Orbis publikuje wyniki finansowe

Wydarzenia

Orbis publikuje wyniki finansowe

03 sierpnia 2015

– Najbardziej znaczącym wydarzeniem pierwszego półrocza było zakończenie transakcji przejęcia od AccorHotels spółek w Europie Wschodniej w styczniu 2015 r., w wyniku którego sieć Grupy Orbis powiększyła się o 38 działających hoteli. W związku z tym znacznie rozszerzyliśmy zakres naszej działalności i wzmocniliśmy pozycję lidera branży hotelarskiej w regionie Europy Wschodniej. W pierwszej połowie 2015 roku nasze doświadczenie i wiedza oraz konsekwencja w realizacji strategii w połączeniu z korzystną sytuacją makroekonomiczną, przyczyniły się do osiągnięcia dobrych wyników operacyjnych i finansowych Grupy Orbis. Ich osiągnięcie nie byłoby możliwe bez kolejnych istotnych zmian podnoszących standard naszych hoteli, wdrażania innowacyjnych koncepcji usług, które poprawiają komfort pobytu gości w naszych hotelach – powiedział Gilles Clavie, prezes zarządu i dyrektor generalny Orbis SA. 

Przychód na jeden dostępny pokój (RevPAR) wyniósł 140,7 zł i był o 11,8% wyższy w porównaniu do danych za pierwsze półrocze 2014 r. Wynikało to przede wszystkim ze wzrostu wskaźnika frekwencji o 7,0 p.p., w porównaniu do ubiegłego roku. Poprawę wyników operacyjnych odnotowano we wszystkich segmentach geograficznych. Dzięki zwiększonym przychodom z gastronomii, Grupa osiągnęła wyższe skonsolidowane przychody ze sprzedaży netto na poziomie 591,6 mln zł (wzrost o 10,8% r/r). Wskaźnik EBITDA wyniósł 143,1 mln zł, co oznacza wzrost o 23,2% r/r, a zysk przed opodatkowaniem był wyższy o 34,7% (na poziomie 68,4 mln zł w porównaniu do wyników w analogicznym okresie roku 2014). W rezultacie zysk netto spółki wyniósł 53,3 mln zł. 

W pierwszym półroczu 2015 r. zakończono prace remontowe w wybranych hotelach Grupy. W drugim kwartale 2015 r. hotele Mercure Gdynia Centrum i Mercure Gdańsk Posejdon zostały ponownie otwarte dla gości hotelowych po modernizacji i zmianie marki, podobnie jak Orbis Magura w Bielsku-Białej, który od lipca 2015 r. nosi nazwę ibis Styles. Ostatni hotel działający pod marką Orbis (300 pokojowy Orbis Wrocław) przechodzi aktualnie remont i proces zmiany marki, w następstwie czego przekształci się w kompleks 2 hoteli – Novotel i ibis. Poza zmianami podnoszącymi standard hoteli, Orbis koncentrował się również na wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań tj. nowe mobilne aplikacje, ułatwiające rezerwację usług i organizację pobytu gości. 

Wzmocnienie pozycji Grupy Orbis w Europie Wschodniej, dobre wyniki finansowe, przejrzysta komunikacja i polityka wypłaty dywidendy przyczyniły się do znacznego wzrostu wartości rynkowej spółki Orbis S.A. W pierwszej połowie roku cena akcji na GPW wzrosła o 22,1%. 

Odpowiedź na ofertę emisji obligacji korporacyjnych znacznie przekroczyła wielkość emisji, plasując marżę poniżej 100 punktów bazowych. Dzięki emisji obligacji Orbis dokonał wcześniejszej spłaty 300 mln zł z łącznej kwoty 480 mln zł kredytu zaciągniętego na zakup hoteli w Europie Wschodniej od AccorHotels i zdywersyfikował długoterminowe zadłużenie. 

Do końca roku 2017 Grupa Orbis chce rozwinąć swoją sieć o co najmniej 13 hoteli, które są aktualnie w budowie. Zgodnie z założeniami realizowanej strategii zarządzania aktywami i rozwoju, większość z nich (11) będzie działała na podstawie umów franczyzy lub o zarządzanie. Orbis jest jedynym licencjodawcą wszystkich marek hotelowych AccorHotels w krajach regionu i zamierza nadal monitorować możliwości ekspansji. W celu zwiększania rentowności, planuje również realizować sukcesywny wykup wybranych hoteli, które aktualnie dzierżawi. 

“W nadchodzących kwartałach spodziewamy się utrzymania pozytywnych warunków wspomagających dalszy rozwój branży hotelarskiej, co sprzyjać będzie Orbisowi na drodze do dalszego wzrostu. Nie dostrzegamy żadnych sygnałów spowolnienia gospodarczego w regionie, wręcz przeciwnie, państwa Europy Wschodniej odnotowują największą dynamikę wzrostu w Europie. W związku z powyższym, przyspieszamy publikację naszej prognozy EBITDA dla całego 2015 r. w przedziale 310-320 mln zł. Wierzymy, że jest to odpowiedź na oczekiwania rynku i potwierdzenie przejrzystości naszej polityki informacyjnej. Jesteśmy głęboko przekonani, że nasze strategiczne cele będą równie skutecznie osiągane w najbliższych latach” – dodał Gilles Clavie.