Praktyczna gastronomia w szkole zawodowej

Newsy

Praktyczna gastronomia w szkole zawodowej

17 czerwca 2010

14 czerwca br. w Krakowie odbyła się konferencja „Praktyczna gastronomia w nowoczesnej szkole zawodowej”. Spotkanie zorganizowane zostało przez Zespół Szkół Gastronomicznych nr 2 w Krakowie, który w tym roku obchodzi 100-lecie swojego istnienia. – Chcąc podkreślić wieloletnie doświadczenie w dziedzinie edukacji młodzieży, podjęliśmy próbę dyskusji, której celem było wypracowanie nowoczesnego schematu nauczania przedmiotów zawodowych w małopolskich szkołach gastronomicznych – zaznaczył dyrektor placówki, Henryk Hołysz.
Przedmiotem pierwszej części dyskusji panelowej była analiza kluczowych umiejętności zawodowych w gastronomii oraz konfrontacja oferty szkół gastronomicznych z oczekiwaniami pracodawców. W spotkaniu wzięło udział wielu znakomitych praktyków oraz przedstawicieli nauki na co dzień zaangażowanych w rozwój zawodowego szkolnictwa gastronomicznego. Maria Krysakowska, starszy wizytator Małopolskiego Kuratorium Oświaty w Krakowie, przedstawiła prawne uwarunkowania funkcjonowania szkolnictwa zawodowego. Dyrektorom szkół, którzy w ramach swoich obowiązków muszą dbać o placówki oraz o jakość i efekty kształcenia, trudno jest nadążyć za nieustannie zmieniającymi się przepisami i wytycznymi nauczania. Przedstawione wyniki egzaminów zawodowych uczniów kończących małopolskie szkoły gastronomiczne wydają się być imponujące na tle rezultatów nauczania uzyskiwanych przez młodzież z innych regionów Polski. Dane wskazują na ponad 90% skuteczność nauczania w tego typu szkołach na terenie Małopolski.
“Jeśli jest tak dobrze dlaczego jest tak źle”
Wyniki egzaminów zawodowych odzwierciedlają jedynie fragment wiedzy i umiejętności przyswajanych przez uczniów w kilkuletnim toku nauczania. Wszyscy uczestniczący w spotkaniu praktycy stwierdzili jednogłośnie, że przeprowadzanie egzaminów zawodowych jedynie w sposób teoretyczny nie jest rzetelnym miernikiem umiejętności wynoszonych przez uczniów kończących zawodową bądź średnią szkołę o profilu gastronomicznym. Opieranie się jedynie na wynikach obecnych egzaminów zawodowych, w opinii licznie przybyłych przedstawicieli przedsiębiorców, nie jest wystarczającym kryterium oceny kwalifikacji przyszłych adeptów sztuki kulinarnej. Zarówno Zbigniew Kurleto, przedstawiciel Klubu Szefów Kuchni, Arkadiusz Ślusarenko, szef kuchni hotelu Park Inn jak i Maria Bobek, z-ca kierownika warsztatu szkolnego ZSG nr 2 przekonywali, że kluczem do sukcesu w gastronomii jest praktyka, która powinna towarzyszyć uczniowi na każdym etapie edukacji. W tym miejscu należy również wspomnieć o jakości kształcenia praktycznego, której powinno się przypisywać większe znaczenie w trakcie nauczania zawodu. – Dziś oczekiwania klientów restauracji są coraz większe, kuchnia to element kultury, w której kucharz plasuje się w samym centrum – przekonywał Andrzej Pałka, szef kuchni hotelu Monopol.
Prawidłowy wybór ścieżki zawodowej młodzieży
Z tym problemem borykają się chyba wszystkie typy szkół zawodowych, które w swoje szeregi przyjmują młodzież o nie zawsze wyraźnych predyspozycjach do wykonywania wybranego zawodu. – Powodów takiego stanu rzeczy jest wiele – zaznaczyła Władysława Maria Francuz, dyrektor, adiunkt CPIP Politechniki Krakowskiej. Dziś struktura rynku pracy oparta jest o absolwentów legitymujących się w głównej mierze średnim i wyższym wykształceniem. W nauczaniu wielu podstawowych zawodów, w tym także gastronomii, wciąż brakuje wyspecjalizowanej kadry dydaktycznej, która mogłaby efektywnie przekazywać wiedzę i umiejętności praktyczne przyszłym absolwentom. Taki stan rzeczy wpływa niekorzystnie na młodzież, jak również nie ułatwia pracodawcom poszukiwań zdolnych pracowników. – Globalny rynek pracy, jak i europejskie standardy nauczania, jakie do nas docierają, wymagają od wszystkich osób odpowiadających za kształcenie zawodowe szczególnego zaangażowania – przekonywała Katarzyna Tulkis, przedstawicielka Programu Leonardo da Vinci. Polskie standardy nauczania odbiegają w wielu sferach od tych, które spotkać można w krajach Europy Zachodniej. Doskonale wyposażone zakłady i pracownie szkolne, eksperci, praktycy zaangażowani bezpośrednio w edukację młodzieży to te kwestie, które w opinii przybyłych gości wymagają szybkiej poprawy. Nie jest możliwe w dzisiejszych czasach kształcenie młodzieży jedynie w oparciu o przestarzałe programy nauczania oraz wysłużone narzędzia, które dawno już straciły swoje zastosowanie w szeroko rozumianym biznesie gastronomicznym. Podsumowując pierwszą część panelu dyskusyjnego Henryk Hołysz powiedział – problemów jest wiele, które na pewno wspólnie uda się rozwiązać jedynie wtedy, jeśli wszystkie środowiska odpowiedzialne za kształcenie zawodowe wyznaczą sobie za cel jakość, której tak często nam brakuje.
Druga część konferencji poświęcona była działaniom wspierającym gastronomiczne szkolnictwo zawodowe w Małopolsce. Na samym początku Dariusz Styrna, Dyrektor Biura Kształcenia Zawodowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, przedstawił plan rozwoju szkolnictwa zawodowego w naszym województwie. Bardzo interesujące były dane odnoszące się do losów absolwentów małopolskich szkół zawodowych zaprezentowane przez Katarzynę Antończak, pracownika Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Krakowie. Międzynarodowe możliwości, z jakich mogą skorzystać placówki kształcenia zawodowego, przedstawiła aktywnie uczestnicząca w dyskusji Katarzyna Tulkis. Na końcu głos zabrał Henryk Hołysz, gospodarz wydarzenia, prezentując szereg projektów, które były i są obecnie wdrażane w jego szkole. – O efektywności projektów świadczy ścieżka kariery zawodowej młodzieży, która już na etapie nauczania, dzięki środkom unijnym, otrzymuje olbrzymie wsparcie – przekonywał Tomasz Leśniak, szef kuchni hotelu Sheraton w Krakowie.
Po zakończeniu konferencji ponad stu przybyłych gości jeszcze długo wymieniało się doświadczeniami. Oprawę wydarzenia uświetnił bankiet przygotowany przez uczniów Zespołu Szkół Gastronomicznych nr 2 w Krakowie. Dodatkowo każdy uczestnik spotkania otrzymał multimedialne materiały edukacyjne do nauki zawodowego języka angielskiego.
Konferencja „Praktyczna gastronomia w nowoczesnej szkole zawodowej” finansowana była w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Kapitał Ludzki.

(www.zsgnr2-krakow.pl)