Hotel Trends Poland & CEE

Poradnik hotelarza

Hotel Trends Poland & CEE

01 grudnia 2016

Hotele i obiekty hotelowe są, obok autostrad, dróg i kolei, ważnym i niezbędnym elementem “krwiobiegu polskiej gospodarki”, a konferencja Hotel Trends jest wyjątkowym wydarzeniem, które gromadzi decydentów tej branży w jednym miejscu. W rządowej Strategii na rzecz odpowiedzialnego rozwoju są co najmniej 3 kwestie, które będą miały przełożenie na branżę hotelową – napisał Wicepremier, Minister Rozwoju i Finansów Mateusz Morawiecki w liście otwartym do uczestników konferencji Hotel Trends Poland & CEE, która odbyła się w dniach 28-29 listopada w hotelu Sofitel Warszawa Victoria.

Minister Morawiecki podkreślił jak ważna jest dla polskiej gospodarki cała branża hotelarska. Dlatego też rządowy plan zakładający działania na rzecz ekspansji zagranicznej polskich firm, dalszego zrównoważonego terytorialnie rozwoju usług dla biznesu oraz pro przedsiębiorcze zmiany dla firm i konstytucja dla biznesu, ma pomóc w wykorzystaniu ogromnego potencjału jaki posiada branża hotelarska oraz dalszym wzroście i dynamicznym rozwoju całego sektora. Również Minister Sportu i Turystyki, Witold Bańka podkreślił, że za granicą jesteśmy postrzegani jako rynek bezpieczny, otwarty i przyjazny. Przekonywał, żolska turystyka przeżywa boom, któremu sprzyja przyjazna polityka wewnętrzna. Zadeklarował również wsparcie ze strony polskiego rządu dla dalszego rozwoju branży, która pokrywa obecnie 5-6% PKB. 

Minister Witold Bańka pogratulował także organizatorom wydarzenia poziomu i prestiżu konferencji Hotel Trends Poland & CEE, która jest najważniejszym tego typu wydarzeniem w tej części Europy. 

Dawid Lasek, Wiceminister Sportu i Turystyki, w swojej prezentacji przedstawił założenia projektu “Dom Polskich Turystycznych Marek Terytorialnych”, którego celem jest właśnie rozwój gospodarki turystycznej w Polsce. Szacuje się, że liczba przyjazdów turystów zagranicznych do Polski wzrośnie z 16,7 mln PLN w 2015 r. do 18,7 mln PLN w 2020 r. Wydatki w związku z podróżami do Polski przekroczą 30 mln PLN w 2020 r. (w 2015 r. było niewiele ponad 28 mln PLN). Niezbędna jest więc spójna strategia w zakresie integracji, koordynacji, komercjalizacji i internacjonalizacji polskich, markowych produktów turystycznych opartych na potencjale kulturowym i przyrodniczym kraju. 

Branża turystyczna staje się jednym z największych i najszybciej rozwijających się sektorów gospodarczych na świecie. Jej rola w Polsce także nabiera coraz większego znaczenia. Ma na to wpływ m.in. utrzymujący się pozytywny trend w gospodarce oraz dynamiczny rozwój infrastruktury transportowej. Nie bez znaczenia są także aktywne działania władz lokalnych w promocję miast i regionów. Te czynniki sprawiają, że rozwój branży powinien być korzystny i stabilny – podkreśla Ireneusz Węgłowski, Prezes Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego, Wiceprezes Orbis SA. 

Trend ten potwierdzają dane zawarte w szczegółowej analizie rynku hotelowego, przeprowadzonej przez ekspertów Horwath HTL i zebranych w formie Hotel Guidebook 2016/2017. Szósta już edycja tej publikacji miała swoją premierę podczas konferencji Hotel Trends Poland & CEE. Polski rynek hotelowy to 27 rodzimych i 14 zagranicznych sieci z łącznym wolumenem przekraczającym 45 tysięcy pokoi, z czego większość to obiekty 3 i 4*. Liczba planowanych lub rozpoczętych nowych inwestycji w dużych ośrodkach miejskich przekracza kilkadziesiąt i nieustannie wzrasta. Rok 2016 w branży hotelowej to czas silnej ekspansji w Polsce globalnych marek i uwydatniania potencjału regionów turystycznych. To także okres ciągłych i stabilnych wzrostów obłożenia hoteli, wzrostu średniej ceny za noc czy podaży pokoi. 

