Kryzysy są naturalne i nieuniknione. Planując swój biznes, większość z przedsiębiorców myśli o nich i stara się na nie przygotować. Prawdą jest jednak, że obecny kryzys, z którym się borykamy, podyktowany jest czynnikami trudnymi do przewidzenia. Jest dynamiczny, pozostawiając niewielkie pole do działania i co najważniejsze, już dziś wiadomo, że fatalny w skutkach. Co w tej sytuacji może zrobić branża gastronomiczna? Czy jej komunikacja marketingowa powinna zostać zupełnie zawieszona a może wręcz przeciwnie?

 

Wirus COVID-19 atakuje brutalnie. I co dziś najważniejsze, na swoje ofiary wybrał nie tylko nasze zdrowie, ale także wiele biznesów. Aby ochronić społeczeństwo przed rozprzestrzenianiem się wirusa, rząd polski postanowił zawiesić działalność wielu miejsc, w tym restauracji, barów, stołówek, itd. Gastronomia może działać, ale tylko wtedy, gdy swoje posiłki oferuje w wersji na wynos lub z dowozem.

To ogromny sprawdzian dla managerów i właścicieli restauracji. Wiele miejsc po tygodniach zamkniętej lub zawieszonej działalność stanie przed podjęciem trudnej decyzji, czy nie zamknąć jej na stałe. Ogromne sieci, takie jak chociażby Sphinx, już ogłaszają ogromne spadki przychodów. Jak radzić sobie w tej trudnej sytuacji? Co z działaniami marketingowymi, komunikacją w Social Mediach i innymi narzędziami za pomocą których kontaktowaliśmy się z naszymi klientami?

Prawda i szczerość przede wszystkim

Obecna sytuacja dotyka nas wszystkich. Żywo obserwujemy, co dzieje się na świecie i w Polsce, zmiany dotyczą wszystkich. Nie udawaj, że Ciebie nie. Twoi klienci, szczególnie ci stali i wierni, wiedzą przed jakimi stoisz wyzwaniami, martwią się losem Twojego biznesu, tego co będzie z pracownikami, tym czy gdy wszystko się zakończy będą mogli Cię odwiedzić i zjeść swoje ulubione dania.

Komunikuj otwarcie i szczerze, z jakimi borykasz się trudnościami i jak można Ci pomóc. Jeżeli umożliwiasz dokonywanie zamówień na wynos lub z odbiorem osobistym, pamiętaj by zarówno Twoi pracownicy, jak i klienci czuli się bezpiecznie.
Wdrażaj odpowiednie procedury i informuj o tym, pokazuj w jaki sposób przestrzegacie wytycznych, jak dbacie o higienę pracy.

Wielu restauratorów i influencerów działających w branży gastronomicznej pokazuje, w jaki sposób wspierać lokalne biznesy w tym wyjątkowym czasie. Jeżeli wiesz, że któreś z tych działań może Ci pomóc, mów o tym i nie wstydź się prosić swoich klientów o działania.

Bądź konsekwentny

Upewnij się, że powyłączałeś i wstrzymałeś wszystkie reklamy, które zaplanowałeś jeszcze przed kryzysem. Możesz mieć także zaplanowane wydarzenia, które odbywają się cyklicznie, przygotowane i zaplanowane konkretne posty w swoich kanałach społecznościowych. Uchroni Cię to nie tylko przed stratami finansowymi, ale przede wszystkim przed ryzykiem nadwyrężenia wizerunku.

Bądź konsekwentny w realizowanych przez siebie działaniach. Jeżeli zawsze odpowiadałeś na pytania i komentarze, rób to także teraz. Jeżeli do tej pory byłeś powściągliwy w swoich treściach, nie zmieniaj się z dnia na dzień. Pozostań sobą.

Pomaganie jest super! Ale rób to tylko wtedy, kiedy masz możliwości

Wiele restauracji decyduje się w tym czasie na wspieranie służby zdrowia - w większości przypadków wygląda to tak samo. Restauratorzy dostarczają do restauracji jedzenie lub napoje. To bardzo szlachetne i potrzebne działanie, ale nie wszyscy mają teraz ku temu możliwości.
To w pełni zrozumiałe i nie czuj się źle, jeśli akurat teraz Cię na to nie stać lub nie masz zespołu, który mógłby podejmować się dodatkowej pracy.

Jeśli mimo wszystko chcesz wesprzeć lokalność, w której żyjesz, zaangażuj w to swoich klientów. Zamiast wprowadzać zniżki, które sprawią, że będziesz mieć więcej zamówień, umożliwiaj zamawiającym kupno dodatkowych dań, które pod koniec dnia przekażesz wybranym szpitalom lub innym organizacjom, które znajdują się teraz w potrzebie. Nie tylko zrobisz w ten sposób coś dobrego, ale także zaangażujesz społeczność.

Wykorzystaj ten czas mądrze

Tak jak działalność restauracji została zawieszona nagle, tak prawdopodobnie nagle zostanie przywrócona do stanu sprzed wirusa. Jeżeli nie masz pracy dla części swojego personelu, ich wolny czas możesz wykorzystać na planowanie przyszłych miesięcy, które nie będą należały do najłatwiejszych. Może od dawna zastanawialiście się nad wprowadzeniem pewnych zmian - w karcie, w sposobie obsługi, zatowarowania, wystroju, etc. - ale nigdy nie było czasu na realizację. Teraz masz możliwość zadziałania.

Nie obawiaj się planowania i wychodzenia myślami naprzód. Już teraz umożliw swoim klientom kupno voucherów do wykorzystania w przyszłości, zastanów się nad imprezami, które możesz zrealizować za kilka miesięcy. To doskonały czas na to, aby przygotować się na różne scenariusze, zmienić dotychczasowy tryb działania i wykorzystać szanse, które się będą pojawiać.

Karolina Gajewska
Group Project Manager
Q&A Communications

 

Najpopularniejsze