Słyszałem i czytałem mnóstwo informacji na temat serwisu wina. Ponoć można otworzyć butelkę na kilka sposobów. Jest jednak jeden sposób podstawowy, elegancki, od którego serwis się rozpoczyna. Wywodzi się on z dworów, w których występuje służba, a kamerdynerzy pracują w stylu angielskim, czyli z użyciem wózków serwisowych.

Praca w restauracji jest szkołą życia, w której sztuka przetrwania dla wielu jest nieosiągalna. A jedną z najtrudniejszych ról w tej sztuce jest rola kelnera: praca za trzech i stosunkowo niskie zarobki. Z drugiej strony – „kelner” to brzmi dumnie, bo świadczy o determinacji, talencie i doskonałej umiejętności nawiązywania kontaktów.

Kawa kojarzy się nam zwyczajowo z kulturą włoską, piękną, słoneczną i pełną temperamentu niczym małe espresso, Italią. Większość osób powie, iż tam też powinniśmy szukać zasad podawania trunku. Czy aby na pewno? Odpowiedź brzmi tak, lecz nie możemy zapomnieć o klasycznych zasadach podawania napojów ciepłych.

Poprawny serwis wpływa pozytywnie na sprzedaż. Zasady nakrywania, obsługi gościa w restauracji to przemyślany, modyfikowany przez lata proces. Wszystkie czynności w tym cyklu zostały przemyślane w taki sposób, aby goście w lokalu czuli się dobrze.

Czy do pracy możemy ubierać, co chcemy? Czy w dobie nowoczesności powinniśmy odchodzić od klasycznych zasad? Od strony marketingu – jest to dobre rozwiązanie. Jest jednak jeszcze jeden element układanki, to powiedzenie: „jak Cię widzą, tak Cię piszą”, a od tego właśnie niejednokrotnie uzależniona jest sprzedaż.

Każdy kelner powinien wiedzieć, że pierwsze wrażenie jest najważniejsze, i że bardzo ciężko je zmienić. Goście wchodzący do restauracji zwracają uwagę na wszystko (wystrój, ilość gości, zapach, czystość, wygląd kelnera, jego obecność na sali, uśmiech i kontakt wzrokowy, to jak ich wita, etc.) - mówi Marcin Włodarczyk, trener sztuki restauracyjnej w Krakowskiej Szkole Restauratorów.

Najpopularniejsze