Rynek hotelowy w Polsce w tym roku miał bardzo dobre wyniki i zanotował wyraźny rozwój. Nałożyło się na to szereg sprzyjających czynników wewnętrznych i zewnętrznych. W tym roku jesteśmy w fazie wzrostowej cyklu koniunkturalnego, który może potrwać 2-3 lata, jeżeli nie będzie załamania koniunktury gospodarczej na rynkach globalnych – komentuje Andrzej Wójcik, Prezes Zarządu, Satoria Group. 

Przez ostatnie 8 lat światowe grupy hotelowe silnie rozwijały swoje marki. I tak na przykład Marriott posiada ich obecnie 30 (w 2008 r zaledwie 18), a Accor Hotel podwoił liczbę marek w portfolio (obecnie 19). Mimo to, jak podkreślił David Keen, Dyrektor Generalny QUO Global w panelu “Kierunki zmian w światowym hotelarstwie”, branża ta na świecie jest nadal rozdrobniona – 5 największych globalnych marek posiada zaledwie 22% rynku. Stanowi to słabą przeciwwagę dla pośredników tworzących kompleksowe kombinaty i strategiczne sojusze, czy też umacniającą się pozycję serwisów wynajmu mieszkań, jak Airbnb, który w 2016 r. oferował 2,3 mln pokoi, co przekracza liczbę pokoi oferowanych łącznie przez Marriott, Hilton i IHG. 

Eksperci jednoznacznie stwierdzili, że “boom inwestycyjny trwa” nadal. Polski sektor hotelarski znajduje się na fali wznoszącej. Liczba hoteli wzrosła o ponad 37% w przeciągu ostatnich 5 lat. Wśród czynników sprzyjających należy wymienić wzrost PKB, poprawę infrastruktury czy też lepszą promocję miast. Jednak dynamicznemu rozwojowi mogą zagrozić niekorzystne zmiany regulacji prawnych i podatkowych. Hotelarze podkreślają także wagę wykwalifikowanej kadry, o którą coraz trudniej na rynku. 

W panelu “Sprzedaż oferty przez własny serwis internetowy” moderowanym przez Marcina Dragana, Dyrektora zarządzającego Profitroom, eksperci wskazywali, że niekorzystnym zjawiskiem w sprzedaży jest także rosnąca rola pośredników (OTA), którzy coraz częściej wymuszają na hotelarzach coraz niższe ceny, przy jednoczesnym blokowaniu możliwości promocji ofert zniżkowych w innych miejscach, w tym ich stronach internetowych hotelu. Jedynie silna digitalizacja działań komunikacyjnych i sprzedażowych zdaje się być słusznym rozwiązaniem. 

W rozmowie z Karolem Weberem, przedstawiciele branży odpowiedzieli na pytanie czym jest hotel lifestylowy, tak popularny w ostatnich czasach. Jednym z pierwszych tego typu hoteli w Polsce był PURO Hotel w Poznaniu, który oprócz unikatowego designu odznacza się zastosowaną technologią – do dyspozycji gości oddano check-in kioski pozwalające się na szybkiego zameldowania i wymeldowania, tablety w pokojach służące do zarządzania temperaturą i oświetleniem. Oferta hoteli lifestylowych skierowana jest przede wszystkim do ludzi młodych, lubiących nowinki technologiczne, przyciągają mniej formalną atmosferą oraz konkurencyjnymi cenami. Zdają się więc być obowiązkową marką w portfolio każdej grupy hotelowej, bo jak podkreślają hotelarze nie chcą oni tracić żadnego z potencjalnych klientów, dlatego muszą podążać za ich zmieniającymi się oczekiwaniami. I to w nich upatruje się najszybszy rozwój w najbliższych latach. Nie oznacza to jednak schyłku tradycyjnych hoteli, których oferta będzie nadal najbardziej atrakcyjna w oczach bardziej konserwatywnych gości. 

