2018 rok dla Nestlé Professional, czym będzie różnił się od ubiegłorocznego? Która z kategorii może w tym roku rosnąć najszybciej?

Artur Maciejewski: Naszym priorytetem w tym roku są fondy marki Chef. Polski konsument jest coraz bardziej wymagający i oczekuje autentycznych, ciekawych smaków w niecodziennej odsłonie. Naprzeciw tym wyzwaniom wychodzi marka Chef, która zapewnia fundamenty do najbardziej wyszukanych kreacji smakowych. Z kolei na bazie naszego długoletniego doświadczenia w kategorii majonezu, zdecydowaliśmy się rozwinąć kategorię sosów zimnych, wprowadzając ketchup i musztardę Winiary.

Bardzo ważna jest również kategoria kawy. Z marką Nescafé, weszliśmy na dynamicznie rosnący rynek kawy ziarnistej. Specjalnie dla kanału HoReCa został stworzony koncept maszyny MTS wydającej zarówno kawę instant, jak i z ziarna Nescafé Beans. Liczymy, że rozwiązanie to odpowie na potrzeby naszych klientów. Nasza propozycja uwzględnia wysoką jakość produktu, krótki czas przygotowania oraz niezawodny serwis.

Jakie inwestycje są już zaplanowane na ten rok w Polsce?

Planujemy zaangażować się w szereg wydarzeń branżowych, zarówno konkursów, konferencji, jak i imprez kulinarnych, promując podczas nich naszą markę Chef, podobnie jak to było w ubiegłym roku. Dodatkowo partnerstwo z Bocuse d’Or, jego polskie eliminacje oraz Akademia Kulinarna to coś, z czego jesteśmy bardzo dumni. Marka Chef jest z tym konkursem związana od 1999 r., a jej produkty są jedynymi dopuszczonymi produktami z kategorii „Kitchen Aids” do wykorzystania podczas finału.

Myślimy również o młodzieży, będącej na początku swojej kulinarnej kariery. I tak, przy współpracy z Akademią Kulinarną, powołaliśmy do życia konkurs Nestlé Professional z klasą, który pozwoli nam wyłonić ambitnych uczniów zebranych w danej klasie gastronomicznej, którą otoczymy szczególnym zainteresowaniem. Pragniemy dotrzeć też z wiedzą i warsztatami kulinarnymi do szkolnych stołówek podczas akcji „Stołówkowo, czyli smacznie i zdrowo”, która ma na celu wsparcie miejsc zbiorowego żywienia w edukacji po tych wszystkich zmianach, jakie miały ostatnimi czasy miejsce w polskim ustawodawstwie.

A jak wyglądał 2017 rok – która kategoria rozwijała się najszybciej?

Nestlé Professional ma w swojej specyfice szczególny rodzaj działań, jakim jest Custom Food, czyli żywność w pełni dostosowana do potrzeb i konceptu danego kluczowego klienta. Właśnie takie podejście dało nam w zeszłym roku największe przyrosty.

Jakie są, w Pana ocenie, perspektywy rozwoju dla produktów kulinarnych?

Nasz rynek naprawdę wspaniale się rozwija. Rośnie wiedza i prestiż naszych szefów kuchni, Polacy coraz chętniej chodzą do restauracji, a Polska zdobywa na popularności  jako kraj ciekawy do odwiedzenia. To wszystko sprawia, że produkty kulinarne dla gastronomii są coraz popularniejsze, lepsze jakościowo i wysublimowane w swoim charakterze.

Mało tego, gastronomia staje się ciekawym obszarem do rozwoju siły marek, dla których jest to świetny kanał prezentacji. Szefowie kuchni są pionierami, będąc często znacznie bardziej otwarci na nowe smaki, połączenia, koncepty, bywają trendsetterami.

To tam podpatrujemy ciekawostki ze świata kulinariów i napojów, które chętnie widzielibyśmy u siebie w domach.

Nestlé Professional organizuje w tym roku już po raz trzeci konkurs kulinarny International Chef Culinary Cup pod patronatem Jerzego Pasikowskiego. Finał tego konkursu odbędzie się podczas targów Eurogastro. W ubiegłym roku był on jednocześnie kontynuacją wdrożenia nowego premium brandu Chef i pojawienia się nowej linii – naturalnych fondów w płynie. Co przygotowali Państwo na ten rok?

