Wydarzenia

Etno Cafe wycofało plastikowe słomki

18 marca 2019

Etno Cafe ogłosiło całkowitą rezygnację z plastikowych słomek i zastąpienie ich słomkami biodegradowalnymi. To kolejny proekologiczny krok polskiej firmy kawowej, dla której rok 2019 jest czasem tworzenia przyjaznego środowisku ekosystemu kawowego.

Słomkowa waga ciężka
Mieszkańcy Unii Europejskiej zużywają rocznie ponad 36 miliardów słomek, dwa razy więcej niż jednorazowych kubków po kawie. Z tego 1,2 miliarda (3 miliony dziennie) przypada na Polskę. Ta liczba szokuje, ale to i tak nic w porównaniu z USA, gdzie dzienna konsumpcja wynosi aż 500 milionów plastikowych rurek. Słomki są siódmym najczęściej znajdowanym śmieciem na plażach.

Globalnym symbolem walki z plastikiem stało się wideo z plastikową słomką, która utknęła w nosie żółwia. Tony plastiku znajdujące się na dnie oceanu zabijają miliony zwierząt morskich rocznie. Ponad 700 gatunków, w tym także tych zagrożonych wyginięciem, doznaje uszkodzeń z powodu śmieci, które produkujemy każdego dnia. Plastikowe słomki nie ulegają procesowi biodegradacji, co oznacza, że – po kilkuminutowym użyciu – będą zalegać na dnie oceanu przez kilkaset lat.

Ekologiczna alternatywa
W ostatnim czasie wiele sieci gastronomicznych deklaruje chęć rezygnacji z plastikowych słomek. Etno Cafe jako pierwsza duża sieć kawiarni zdecydowała się na ten ruch już teraz. W kawiarniach polskiej firmy kawowej goście znajdą od wczoraj jedynie biodegradowalne zamienniki z PLA, czyli kwasu L-polimlekowego otrzymywanego z surowców odnawialnych, np. mączki kukurydzianej. To najpopularniejszy, a zarazem jedyny wytwarzany obecnie na skalę przemysłową biopolimer.

Proekologiczna ofensywa
To nie pierwszy proekologiczny krok Etno Cafe. W zeszłym roku firma rodem z Wrocławia stała się pierwszą siecią kawiarni w Polsce wolną od jaj z chowu klatkowego. W styczniu ogłosiła plan stworzenia w 2019 roku pierwszego w naszym kraju ekosystemu kawowego, który zminimalizuje ilość odpadów i pozwoli stworzyć przyjazny dla środowiska obieg zamknięty. Pierwszym krokiem do realizacji tego celu było wprowadzenie do kawiarni ekologicznego papieru, biodegradowalnych opakowań na wynos i zniżek dla wszystkich, którzy zamówią kawę we własnym kubku. Kolejnym mają być działania zmierzające do recyklingu fusów pozostałych po zaparzeniu kawy.

Jednocześnie firma prowadzi na Instagramie kampanię edukacyjną #datkilosu, która ma przekonywać fanów kawy do zostawiania w kawiarniach ubrań i książek. Te pierwsze trafią do schronisk Brata Alberta, te drugie dostaną nowe życie w kawiarniach.