Sektor hotelowy to nie tylko zmieniające się oczekiwania klientów, ale także nowa generacja pracowników. Na rynku pracy widać problem Generacji Y, chociaż w branży hotelowej wydaje się, że nie jest on tak drastyczny, bo z założenia jest to młoda branża, w której wielu przedstawicieli tej generacji pracuje już na stanowiskach managerskich. Kluczem do sukcesu jest kadra zarządzająca – właściwie przygotowana do współpracy z młodymi ludźmi. Nowe pokolenie oczekuje różnorodności, wyzwań, rozwoju (mówi się, że młodzi pracownicy chętnie “kolekcjonują szkolenia”), możliwości realizowania prywatnych pasji, ale najważniejszym aspektem jest szacunek do pracownika jako człowieka, partnerskie traktowanie i dobra atmosfera. Pokolenie Y chce uczestniczyć w życiu firmy, wiedzieć, jaka jest strategia biznesu i cele – czasy pracownika jako “trybika w maszynie” minęły bezpowrotnie. – podsumowuje Dorota Trojanowska, Partner w firmie TPA Poland HR. 

Podczas drugiego dnia konferencji, eksperci hotelowi rozmawiali o oczekiwaniach architektów względem inwestorów oraz o współczesnym designie w hotelarstwie. Wspólnie zastanawiano się nad kwestiami cyber bezpieczeństwa oraz omówiono najskuteczniejsze sposoby ochrony zasobów wnoszonych przez gości do hotelu, czy też zabezpieczenia rezerwacji i płatności. Ważnym aspektem wspólnej dyskusji były także zmiany i trendy w marketingu hotelowym z uwzględnieniem marketing automation, quality oraz reputation management. 

Pierwszy dzień dwudniowej konferencji zamknęła uroczysta gali, podczas której ogłoszeni zostali laureaci w siedmiu kategoriach konkursu “Hotelarz Roku 2016”. O jego wynikach wspominaliśmy w aktualności Znamy wyniki konkursu Hotelarz Roku 2016 

Uczestnicy w kuluarowych rozmowach podczas konferencji podkreślali, że zarówno obecność wszystkich najważniejszych osób związanych z branżą hotelową, jak i poziom merytoryczny konferencji są czynnikami decydującymi o jej ogromnym sukcesie. 

Tegoroczna edycja Konferencji Hotel Trends Poland & CEE była bezspornie wydarzeniem istotnym dla całej branży hotelarskiej. Ostatnie miesiące prosperity pozwoliły branży na dawno niespotykany rozwój – nie tylko w obszarze udoskonalania świadczonych usług, ale również w nie mniej ważnym obszarze inwestycyjnym – skomentował Gheorghe Cristescu, Prezes Zarządu Chopin Airport Development. Wymiana doświadczeń związanych z tym rozwojem, ale również z planami najważniejszych graczy na rynku, była niewątpliwie jednym z największych atutów tegorocznej konferencji. Spotkania plenarne i dyskusje panelowe pozwoliły naszej branży, będącej wszak jednym z filarów polskiej gospodarki, na podjęcie kluczowych decyzji dotyczących naszych biznesów, oraz rzutujących na kształt i przyszłość hotelarstwa nad Wisłą – podsumował Cristescu.

Ponadto Dariusz Futoma, Partner Horwath HTL w imieniu organizatorów zapowiedział na przyszły rok organizację 2 wydarzeń dla branży hotelarskiej. 17 maja 2017 r. w hotelu Courtyard by Marriott odbędzie się po raz pierwszy konferencja inwestycyjna Hotel Investment Trends w strategicznej współpracy z Chopin Airport Development. 

Jesienna edycja Hotel Trends Poland & CEE 2017 odbędzie się w tradycyjnej formule.