Oczywiście chcemy dalej angażować się we wspieranie polskiej gastronomii oraz promować ambicje kucharzy i szefów kuchni. Stąd kontynuacja naszego konkursu i już 3. edycji International Chef Culinary Cup, która odbędzie się pierwszego dnia Targów Eurogastro, tym razem w odsłonie międzynarodowej. Czeka nas zatem widowisko na jeszcze wyższym poziomie.

Marka Chef została stworzona, aby promować kreatywność kucharzy. Stąd jej ogromne zaangażowanie w konkursy kulinarne, jak np. światowej klasy Bocuse d’Or. Czy właśnie poprzez konkursy chcą Państwo najbardziej promować tę markę?

Przez konkursy tak, ale nie tylko. Prowadzimy też cykl spotkań – „Fond Makers Lunches”, będący lunchami na najwyższym poziomie kulinarnym w prestiżowych restauracjach. Podczas nich mamy okazję pokazać proces tworzenia fondów w płynie, kalkulator kosztów oraz niesamowite aplikacje tych produktów. Organizujemy też warsztaty kulinarne, na których możliwe jest osobiste przetestowanie produktów ze wszystkich trzech linii fondów (w płynie, w paście i w koncentracie).

S.Pellegrino to marka luksusowej włoskiej wody znanej w ponad 130 krajach. Jak wiemy Włosi słyną z niezwykle wyrafinowanego podniebienia, dlatego właśnie jedną z tradycji w tym kraju jest podawanie wody S.Pellegrino do posiłku. Jej walory doceniają również wybitni eksperci – woda polecana jest przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Sommelierów oraz Stowarzyszenie Sommelierów Polskich. A jak zamierzają Państwo promować wodę premium w Polsce?

S.Pellegrino to ikona dobrego stylu i smaku, woda mineralna absolutnie najwyższej jakości. Dodatkowo jest kwintesencją włoskości, za co kochana jest na całym świecie. Dlatego też jest nie tylko partnerem międzynarodowych wydarzeń ze świata filmu i designu, jak Festiwal w Cannes czy Salone del Mobile Milano, ale również jako jedyna z wód uczestniczy w tak prestiżowych wydarzeniach w świecie kulinarnym jak The World’s 50 Best Restaurants, Bocuse d’Or, Gastronotrends, S.Pellegrino Young Chef. W Polsce, gdzie znajomość S.Pellegrino jest jeszcze relatywnie niska, chcemy przybliżać konsumentom esencję marki i jej ogólnoświatowy fenomen. Będziemy docierać do nich w naturalnych dla nich przestrzeniach – w najlepszych restauracjach, top wydarzeniach kulinarno-kulturalnych.

W czerwcu 2018 r. w Mediolanie, jury złożone z najbardziej znanych kulinarnych mistrzów świata, wyłoni zdobywcę tytułu S.Pellegrino Young Chef 2018. Europę Środkowo-Wschodnią reprezentować będzie Marcin Popielarz z gdyńskiej restauracji Biały Królik, który wygrał regionalny półfinał międzynarodowego konkursu S.Pellegrino Young Chef. Czy Pana zdaniem pokazuje to, że nasza gastronomia jest na właściwej drodze i angażują się w nią odpowiednie osoby – gotowe do pracy i udoskonalania polskiej sztuki kulinarnej, czy może jest to jeszcze tylko wyjątek?

W regionalnym półfinale konkursu S.Pellegrino Young Chef, który odbył się w październiku 2017 r. w Warszawie, z dziesięciu uczestników aż czterech było z Polski! Jest to zdecydowanie dowód na to, że polscy szefowie już w tej chwili reprezentują najwyższy poziom, absolutnie w niczym nie ustępujący innym szefom w naszym regionie. Teraz trzymamy kciuki za Marcina Popielarza, by wywalczył podium na globalnym finale, w którym swoje danie będzie prezentował przed najwybitniejszymi autorytetami idei fine dining na świecie. Bardzo się cieszymy, że jako marka S.Pellegrino mamy w tym swój udział.